آریا بانو
مدال‌آور زن وزنه‌برداری: در مسیر توکیو هیچ چیزی غیرممکن نیست
چهارشنبه 29 آبان 1398 - 10:56:19
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- نخستین مدال‌آور زن وزنه‌برداری ایران گفت: هیچ چیزی در مسیر المپیکی شدن غیرممکن نیست؛ نمی‌خواهم تخیلی فکر کنم اما برای افزایش رکورد و رسیدن به المپیک اراده خوب و تلاش زیادی دارم.

«سیده الهام حسینی» وزنه‌برداری است که نام او با کسب نخستین مدال در رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو در تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران ثبت شد.
وی در این مسابقات در دسته 73 کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب با 88 کیلوگرم، در دوضرب ١١٠ کیلوگرم و در مجموع ١٩٨ کیلوگرم در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت.
سومین تجربه‌ای که بعد از مسابقات آسیایی چین و جهانی تایلند به تاریخ‌سازی منجر شد. حسینی در گفت و گو با ایرنا از این تجربه سخن گفت و کسب مدال و افزایش رکورد در مسابقات مختلف را فرآیندی زمان‌بر دانست.
مشروح گفت و گوی «سیده الهام حسینی» با ایرنا را در متن زیر می‌خوانیم:
نام شما به عنوان اولین مدال‌آور در تاریخ وزنه‌برداری زنان ثبت شد، از اینکه جزو اولین‌های این عرصه محسوب می‌شوید، چه احساسی دارید؟
خیلی خوشحالم از اینکه به اولین مدال تاریخ زنان وزنه‌بردار ایران دست یافتم و این امر یک افتخار محسوب می‌شود زیرا دستیابی به مدال در رقابت‌های بین‌المللی راحت نیست. به ویژه آنکه وزنه‌برداری رشته‌ای است که صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و سال‌های متمادی نسبت به رشته‌های دیگر که بازدهی سریع‌تری دارند، باید تمرین کنیم. مدال آوری در این عرصه زمان‌بَر است.
سطح رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه را چگونه ارزیابی کردید؟
مسابقات بین المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ارزشمند و گزینشی المپیک بود و برای خیلی از کشورها مهم محسوب می‌شد اما سطح آن نسبت به رقابت‌های جهانی پایین‌تر بود. گرچه در این رقابت‌ها خیلی از مدعیان زن و مرد وزنه‌برداری شرکت کرده بودند حتی از آنان آزمایش دوپینگ گرفتند. این مسابقات ارزش و اعتبار بالایی داشت و چالش خیلی خوبی بود. در وزنه‌ زدن هم با حریفان رقابت داشتم.
نسبت به مسابقات جهانی تایلند رکورد خود را در جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه افزایش دادید؟ این افزایش رکورد ادامه‌دار خواهد بود؟
همه تلاش خود را برای افزایش رکورد انجام می‌دهم. در مسابقات جهانی تایلند در دسته 71 کیلوگرم وزنه زدم و در جام نعیم سلیمان اوغلو یک دسته بالاتر آمدم چون دسته 71 جزو دسته‌های المپکی نبود و باید مسابقات گزینشی بعدی را در دسته المپیکی وزنه می‌زدم. بنابراین در دسته 73 کیلوگرم به روی تخته رفتم. نسبت رکورد ملی که 80 کیلوگرم یک‌ضرب و 100 کیلوگرم دوضرب وزنه زدم، در مسابقات ترکیه 88 کیلوگرم یک‌ضرب و 110 کیلوگرم دوضرب وزنه زدم که 18 کیلوگرم از رکورد ملی بالاتر بود.
تجربه جدیدی که در این مسابقات بدست آوردید؟
این مسابقه حتی اگر کشوری هم باشد تجربه خوبی است زیرا ما به مسابقات زیادی نرفتیم و هر مسابقه‌ای که برویم برای زنان وزنه‌بردار مفید است. ما چگونگی وزنه زدن در کنار کشورها و رخدادهای دیگر را در این مسابقات می‌بینیم و این رقابت‌ها، خوب یا بد برای ما تجربه‌ای تکرار نشدنی و برای مسابقات بعدی مفید است.
«اکبر خورشیدی» مدت زمان کوتاهی است که به عنوان مشاور فنی مرد به زنان وزنه‌بردار کمک می‌کند، حضور وی در این مدت چقدر در رشد شما تاثیرگذار بوده است؟
«اکبر خورشیدی» یک نعمت برای کل وزنه‌برداری ایران و به ویژه زنان است. گرچه مدت کوتاهی است که با او تمرین می‌کنیم اما حضور وی برای ما تاکنون خیلی خوب بوده است. او از نظر تکنیکی، تاکتیکی، فنی، روحی و روانی به تیم کمک می‌کند. خورشیدی کوله باری از تجربه است و چیزی نیست که نداند و برای هر مشکلی یک راه حل دارد و خدا را شکر می‌کنیم که به عنوان مشاور فنی زنان وزنه‌بردار انتخاب شد.
تا المپیکی شدن چقدر فاصله دارید و فکر می‌کنید این مدال‌آوری ادامه‌دار باشد؟
هیچ چیزی در مسیر المپیکی شدن غیرممکن نیست. نمی‌خواهم تخیلی فکر کنم اما اراده خوب و تلاش زیادی دارم. سعی خواهم کرد تا بتدریج این فاصله‌ها را کم کنم و اگر قسمت باشد و امتیازی بدست بیاورم به المپیک می‌روم. در این عرصه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنم و از همه توانم بهره می‌برم.
برچسب‌ها
سید الهام حسینی وزنه برداری زنان

http://www.banounews.ir/fa/News/228713/مدال‌آور-زن-وزنه‌برداری--در-مسیر-توکیو-هیچ-چیزی-غیرممکن-نیست
بستن   چاپ