آریا بانو
تشدیدکننده اضطراب خود نباشید
سه شنبه 28 آبان 1398 - 12:51:13
آریا بانو - سلامانه: رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: کسانی که به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند؛ قادر به کنترل افکار خودشان نیستند و احساس اضطراب را غیر قابل کنترل می دانند این در حالی است که با تمرین و تکرار برنامه های فرح بخش و دوری از ایجاد اضطراب کاذب می توانند زندگی سالمی را تجربه کنند.
به گزارش پایگاه خبری سلامانه؛ پرفسور گرجی با اشاره به اینکه افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر هستند، قادر به آرام کردن خود و لذت بردن از زندگی نیستند، بیان کرد: آنها همه کارهای خود را کنار می گذارند تا اضطرابشان جولانگاهی برای حضور بیشتر و بیشتر بیابد. بعضی از این افراد دردهای مختلفی را تجربه می کنند و دائماً در عضلات خود احساس تنش دارند و در به خواب رفتن و داشتن خوابی آرام مشکل دارند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های افرادی که به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند این است که آنها دائماً آینده و روزهای نیامده خودشان را درگیر می سازند و فکر می کنند که اتفاقات ناگوار و بدشانسی های بسیاری انتظار آنان را می کشد، گفت: آنچه مسلم است این است که این افراد نیاز به درمان توسط متخصص خواهند داشت و در موارد حاد آن استفاده از دارو برای آنها ضرورت به حساب می آید.
وی ادامه داد: افرادی که به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند ممکن است فکر کنند که این فشار تنش از بیرون به آنها وارد می آید و اطرافیان آنها نقش زیادی در ایجاد اضطراب در آنها دارند حتی در مواردی اظهار می کنند که با موقعیت سختی روبرو هستند و شرایط زندگی آنها این وضعیت را در آنها به وجود می آورد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: محرکهای مضطرب کننده در بیرون از ما قرار دارند اما آنچه از درون، میزان اضطراب ما را افزایش می دهند گفتارهای درونی و باورهای ریشه دار ماست که آشفتگی ما را چند برابر می کند.
پرفسور گرجی افزود: وقتی فرد دچار اضطراب می شود ؛ بدن واکنش نشان می دهد و با سفت شدن عضلات خود می خواهد از خودش دفاع کند؛ بنابراین اگر یاد بگیریم و روزانه تمرین کنیم که با کنترل خودمان عضلاتمان را شل و سفت کنیم در واقع می توانیم فرمان آرام شدن به خود را بیاموزیم،
وی عنوان کرد: با تمرین های آرام سازی به راحتی می توانید در زمان اضطراب، تنش عضلانی خود را از بین ببرید و وقتی بدنمان آرام می شود، مغز فکر می کند همه چیز آرام است و اضطراب متوقف می شود.
استاد مدعو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در زمانهایی که اضطرابی وجود ندارد باید بارها و بارها این تمرینها را انجام داد تا در زمان لازم بتوان از آنها استفاده کرد، اظهار کرد: تنفس عمیق روزانه نیز در کم شدن اضطراب موثر است.
وی ابراز کرد: راههای آسان دیگری برای کم شدن نشانه های اضطراب نیز وجود داردکه از آن جمله می توان به تماشای مناظر زیبا، بازدید از موزه، پیاده روی در پارک، تماشای عکسهای چشم نواز، گوش سپردن به موسیقی آرام و لذت بردن از صدای طبیعت و پرندگان اشاره کرد.
دکتر گرجی با اشاره به اینکه بوهای خوبی چون بوی نان، سیب، غذای موردعلاقه ، استشمام عطر مورد علاقه، دوش گرفتن و چای نوشیدن ، پیچاندن پتویی نرم به دور خود در زمستان و ماساژ از دیگر مواردی است که در کاهش اضطراب انسان نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: تغذیه سالم و سبک زندگی نقش زیادی در کنترل نشانه های اختلال اضطراب فراگیر بازی می کند؛ استفاده از شکر و کافئین را باید محدود و به طور منظم ورزش کرد و به اندازه کافی خوابید.

http://www.banounews.ir/fa/News/228287/تشدیدکننده-اضطراب-خود-نباشید
بستن   چاپ