آریا بانو
HIV باعث تغییرات غیرطبیعی در رشد مغز کودکان می‌شود
دوشنبه 11 آذر 1398 - 08:43:21
آریا بانو - سلامانه: عفونت HIV حتی با درمان ضد ویروسی موجب آسیب به مغز در حال رشد کودکان می‌شود. ‏به گزارش سرویس ترجمه سلامانه از Frontiers ، عفونت HIV در کودکان کم سن و سال حتی با وجود دریافت درمان ضد ویروسی موجب تغییراتی در نمو مغز می‌گردد. کودکانی که در معرض HIV قرار می‌گیرند اما به آن مبتلا نمی‌شوند نیز تغییراتی در نمو مغز از خود نشان می‌دهند.
علی‌رغم اینکه پیشرفت‌های صورت گرفته در درمان ایدز موجب شده میلیون‌ها نفر زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند، اما درمان نوزادان و کودکان HIV مثبت همچنان مسئله‌ی پیچیده‌ای باقی مانده است. HIV نشان داده که موجب تغییرات غیر طبیعی در رشد مغز کودکان می‌گردد، با این حال مداخلات درمانی نیز می‌توانند به یک کودک در حال رشد آسیب برسانند.
مارسین جانکیویکز، پژوهشگری در دانشگاه کیپ تاون و نویسنده‌ی ارشد مقاله، می‌گوید: «علی‌رغم درمان ضد ویروسی، ما همچنان شاهد آسیب به ماده‌ی سفید در سن 7 سالگی که بین 5 تا 7 سالگی ظاهر می‌شوند می‌باشیم». این مشاهدات در کودکان مبتلا به ایدز اشاره به آسیب‌هایی در ماده‌ی سفید علی‌رغم درمان ضد ویروسی و سرکوب ویروس دارند.
جانکیویکز می‌گوید: «ما امیدواریم که تلاش‌های ما به شناسایی مناطقی از مغز که در برابر ایدز آسیب پذیر هستند بینجامد و برای ما روشن کند که زمان‌بندی درمان چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد. این امر می‌تواند بر سیاست های درمانی تاثیر گذاشته و به بهبود ترکیب‌های دارویی کمک نماید».

http://www.banounews.ir/fa/News/233260/HIV-باعث-تغییرات-غیرطبیعی-در-رشد-مغز-کودکان-می‌شود
بستن   چاپ