آریا بانو
چه فاصله ای بین سینمای اجتماعی ایران با سینمای جهان وجود دارد؟
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 22:35:03
آریا بانو - آخرین خبر / میز پرونده سینمای_اجتماعی در برنامه تلویزیونی نقدسینما باحضور میلاد_دخانچی و سعید_مستغاثی به بهانه نقد فیلم هزارتو پخش شد.
میلاد دخانچی: در غرب سینمایی به نام سینمای اجتماعی وجود ندارد و این سینما در واقع بر ساخت وضعیت کنونی سینمای ماست. فیلم #هزارتو کپی دست چندم از آثار اصغر فرهادی است و هیچ دغدغه و مسئله‌مندی نه از جانب نویسنده و نه از جانب فیلم‌ساز در این فیلم مشاهده نمی‌شود.
سینمای اجتماعی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد به مسئله طبقه پایین جامعه می‌پرداخت. از جایی به بعد این فیلم‌های آپارتمانی با این کلوزآپ‌های دوربین روی دست تنها به مسئله طبقه متوسط به بالا پرداختند و طبقه پایین به ستوه آمده جایی در قاب دوربین و حتی در روایت کلان ندارد.
سعید مستغاثی: عدم درک و شناخت درست از فیلم اجتماعی و اشتباه گرفتن آن با سینمای اجتماعی ضعف اصلی سینماگران ماست. فیلم‌های اجتماعی در دهه شصت و هفتاد به آدم‌ها می‌پرداخت و معضلات و مسائل اجتماعی در پس زمینه آن قرار داشت. در فیلم‌های اخیر، به دلیل اینکه فیلم‌ساز نسبت به اجتماع و معضلی که در فیلمش مطرح می‌کند شناختی ندارد، شخصیت‌ها کاریکاتوری نمایش داده می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/231769/چه-فاصله-ای-بین-سینمای-اجتماعی-ایران-با-سینمای-جهان-وجود-دارد؟
بستن   چاپ