آریا بانو
پاسخی به یک شبهه
يکشنبه 10 آذر 1398 - 01:52:15
آریا بانو - سلامانه: با وجود رغم واکسیناسیون روتین تمامی کودکان در آمریکا برعلیه آنفلوانزا، سالانه حدود 20,000 کودک زیر 5 سال در آمریکا به علت عوارض آنفلوانزا بستری می‌شوند و حدود 100 مورد از این کودکان فوت می کنند . در ایران هم با توجه به اینکه واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا چندان جدی گرفته نمی‌شود آمار بستری و عوارض ناشی از این بیماری می‌تواند قابل توجه‌تر باشد.
* تجویز واکسن‌های موجود آنفلوانزا که برعلیه سه سوش آنفلوانزای فصلی H1N1, H3N2 و B ساخته شده‌اند، می‌تواند به‌صورت قابل توجهی از عوارض و مرگ و میر این سوش‌های آنفلوانزا بکاهد.
* ضمنا ویروس آنفلوانزا حداکثر چندین ساعت در شرایط محیطی زنده می‌ماند و نمی تواند به مدت طولانی در محیط بیرون بدن زنده بماند.
* آنفلوانزای پرندگان (H5N1) با آنفلوانزای فصلی (H1N1, H3N2 وB) متفاوت بوده و مرگ ومیر بسیار بالایی دارد و بیش از 50 درصد افراد مبتلا فوت می‌کنند این بیماری که از پرندگان به انسان منتقل می‌شود، از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. همچنین پختن خوب گوشت و تخم مرغ ویروس را کاملا از بین می‌برد.
* آنفلوانزای پرندگان همه ساله در کشور وجود دارد و امسال نیز با معدوم کردن ده‌ها میلیون قطعه مرغ در کشور بخوبی کنترل شده است هرچند مراقبت‌ها باید همیشه ادامه یابد.
** دکتر مجتبی کمالی اقدم، فوق تخصص عفونی کودکان

http://www.banounews.ir/fa/News/232837/پاسخی-به-یک-شبهه
بستن   چاپ