آریا بانو
پرونده کامل پخت آش رشته اصیل
شنبه 2 آذر 1398 - 12:37:01
آریا بانو - پارسینه / با سردتر شدن هوا آش رشته هم میچشبد، با این که آش رشته یکی از معروف ترین آشهای ایرانی است و تقریبا در اکثر نذری ها و یا ایام عبادی پخته می شود اما در هوای سرد طعم دیگری دارد. چی لازم دارم:
همه چیز درباره پخت آش رشته
عدس سبز 170 گرم
لوبیا چیتی 150 گرم
نخود 150 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
ادویه 2 ق چ
سبزی آش 1 کیلو
سیر 5 حبه
رشته 1 بسته
روغن مایع نصف لیوان
آب
نمک و فلفل قرمز
پیاز داغ
نعناع داغ
کشک چطور بپزم:
عدس و لوبیا و نخود را جداگانه به خوبی میپزیم.نخود و لوبیا باید از شب قبل پاک شده و خیس داده شود. ولی عدس سبز نیازی به خیس دادن ندارد.اطمینان حاصل کنید که حبوبات به خوبی پخته شده اند.
سبزیها را با سایز متوسط خورد میکنیم. لزومی ندارد ریز خورد شود.سبزیهای خورد شده را در دیگ بزرگی میریزیم.نخود و لوبیای پخته شده را به همراه آبش به دیگ اضافه میکنیم.پیاز را خورد کرده و به مواد اضافه میکنیم.ادویه و فلفل قرمز را نیز اضافه میکنیم.سیر ها را با مقداری زردچوبه و نمک کوبیده و اضافه میکنیم.
اجازه میدهیم سبزیها بپزند.در این مرحله عدس پخته شده را نیز اضافه میکنیم.چون عدس زود وا میره نباید در ابتدا درون دیگ ریخته شود.
رشته ها را با دست خورد کرده و روی آش میپاشیم. و مرتب هم میزنیم که به هم نچسبند. روغن را اضافه کرده و هم میزنیم تا به خوبی مخلوط شوند.اجازه میدهیم رشته ها پخته شود. توجه داشته باشید پخت رشته بسیار سریع است. مرتب بچشید.(در هر مرحله از پخت که احساس کردید آب آش کم شده باید مقداری آب جوش اضافه کنید.)در دیگ را قرار داده و میگذاریم چند دقیقه ای آش جا بیافتد. مراقب باشید ته نگیرد.
آش را در کاسه کشیده و با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ تزئین میکنیم.اگر آش را با آب گوشت یا آب مرغ تهیه کنید، بسیار خوشمزه‌تر می‌شود.اگر آش‌تان رقیق شده، می‌توانید مقداری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و وقتی خوب حل شد، آن را داخل آش بریزید.
یک راز خوشمزه تر شدن اش رشته هم استفاده از قلم است بدین صورت که ابتدا قلم گاو یا گوسفند را در آب بپزید، سپس قلم را درآورده و حبوبات را بریزید و مراحل را انجام دهید.
نکات مخفی طبخ یک آش رشته عالی:
1ـ قابلمه باید گنجایش مواد را داشته و کمی بزرگتر از حجم آش باشد تا رشته‌ها به هم نچسبد و خمیر نشود.
2ـ سبزی آش رشته باید بدون ساقه بوده و درشت خرد شود تا آش زیباتر به نظر آید.
3ـ زردچوبه آش نباید کم باشد چون هم در طعم و هم در رنگ آش مؤثر است.
4ـ پیاز داغ داخل آش رشته نباید کم باشد تا آش بهتر جا بیفتد.
5ـ رشته آش حتماً باید از نوع مرغوب تهیه شود.
6ـ نمک آش را بعد از اضافه کردن رشته و کشک می‌توان اندازه کرد تا آش شور نشود.
7ـ روغن داخل آش باید به اندازه کافی باشد چون به جا افتادن آش کمک می‌کند.
8ـ کشک را در آش نباید جوشاند چون تفاوت حرارت کشک و آش باعث می‌شود کشک ببرد. می‌توان آش را بدون کشک (برای کسانی که کشک نمی‌خورند) سرو کرد که در این صورت هم تفاوت رنگ سبزی، زردچوبه، رشته و کشک بهتر نمایان می‌شود و هم آش خوش‌رنگ‌تر و زیباتر می‌شود.
9ـ کشک حتماً باید 20 دقیقه بجوشد (از نظر سلامتی و بهداشت غذا).
10ـ حرارت کشک و آش موقع مخلوط کردن با هم تقریباً یکی باشد تا کشک نبرد.
11ـ برای درست کردن نعنا داغ 2 قاشق روغن را داغ کرده نعنا خشک بریزید و فوراً خاموش کنید تا نعنا نسوزد. استفاده از زردچوبه رنگ سبز نعنا را تیره می‌کند. بهتر است هنگام داغ کردن از زردچوبه استفاده نکنید.
12ـ زمان جا افتادن آش زمانی است که لعابی رقیق روی آش را بگیرد، آش رو به ته گرفتن باشد و رشته، بوی خامی ندهد. در این زمان باید حرارت زیر آش را خاموش کرد. البته زمان جا افتادن آش بستگی به نوع رشته نیز دارد.
امروزه دیگر پختن آش رشته وقت زیادی نمی‌گیرد چون رشته آماده و بریده شده در دسترس همگان است؛ این در حالی است که خانم‌های قدیمی رشته آش را خودشان تهیه و بر روی بندی پهن می‌کردند تا خشک شود و زمان زیادی وقت می برد.
نکته: سبزی آش شامل:
اسفناج 200 گرم
تره 100 گرم
شوید 100 گرم
جعفری 100 گرم
گشنیز 100 گرم
تزیین آش رشته:
وستان در مورد تزئین آش توضیح بیشتری خواسته بودند به نظر من ساده بود ولی توضیح میدم:
ابتدا خودمون نعناع خشک خیلی خوشرنگی درست میکنیم (توضیحات در پست فردا) بعد آسیاب کرده و باهاش یه نعناع داغ درست میکنیم که رنگ سبزش با آدم حرف میزنه! اجازه میدیم سرد بشه. خیلی خیلی مهمه که سرد بشه. اگر عجله دارید ایرادی نداره که بذاریدش توی یخچال. حالا کم کم بهش کشک اضافه میکنیم تا به غلظت دلخواه برسیم. نباید خیلی سفت باشه و نه خیلی شل. برای اینکه بهتون کمک کنم میتونم بگم باید غلظتش در حد شامپو باشه. توی بلندر ریخته و دستگاه رو روشن میکنیم و هم میزنیم تا کاملا یکدست بشه. توی قیف پلاستیکی و یا یه دونه زیپ لاک میریزیم و میذاریمش کنار واسه تزئین. آش رو توی کاسه میکشیم. مقداری کشک رو با آب رقیق میکنیم. کم کم بهش آب اضافه میکنیم که خیلی شل نشه. اندکی رقیق تر از غلظت شامپو. اون قسمت از سطح آش رو که قراره تزئین شه با کشک میپوشونیم. نوک قیف رو میبریم. حالا دیگه فقط باید خطوط مارپیچ ایجاد کنید. و یا هر طرحی که دوست دارید روش بندازید. اینقدر جذاب و هیجان برانگیزه که دوست ندارید تموم شه. ولی کلا کمتر از یک دقیقه تزئین کاسه آشتون به پایان میرسه. حالا دیگه با پیازداغ تزئین رو تکمیل میکنیم و اندکی البته هم از اون نعناع داغ خوشرنگ.

http://www.banounews.ir/fa/News/229579/پرونده-کامل-پخت-آش-رشته-اصیل
بستن   چاپ