آریا بانو
غذای ملل/ با چاتنی گوجه‌فرنگی به هندوستان سفر کنید
شنبه 18 آبان 1398 - 20:38:10
آریا بانو - فرهنگ غذا/ چاتنی یا چَتنی (Chutney) به طیفی از سس‌ها یا چاشنی‌هایی گفته می‌شود که در کشورهای جنوب آسیا و مخصوصا آشپزی هندی تهیه می‌شود. چاتنی می‌تواند یک چاشنی همانند ترشی با پایه میوه و سرکه یا سس‌هایی با پایه ماست یا روغن خردل باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است چاتنی‌ها بیشتر شبیه انواع دیپ درست شود. چاتنی گوجه‌فرنگی و پیاز یکی از لذیذترین انواع چاتنی می‌باشد.
مواد لازم :
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
پیاز قرمز 2 عدد متوسط
گوجه‌فرنگی 3 عدد
فلفل قرمز 3 عدد
سیر 3 حبه
زنجبیل تازه نصف قاشق چایخوری خرد شده
نمک به میزان لازم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
دانه زیره سبز به میزان لازم
دانه خردل به میزان لازم
برگ کاری چند عدد به میزان لازم
بادام هندی 2 قاشق غذاخوری
دستور تهیه :
ابتدا در یک تابه بدون روغن کمی بادام هندی و مقداری دانه زیره سبز را تفت دهید. بعد آن را کنار بگذارید تا سرد شود. سپس روغن را درون تابه بریزید و ظرف را روی شعله قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن فلفل‌های قرمز را به روغن اضافه کنید تا تفت بخورد. سپس پیاز و گوجه‌فرنگی‌های خرد شده را اضافه کنید. همچنین سیر و زنجبیل را به همراه مقداری نمک و زردچوبه به تابه بیافزائید. اجازه دهید تا با شعله ملایم تمام مواد کاملا تفت بخورد و تغییر رنگ دهد.
سپس بادام هندی تفت داده را به همراه دانه زیره سبز آسیاب کنید. تمام مواد گوجه‌فرنگی و پیاز را درون میکسر بریزید تا یکدست شود. سپس بادام زمینی آسیاب شده را به آن بیافزائید. چاتنی گوجه‌فرنگی شما آماده است. برای تزئین روی این چاتنی کمی دانه خردل و دانه زیره سبز را به همراه برگ کاری تفت دهید و روی چاتنی خود بریزد.
نکات :
در دستور تهیه اصلی برای تهیه این چاتنی باید از چِنادال استفاده کرد که معمولا به علت نبود آن از بادام هندی استفاده می‌شود.
طعم این چاتنی تند است. اگر می‌خواهید تند نباشد میزان فلفل و زنجبیل را کم کنید.
اگر برگ کاری پیدا نکردید از برگ بو نیز می‌توانید برای تزئین استفاده کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/225016/غذای-ملل--با-چاتنی-گوجه‌فرنگی-به-هندوستان-سفر-کنید
بستن   چاپ