آریا بانو
رییس بهزیستی در نشست روز جهانی معلولان اعلام کرد
افزایش یارانه نگهداری از سالمندان و بیماران روانی به 920 هزار تومان
شنبه 9 آذر 1398 - 12:58:20
آریا بانو - رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال آینده 20 هزار میلیارد تومان است، گفت: 5 هزار میلیارد تومان از این بودجه در ردیف دستگاه‌های دیگر و 15 هزار میلیارد تومان نیز لازم است تا در ردیف بودجه‌ای سازمان بهزیستی برای اجرای قانون مذکور قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در نشست روز معلولان با بیان اینکه بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال جاری 12.5 میلیارد تومان بود، افزود: این درحالیست که مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز گرانی‌ها ١١٠٠ میلیارد تومان را برای اجرای قانون مصوب کرد که از این میزان قول دریافت 5٣٣ میلیارد را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده‌ایم.
وی در ادامه به شعار امسال روزجهانی معلولان، «ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار» اشاره و اظهار کرد: هفته گذشته حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی تا 2.5 برابر افزایش یافت و روی کارت آنها شارژ شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان این که در اسفند ماه سال 96 قانون حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در هشتم اردیبهشت ماه سال 97 توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد تصریح کرد: از زمان ابلاغ این قانون سازمان بهزیستی کشور تمام تلاش خود را به کار بست تا با وجود مشکلات تخصیص منابع و بودجه ناکافی این قانون را اجرا کند.
قبادی دانا با بیان این که با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص اولیه قانون مذکور برای اولین بار هفته گذشته آغاز شد تصریح کرد: به این ترتیب بودجه مورد نیاز اجرای این قانون برای دو ماه مهر و آبان اختصاص یافت و سپس اقدامات عملی برای اجرای ماده 7 و 27 قانون نیز براساس پیش بینی‌های انجام شده در دست اقدام قرار گرفت.
افزایش حق پرستاری از معلولان به 554 هزار تومان/ واریز حق‌پرستاری به حسابها
وی با بیان این که پیش از این متوسط حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی 200 هزار تومان در ماه بود تصریح کرد: این مبلغ به حدود 554 هزار تومان افزایش یافته است و روی کارت 26 هزار نفر شارژ شده است.
پرداخت 360 تا 480 هزار تومان به معلولان شدید و خیلی شدید بر حسب بعد خانوار
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان نیز توضیح داد: برای اجرای این ماده قانونی به حدود 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که بودجه تخصیص داده شده برای این بخش تنها 291 میلیارد تومان بود. براساس این ماده قانونی افراد معلول شدید و خیلی شدید باید حداقل حقوق پایه مصوبه هر سال را دریافت کنند که بار مالی زیادی نیز به همراه خواهد داشت. از آن جایی که به دلیل کمبود اعتبار برای اجرای این ماده قانونی مردد بودیم در نهایت برآن شدیم برای شروع، افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در دهک‌های اول تا سوم که نیازمندترین افراد شناسایی شدند، به این ترتیب 191 هزار خانوار تحت پوشش در زمره اولین پرداخت قرار گرفتند. به این ترتیب علاوه بر مبلغ مستمری هر سه ماه، 360 تا 480 هزار تومان براساس بعد خانوار به این افراد پرداخت می‌شود.
افزایش سرانه یارانه نگهداری از سالمندان و بیماران روانی مزمن به 920 هزار تومان
قبادی دانا با بیان این که براساس مصوبه هیات وزیران سرانه یارانه هر سالمند، بیماران مزمن روانی، جسمی، حرکتی تا دی ماه 97مبلغ 640 هزار تومان به ازای هر ماه بود که برای 47 هزار سالمند و بیمار به مراکز نگهداری پرداخت می‌شد ادامه داد: این مبلغ در انتهای سال 97 به 770 هزار تومان و در آبان ماه امسال به 920 هزار تومان افزایش یافته است. این مبلغ برای افراد مجهول الهویه به 1 میلیون و 40 هزار تومان می‌رسد که امروز به حساب مراکز واریز می‌شود.
ادامه دارد

http://www.banounews.ir/fa/News/232527/افزایش-یارانه-نگهداری-از-سالمندان-و-بیماران-روانی-به-920-هزار-تومان
بستن   چاپ