آریا بانو
نشست‌های انتخاباتی در استان‌ها جان می‌گیرد
شنبه 9 آذر 1398 - 9:19:28 AM
آریا بانو-ایرنا- زنگ ثبت نام از داوطلبان ورود به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی این هفته نواخته می‌شود که از مدت‌ها پیش فضای سیاسی، رسانه ای و مجازی استانها رنگ و بوی رقابت های انتخاباتی گرفته است.

از فردا (دهم آذر) ثبت نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 208 فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه آغاز می‌شود و علاوه بر آن ستاد انتخابات کشور نیز آماده ثبت نام از داوطلبان است.
همچنین داوطلبانی که در زمان ثبت نام ها در خارج از ایران حضور دارند، می توانند به سفارتخانه ها، کنسولگری ها و مراکز سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور مراجعه و ثبت نام کنند.
با توجه به اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی که به تعبیر امام راحل (ره) در راس امور است، تشکل ها واحزاب سیاسی از مدت ها پیش به دنبال شکلدهی سازوکارهای خود برای ارایه فهرست های انتخاباتی در استان های مختلف بودند و از آنجا که این انتخابات ماهیتی 100 درصد استانی دارد و رقابت ها در سطح حوزه های انتخابیه شکل می گیرد، طیف های مختلف سیاسی بر آنند که در حوزه انتخابیه که نماینده‌ای راهی خانه ملت می شود، داوطلبانی در آستین داشته باشند تا در نهایت اکثریت مجلس آینده را در دست گیرند.
از این رو دو هفته نخست آبان ماه، شاهد برگزاری نشست ها و سخنرانیهای سیاسی و انتخاباتی از چهرههای هر دو طیف در برخی استان ها بودیم که این رویه در هفته پایانی آبان به دلیل ناآرامی های ناشی از اصلاح قیمت بنزین فروکش کرد اما در هفته نخست آذر ماه باز هم به صورت پراکنده نشست هایی در برخی استان ها برای تبیین مواضع احزاب سیاسی و ترغیب به مشارکت حداکثری در انتخابات برگزار شد.
در این میان فضای رسانه ای و مجازی در استان ها نیز متاثر از فعالیت های تبلیغاتی و گمانه زنی ها درباره حضور چهره های شاخص به عنوان نامزد مورد حمایت جریان های سیاسی بوده که این موضوع بویژه در حوزه های انتخابیه کلیدی نظیر مشهد و قم و درباره چهره های شاخص سیاسی پررنگ تر بوده و بعضاً سبب واکنش اطرافیان آنها در فضای رسانه ای کشور شده که مهمترین آن را حضور یا عدم حضور علی لاریجانی رییس کنونی مجلس شورای اسلامی در مجلس آینده به عنوان نماینده مردم قم شاهد بودیم.

دو جریان اصلی سیاست چه می کنند؟
آنطور که از خبرها بر می آید، طیفی از جریان اصولگرایی با پرچم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در حوزه های انتخابیه فعال می شود که به گفته مهدی چمران محوریت تصمیمات برمبنای مشورت است نه شیخوخیت ومجموعه‌ای از حدود 27 حزب و تشکل در آن حضور دارند و فراتر از جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) که در انتخابات مجلس دهم فعال بود، عمل می‌کند. 
از اردوگاه اصلاح طلبان نیز خبر می رسد که آنها نیز درصد هم افزایی نیروها و امکانات خود هستند و از این رو «سامانه سرا» یا همان سامانه رای سنجی اصلاح طلبان را در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تصویب کرده اند؛ آنطور که قاسم میرزایی نیکو نماینده اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید مجلس گفته، ایده آن از نظام های دمکراتیک سایر کشورها گرفته شده و بومی سازی شده است.
به گفته او، از ویژگی‌های سامانه سرا این است که می‌تواند تمام اصلاح طلبان را حول یک پایگاه مشخص، منسجم و نیز روش سنجش آرا و نظرات اصلاح طلبان را مشخص کند. یعنی ساختاری فراهم می کند تا نظرات عموم در آن اعمال شود.



فضای انتخاباتی استانها در هفته‌ای که گذشت
در فضای رسمی انتخابات، هفته نخست آذر ماه با رونمایی از ستادهای ثبت نام داوطلبان در فرمانداری های حوزه های انتخابیه همراه بود و می توان گفت چراغ انتخابات در همه استان ها روشن شد.
در کنار آن مسئولان ستاد انتخابات کشور نیز سفری به برخی از استان ها داشتند تا مواضع دولت تدبیر و امید را در برگزاری انتخابات آتی یعنی همان پایبندی به قانون و رعایت کامل آن، پرهیز از جانبداری و زمینه سازی برای مشارکت حداکثر مردم را به مجریان و ناظران انتخابات گوشزد کنند.
با این حال در فضای غیررسمی و حزبی، فعالیت های مرتبط با انتخابات اسفندماه امسال شکل گرفته که مهمترین آنها به شرح زیر است:

پرهیز جامعه مدرسین به ورود مصادیق انتخاباتی
مهمترین خبر انتخاباتی استانها در هفته نخست آذرماه، جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که نظرات آن برای تهیه فهرست های انتخاباتی جریان اصولگرایی اهمیت بالایی دارد.
این بار اعضای شورای عالی جامعه مدرسین در جلسه خود «بر لزوم عدم ورود مصداقی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم» تاکید کردند.
با این حال در فضای مجازی و سیاسی قم گفته می شود با وجود اعلام رسمی جامعه مدرسین مبنی بر پرهیز از حمایت مصداقی از نامزدها، ممکن است برخی چهره های شاخص این تشکل، از افراد یا فهرست خاصی حمایت کنند که در هر حال نظر سازمانی جامعه مدرسین نخواهد بود.

افزایش تعداد احزاب در آستانه انتخابات
همانطور که انتظار می رفت، امسال نیز شمار احزاب و تشکل های ثبت شده در آستانه انتخابات مجلس در استان ها افزایش یافته و برای نمونه در مشهد شمار احزاب و تشکلهای سیاسی مجوزدار و فعال ظرف حدود یک سال اخیر به میزان 30 درصد بیشتر شده است.
به گفته احمد ریواده معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مشهد، ظرف سه هفته اخیر دو حزب و تشکل سیاسی پس از دریافت مجوز فعالیت، نمایندگان حزب مرکزی خود را در این شهرستان معرفی کردند؛ موضوعی که وی دلیل آن را موسم انتخابات و "بهار فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی" توصیف کرده است.



در کنار این تحرکات، دانشگاه ها در برگزاری نشست های هم اندیشی با موضوع انتخابات مجلس و تحزب و جریان های سیاسی پیش قدم شده اند که نمونه آن را در هفته گذشته در مشهد و اصفهان شاهد بودیم.


قهر کردن با صندوق انتخابات به معنی واگذاری حق انتخاب است
مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح طلب مردمسالاری هفته گذشته میهمان دانشگاه اصفهان بود و گفت:مردم باید بدانند که قهرکردن با صندوق‌های انتخاباتی به معنای واگذاری حق انتخاب و دخالت در سرنوشت کشور به سایر افرادی است که با صندوق‌های رای قهر نمی‌کنند.
کواکبیان همچنین در نشستی در دانشگاه فردوسی مشهد با تحلیل جریانات سیاسی کشور گفت: دستکم سه جریان مشخص در بین اصلاح طلبان وجود دارد که یک جریان رغبتی برای مشارکت در انتخابات ندارد و شرط و شروط برای شرکت در انتخابات می‌گذارند؛ جریان دوم معتقد است تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند و لیست می‌دهند و جریان سوم که اکثر اصلاح طلبان را شامل می‌شود انتخابات را تحریم نمی‌کنند اما می‌گویند برای لیست دادن باید نامزدهایی وجود داشته‌ باشند.
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: در بین جریان میانه و مستقل نیز جریان دولت با عنوان اعتدال و توسعه به دنبال تنظیم لیست هستند، در این انتخابات دیگر مثل انتخابات دهم جریان دولت با جریان اصلاح طلبان ائتلاف نخواهد کرد و اصلاح طلبان معتقد به خالص سازی هستند.
وی ادامه داد: احزاب مستقل نیز دنبال لیست هستند که بعید می‌دانم با دولت به لیست مشترک برسند؛ نیروهایی نیز در قالب اصلاح‌ طلبی و اصولگرایی نمی‌گنجند و با عناوین مختلف نظیر جبهه ایستادگی لیست‌هایی را دنبال می‌کنند.
به عقیده کواکبیان، در احزاب اصولگرا نیز چهار جریان وجود دارد، جریان سنتی اصولگرایی در قالب جمنا که به دنبال لیست خود هستند و خود را مستظهر به حمایت جامعتین می‌دانند؛ جریان جبهه پایداری که چندان در جمنا راه ندارند اما در بسیاری از شهرها مدعی هستند و نیرو و لیست دارند، آنها به عنوان جریان تند اصولگرایی معتقدند با جریان سنتی به وحدت نمی‌رسند.
وی ادامه داد: جریان تحول خواه نیز معتقدند در اصولگرایی باید تحولاتی صورت گیرد که بیشتر آقای قالیباف در راس این جریان قرار دارد و به دنبال جوانگرایی و تحولگرایی هستند.
از نگاه این نماینده مجلس، این 10 جریان در مجموع می‌خواهند در مجلس یازدهم آرایش داشته‌ باشند.

انتخابات قبیله ای نیست
در هفته ای که گذشت، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره های جریان اصولگرایی به مناسبت هفته بسیج سفری به تبریز داشت و درباره انتخابات آتی گفت: نباید بدون تفکر و اندیشه رای داد بلکه انتخابات راه‌حل و اندیشه دارد؛ انتخابات قبیله‌ای نیست.
وی افزود: نیروی بسیج قبل از آنکه فردی را انتخاب کند، باید یک درک روشن داشته باشد از اینکه به چه چیزی رای می‌دهد که البته این یک بحث واقعی و مشخص است.
وی افزود: در انتخابات شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری باید به این فکر کرد که این افراد منتخب یک وظیفه بر عهده دارند؛ از این‌رو اگر فکر می‌کنیم مسیر الف بهتر از ب است باید آن را روشن و تبیین کرد.

فرهنگ کار حزبی باید تغییر کند
عبدالحسین روح الامینی رییس خانه احزاب ایران در زاهدان گفت: فرهنگ کار حزبی باید تغییر کند و فعالیت احزاب نباید فصلی بلکه همواره تداوم داشته باشد.
به اعتقاد وی، خانه احزاب اقلیت و اکثریت ندارد؛ احزاب به دلیل اینکه قدمت زیادی در ایران ندارند همچنان ضعیف هستند و باید به دنبال تقویت آنها بود. 
دبیر کل جبهه ایستادگی همچنین در گردهمایی مشترک احزاب جبهه ایستادگی و حزب توسعه و عدالت سیستان و بلوچستان گفت: برای شایسته گزینی هیچ راهی جز کار تشکیلاتی و حزبی نداریم تا افراد بدون پشتوانه وارد صحنه انتخابات نشوند.
وی با بیان اینکه اکنون سه گرایش عمده انقلابی و یا اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین و اعتدال در صحنه هستند، افزود: بعد از پیروزی انقلاب بویژه در 20- 30 سال اخیر به دلیل اینکه احزاب ملی گسترده نداشتیم کارکرد احزاب را ائتلاف‌ها یا جبهه فصلی یا موردی در انتخابات به عهده گرفتند.



آغاز گمانه زنی داوطلبان احتمالی برای مجلس خبرگان
علاوه بر آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، از 15 آذر ماه ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در پنج استان  قم، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و فارس انجام می شود و تا 21 آذر ادامه دارد.
از این رو در استان هایی که قرار است انتخابات میاندوره ای خبرگان رهبری برگزار شود، گمانه زنی ها درباره نامزدهای احتمالی قوت گرفته است؛ برای نمونه با توجه به ارتحال آیت الله محمد مومن تنها نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، در فضای مجازی استان اسامی متعددی برای نامزدی مطرح می شود که می توان به آیات محمدتقی مصباح یزدی، محمد یزدی و احمد جنتی اشاره کرد که بیشترین گمانه زنی برای کاندیداتوری آنها از قم وجود دارد.



http://www.banounews.ir/fa/News/232367/نشست‌های-انتخاباتی-در-استان‌ها-جان-می‌گیرد
بستن   چاپ