آریا بانو
هومن سیدی؛ سینماگری همه فن حریف
جمعه 8 آذر 1398 - 23:29:14
آریا بانو - فیلم نیوز / شاید بیش از اینکه بخواهیم درباره تلاش‌هایش در سینما حرف بزنیم، باید بگوییم که او شیفته سینماست، این را می‌توان از فیلم‌هایش فهمید؛ فیلم‌هایی که هم تمجید منتقدان را به همراه داشته هم تشویق تماشاگران.
هومن سیدی متولد هشتم آذرماه 1359 است. اوایل دهه هشتاد که هنوز نامش برای مردم آشنا نبود، با لهجه‌ای شیرین، در فیلم‌های کمال تبریزی و اصغر فرهادی جلوی دوربین رفت.
پس از اولین حضورهایش در سینما پیشنهاد همایون اسعدیان برای بازی در سریال «راه بی‌پایان» را پذیرفت. بازی او در این مجموعه او را به شهرت زیادی رساند.سیدی از همان سالها نشان داد تنها به بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی راضی نیست، دغدغه‌ای فراتر از بازیگری دارد.
او اولین فیلم سینمایی‌اش با نام «آفریقا» را پس از ساخت چندین فیلم‌کوتاه سال 89 جلوی دوربین برد و حضور بسیار موفقی در شبکه نمایش خانگی داشت. دو سال پس از «آفریقا» سیدی «سیزده» را کارگردانی کرد که از بخش نگاه نو سی‌و‌دومین جشنواره فجر برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. «اعترافات ذهن خطرناک من» سومین فیلم اوست که مورد توجه بسیاری از مخاطبان سینما قرار گرفت.
سیدی که دیگر با هر ساخته‌اش تمجید منتقدان را برانگیخت، با «خشم‌هیاهو» به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آمد و با آن توانست باز هم جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کند.
بی‌شک موفق‌ترین فیلم هومن سیدی، جدیدترین ساخته سینمایی‌اش است: «مغزهای کوچک زنگ زده».
این فیلم پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم، سال گذشته در سینماهای کشور به روی پرده رفت و با فضای گانگستر‌ی‌اش توانست مخاطبان بسیاری را به سالن‌های سینما بیاورد.
سیدی این روزها در حال تصویربرداری سریال «قورباغه» است که ماه‌های آینده در شبکه نمایش خانگی توزیع خواهد شد.
پرتره شهاب جعفرنژاد

http://www.banounews.ir/fa/News/232328/هومن-سیدی؛-سینماگری-همه-فن-حریف
بستن   چاپ