آریا بانو
دروغی به نام سیگار الکترونیکی!
شنبه 18 آبان 1398 - 16:46:29
آریا بانو - مهر / چندسالی می‌شود که سیگارهای الکترونیکی را به عنوان جایگزینی برای سیگار معرفی می‌کنند. رواج آنها در بین جوانان و نوجوانان باعث شد معایب و مضرات این نوع سیگار را بررسی کنیم.
چند سالی می‌شود که سیگارهای الکترونیکی وارد بازار جهانی شده و آن را به عنوان جایگزینی برای سیگار معرفی کردند. تبلیغات و بازاریابی‌های این سیگار بر روی بی‌ضرر بودن آن تاکید می‌کرد و در عین حال آن را همواره نشان می‌دهد. سیگار الکترونیکی شرایطی شبیه به استفاده از سیگارهای رایج حاوی تنباکو را ایجاد می‌کند. سیگارهای الکترونیکی در اشکال مختلف در دسترس‌اند، اما بدون در نظر گرفتن طراحی و ظاهر، این دستگاه ها به روشی مشابه عمل می کنند و از اجزا مشابهی ساخته شده‌اند.
علاوه بر صدمات ناشناخته‌ای که بر روی سلامت انسان می‌گذارد، شواهد اولیه نشان داده اند که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است مسیر پیش روی نوجوانان برای استفاده از محصولات دیگر حاوی تنباکو، از جمله سیگار را هموار کند. همچنین این سیگارها به عنوان یکی از عوامل ابتلا به بیماری های مختلف و مرگ زودرس شناخته می شود
براساس آمار جدیدی که اخیرا توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده امریکا منتشر شده، افرادی که به دلیل شیوع مرموز آسیب ریه مربوط به تبخیر درگذشته‌اند، تعدادشان افزایش یافته است. در این گزارش آمده 63٪ از این افراد مصرف انحصاری محصولات حاوی ماری‌جوانا داشته‌اند و37٪ از محصولات دارای بخار حاوی نیکوتین را استفاده کرده‌اند. یعنی همان سیگارهای الکترونیکی! تقریباً یک چهارم مرگ و میرها، در بین افراد بالای 65 سال رخ داده است. از 29 مرگ مورد بررسی در آخرین گزارش جدید، میانگین سنی 45 سال بوده و 59٪ مرد بودند. جوانترین مرگ 17 سال و پیرترین 75 سال داشت. در فاصله آخرین گزارش اعلام شده 36 مرگ ناشی از تبخیر در 24 ایالت و واشنگتن دی سی رخ داده است.
طبق آخرین آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در این کشور، از 22 اکتبر ( 30 مهر ماه سال جاری) 1604 مورد صدمات ریه مرتبط با محصولات سیگار الکترونیکی گزارش شده است. طبق این گزارش، حدود 80 درصد از این افراد کمتر از 35سال سن دارند و از هر ده نفر، 7 نفرشان مرد هستند. تعدادی از آنها می‌گویند از سیگارهای الکترونیکی حاوی ماریجوانا استفاده کرده اند اما بیش از 64 درصد از این تعداد گفته‌اند صرفا از سیگارهای نیکوتین دار استفاده کرده‌اند. به همین دلیل این مرکز توصیه کرده که "از سیگار الکترونیکی یا محصولات تبخیری حاوی ماریجوانا یا نیکوتین استفاده نکنید، " زیرا علت خاص یا ماده دخیل در شیوع بیماری هنوز ناشناخته است.
سازمان غذا و داروی امریکا در واکنش به این موضوع می گوید: خودداری از استفاده از همه محصولات سیگار الکترونیکی و محصولات تبخیر تنها راه مطمئن برای به خطر نیفتادن جان شماست. بزرگسالان معتاد به نیکوتین با استفاده از سیگارهای الکترونیکی باید همه خطرات و مزایا را درنظر بگیرند.
برخی افراد بر این باورند که سیگار الکترونیکی ممکن است به کاهش هوس نیکوتین در افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، کمک کند و اغلب در کشور ما نیز بر پایه همین حدس و گمان، تبلیغ می‌شود. سیگارهای الکترونیکی هیچگاه به طور کامل و از جنبه‌های مختلف در مطالعات علمی ارزیابی نشده‌اند. در حال حاضر نیز مشکلات ایجاد شده برای مردم امریکا طی ماه‌های اخیر، ایمنی سیگار الکترونیکی را زیر سوال برده است.
ماده نیکوتین بسیار اعتیاد آور قلمداد می شود. دوزهای پایین آن ممکن است باعث تهوع، استفراغ، درد شکم و سوزش چشم شود و دوز بالای نیکوتین نیز ممکن است باعث فشار خون بالا، تشنج، کما و حتی مرگ شود. علاوه بر این، سازمان غذا و داروی امریکا از وجود اتیلن گلیکول در برخی از سیگارهای الکترونیکی و مواد سرطان زا به نام نیتروسامین خبر داده است. همچنین، برخی از سیگارهای الکترونیکی به دلیل باتری‌های معیوب یا شارژرهای باتری ناقص، دچار آتش سوزی شده و یا منفجر شده‌اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/224908/دروغی-به-نام-سیگار-الکترونیکی!
بستن   چاپ