آریا بانو
همه چیز درباره عشق اول زندگی
يکشنبه 10 آذر 1398 - 13:35:38
آریا بانو - هنر زندگی/ عشق اول زندگی تا چه حد می‌تواند عشق کاملی باشد؟ آیا عشقی که برای اولین بار تجربه می‌کنیم می‌تواند کل روابط عاطفی ما را در طول عمر تحت تأثیر خود قرار دهد. بسیاری از افرادی که به جلسات مشاوره مراجعه می‌کنند چالش‌هایی را در مورد عشق اول زندگی‌شان تجربه می‌کنند. ناتوانی در فراموش کردن آن یا تردید برای ادامه دادن رابطه عاطفی از جمله این چالش‌هاست. اگر شما نیز در این باره مشکلاتی دارید یا سؤالاتی در ذهنتان است، ما در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد عشق اول زندگی داده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما جالب توجه باشد. ضمن اینکه می‌توانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید و راجع به عشق و روابط عاطفی به راه‌حل‌هایی برسید.
آیا عشق اول زندگی عشق کاملی است؟
جواب این سؤال بستگی نوع نگاه شما به عشق، و زمانی که این احساس را تجربه می‌کنید دارد. عشق اول معمولاً عشق یک طرفه است که در دوران نوجوانی تجربه می‌شود یعنی زمانی که افراد هنوز در مسیر رشد روانی و اجتماعی خود به تکامل کافی دست نیافته‌اند. این مسئله باعث می‌شود که شور و هیجان‌های شدید بر انتخاب فرد مسلط شود و او نتواند روابط عاشقانه را با دید پخته‌تری بررسی کند. هرچقدر که شما در بلوغ روانی و اجتماعی خود به رشد بیشتری دست‌ یافته باشید احتمال اینکه عشق سالم‌تر و کامل‌تری را تجربه کنید نیز بیشتر است.
یک عشق کامل نیازمند داشتن سه فاکتور اساسی است: صمیمیت، تعهد و شهوت. اگر عشق تنها فقط بر یکی از این جنبه‌ها متمرکز شود مسلما دیر یا زود با شکست مواجه خواهد شد. این مسئله در کل زندگی فرد صادق است یعنی تنها مربوط به عشق اول نیست بلکه اگر در روابط بعدی نیز این سه عامل را نادیده بگیرید با شکست مواجه خواهید شد.
چرا عشق اول زندگی خود را فراموش نمی‌کنیم؟
عشق رازآمیز است اما راز عشق چیست ؟ بسیاری از افراد در گزارشات اعلام کرده‌اند که در طول عمر خود عشق اول زندگی‌شان را به یاد دارند. به یاد داشتن عشق اول امری غیرطبیعی نیست اما گاهی خاطرات آن بسیار آزاردهنده می‌شود و به تجربه مشکلاتی در روابط عاطفی بعدی نیز می‌انجامد. به همین دلیل بسیاری از افراد این سؤال را در ذهن خود دارند که چرا عشق اول زندگی خود را فراموش نمی‌کنیم؟در ادامه به برخی از دلایل این موضوع اشاره خواهیم کرد.
1- سرکوب احساسات و مواجه نشدن با هیجانات منفی
جدا شدن از کسی که دوستش دارید و نرسیدن به او به هر دلیلی می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به سطح روان شما وارد کند. این آسیب‌ها گاهی آن‌قدر شدید است که فرد را درگیر اختلال‌هایی نظیر افسردگی و اضطراب می‌کند. برای اینکه بتوانید با این آسیب کنار بیایید و از آن عبور کنید لازم است که با هیجاناتتان مواجه شوید.
بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که دیگر اصلاً به فرد مورد نظر فکر نکنند و احساساتشان را بروز ندهند. این اعمال باعث می‌شوند که مشکل شما برای مدت طولانی‌تری با شما همراه بماند و به مشکلی مزمن در شما تبدیل شود.
تلاش کنید با احساسات خود رو به رو شوید و از سرکوب هیجاناتتان بپرهیزید. کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس به شما در کنار آمدن با این مشکل کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین درمانگر به شما خواهد آموخت که چطور در روابط بعدی درست عمل کنید و از بروز شکست‌های مجدد جلوگیری کنید.
2- درمان نشدن اولین شکست
نرسیدن به عشق اول برای بسیاری از افراد شکست دردناکی در زندگی محسوب می‌شود. این شکست نیاز به درمان و ترمیم احساسات دارد. چرا که از دست دادن یک عشق مانند از دست دادن افراد در مرگ می‌توانند آزاردهنده باشد. فرایند سوگواری در روان فرد به همین علت به راه می‌افتد. در این فرایند شما حالاتی نظیر انکار، خشم، چانه‌زنی برای بازگرداندن فرد مورد علاقه، افسردگی و در نهایت پذیرش را تجربه خواهید کرد. اما اگر به هر دلیل این فرایند سوگ طول بکشد می‌تواند مدت‌های طولانی با فرد باقی بماند و به صورت یک مشکل مزمن همیشه او را بیازارد. ابتلا به اختلال افسردگی در این شرایط بسیار محتمل است؛ برای همین به علائم افسردگی باید توجه شود.
3- هیجانات بسیار شدید در عشق اول
همان‌طور که در مطالب فوق گفته شد در بسیاری از موارد عشق اول در دوران نوجوانی یا اوایل جوانی اتفاق می‌افتد. این زمان دورانی است که هیجانات نقش بسیار پررنگی در زندگی افراد ایفا می‌کند. به همین دلیل تجربه عشق نیز با احساسات و هیجانات بسیار قدرتمندی همراه می‌شود. هرچقدر بار هیجانی یک رویداد برای ما بیشتر باشد فراموش کردن آن برای مغز با سختی بیشتری اتفاق می‌افتد. برای اینکه بتوانید از بار هیجانی شدید مربوط به عشق اول خود بکاهید مراجعه به مشاوره روانشناس ضرورت دارد.
درمانگر ممکن است در طول درمان شما را با احساساتتان مواجه کند و هیجانات مربوط به عشق اول را در شما زنده کند تا بتوانید خودتان، هیجاناتتان و افکارتان را از نو بسازید و در ادامه زندگی روابط بهتری را تجربه کند. در پایان این راه عناصر عشق را شناخته‌اید و می‌توانید امیدوار باشید عشق واقعی را تجربه کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/233005/همه-چیز-درباره-عشق-اول-زندگی
بستن   چاپ