آریا بانو
رژیم میوه، خوب یا بد؟
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 14:24:50
آریا بانو - مجله دلتا / حتما شما هم تجربه خوردن سالاد میوه را داشته‌اید؛ شاید رژیم میوه بتواند در کوتاه مدت برای سلامتی شما مفید باشد اما آیا استفاده از این رژیم و آن هم به مدت طولانی ایمن است؟
رژیم میوه
کمتر کسی را پیدا می‌کنید که خوردن میوه را دوست نداشته باشد. مصرف میوه و سبزیجات فیبر دار در طول روز و البته به اندازه کافی می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند البته این مسئله به معنی میوه خواری و گیاه خواری مطلق نیست؛ آیا این رژیم برای لاغری گزینه مناسبی است؟ اصلا آیا رژیم میوه یک رژیم لاغری سالم و ایمن است؟ جواب سؤالات شما همین جا است؛ در صفحه سلامتی مجله دلتا؛ با ما همراه باشید.
رژیم میوه ؛ مفید یا مضر؟
میوه های مختلف مثل موز، آووکادو، پرتقال، نارنگی، انار و… منبع غنی از مواد مغذی مثل ویتامین C، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و … هستند؛ اما شاید بهتر باشد که از این رژیم به عنوان یک میان‌وعده غذایی یا در کنار دیگر رژیم های سالم لاغری استفاده شود. می‌پرسید چرا؟ تقریباً غیر ممکن است که تمام مواد مغذی بدن خود را از این رژیم لاغری به دست بیاورید.

با استفاده طولانی مدت از این رژیم شما اسید های چرب ضروری بدن خود را از دست می‌دهید؛ یکی از بزرگترین آن ها، ویتامین B12 است؛ کمبود این ویتامین منجر به کم خونی می‌شود. دوست دارید درباره مضرات این رژیم بیشتر بدانید؟ پس با ما همراه باشید.
مضرات رژیم میوه
همانطور که گفتیم، پیروی کردن از این رژیم و آن هم به صورت مطلق می‌تواند آسیب های جدی به سلامتی شما وارد کند؛ پس بهتر در کنار میوه از مکمل های غنی غذایی یعنی غلات، سبزیجات، لبنیات کلسیم دار مثل شیر، پروتئین ها و … استفاده یعنی این رژیم را با رژیم گیاهخواری یا رژیم های لاغری دیگر مثل رژیم کتوژنیک، رژیم شیر و … ترکیب کنید.
افزایش اضافه وزن و چاقی
کمبود پروتئین بدون چربی های خوب
کمبود ویتامین، مواد مغذی و ضروری بدن
به هم خوردن تعادل قند خون و دیابت
مشکلات کلیوی و پانکراس
شاید با دانستن مضرات این رژیم این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که مگر میوه ها باعث لاغری نمی‌شوند؟ همانطور که خواندید، استفاده نادرست از میوه درمانی یا رژیم لاغری میوه می‌تواند نتیجه عکس بدهد؛ با ما همچنان همراه باشید.
رژیم میوه خواری برای لاغری مناسب است؟
همانطور که گفتیم، میوه‌ ها حاوی فیبر و مواد مغذی مثل ویتامین C، فولات (فولیک اسید) و پتاسیم هستند؛ کالری‌ کمی دارند و بخش مهمی از برنامه‌ غذایی روزانه افراد محسوب می‌شوند؛ اما بگذارید با صراحت تمام به شما بگوییم که اگر قصد لاغر شدن آن هم فقط با خوردن میوه را دارید، بهتر است بدانید که این رژیم به تنهایی شما را لاغر نمی‌کند.
بگذارید این گونه بگوییم که میوه‌ ها می‌توانند در یک رژیم لاغری سالم نقش مهمی داشته باشند؛ چون به طور قطع، میوه‌ ها معده شما را پر می‌کنند. اما این مسئله برای لاغری کافی نیست! به هر حال، یک رژیم میوه ممکن است برای تأمین همه‌ کالری‌ های مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن کافی نباشد و آثار منفی خود را در مدت زمان طولانی تری نشان دهد.
بنابراین، اگر قصد دارید چنین رژیمی را برای کاهش وزن امتحان کنید، باید بدانید که کاهش متابولیسم، خودش وزن کم کردن شما را سخت‌ تر می‌کند؛ مثلا اگر بدن شما کالری لازم را دریافت نکند، ممکن است شما سر درد، سرگیجه، کوفتگی یا حالت غش داشته باشید؛ پس عوارض و ریسک های این رژیم را باید بپذیرید.
علاوه بر این، اگر مقدار بیشتری از این مواد مغذی دریافت کنید، نه فقط احتمال چاق شدن شما بیشتر می‌شود بلکه ممکن است به بیماری ‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت ( یکی از عوامل چاقی ) و مشکلات گوارشی هم مبتلا شوید.
آیا قند موجود در این رژیم درد سر ساز است؟
قند موجود در میوه و رژیم های مربوط به آن می‌تواند برای کسانی که بیماری دیابت دارند و باید سطح کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود کنترل کنند، خطرناک باشد؛ مثلا یک پیمانه پوره‌ موز 51 گرم کربوهیدرات دارد که 2 گرم آن قند است.
البته معده برخی افراد هم برای هضم بعضی از انواع شکر مثل فروکتوز یا قند های الکلی موجود در میوه‌ ها دچار مشکل می‌شود؛ آبمیوه، مربا، میوه‌ های خشک و کمپوت‌ های میوه هم مقدار زیادی فروکتوز دارند؛ همه این ها می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم مسئله‌ ساز باشد.
مشکلات ناشی از افزایش فیبر
همه ما می‌دانیم که میوه ‌ها و سبزیجات منبع غنی از فیبر هستند؛ با پیروی کردن از یک رژیم میوه مطلق، مقدار فیبر دریافتی شما به طور ناگهانی و به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. همین تغییر ناگهانی به ظاهر ساده ممکن است شما را دچار اسهال یا مشکلات گوارشی کند.
اگر همچنان اصرار دارید که از این رژیم به تنهایی استفاده کنید، بهتر است افزایش مصرف فیبر در این رژیم به تدریج اتفاق بیفتد. همچنین در حین چنین رژیمی زیاد آب مصرف کنید تا گاز های معده ناشی از این رژیم شما را درگیر نکند. فیبر زیاد ناشی از مصرف میوه ها و سبزیجات می‌تواند روی جذب بعضی مواد مغذی تأثیر منفی بگذارد و باعث اختلال دارویی شود.
رژیم میوه در طولانی مدت چه عوارضی دارد؟
بهتر است که رژیم میوه را به مدت طولانی ادامه ندهید؛ شاید استفاده کردن از چنین رژیمی در مدت دو هفته کمبود قابل ملاحظه‌ و چشمگیری در بدن ایجاد نکند اما قطعا پیروی از چنین رژیمی در طولانی مدت عوارض جدی برای سلامت بدن خواهد داشت.
به عنوان مثال، عدم دریافت پروتئین کافی، حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند پیامد هایی جدی در پی داشته باشد. کمبود پروتئین می‌تواند باعث از دست دادن ماهیچه‌ ها شود و ترمیم زخم‌ ها را سخت‌تر کند.
همچنین ممکن است باعث گیجی، اختلال گوارشی و مشکلات پوست و مو شود؛ به طور کلی، کمبود های حاصل از این رژیم و حتی سبزیجات ( به طور مطلق و نه در ترکیب با رژیم های دیگر) می‌تواند بر زیبایی پوست، مو، استخوان‌ ها، سطح هورمون‌ ها و خون تأثیر منفی بگذارد.
در این شرایط باید چه کنیم؟ همانطور که گفتیم، اگر به مصرف میوه و سبزیجات یا به طور اختصاصی میوه درمانی و گیاهخواری علاقه دارید، می‌توانید از این رژیم در کنار دیگر رژیم های لاغری و غذایی استفاده کنید البته در دستور غذایی بیشتر رژیم ها، انواع سالاد، میوه و سبزیجات وجود دارند.
بنابراین، سالم‌ترین راه برای لاغری و کاهش وزن این است که یک برنامه متعادل شامل انواع غذا، به ویژه غذا های کامل مثل میوه‌ ها، سبزیجات، لبنیات، چربی‌ های سالم، غلات کامل و غذا های سرشار از پروتئین داشته باشید؛ منتظر نظرات رنگارنگ شما هستیم؛ شب و روزتان پرتقالی!

http://www.banounews.ir/fa/News/231562/رژیم-میوه،-خوب-یا-بد؟
بستن   چاپ