آریا بانو
فرمول معجزه آسای دوام عشق
شنبه 18 آبان 1398 - 12:39:24
آریا بانو - خراسان / چند نکته درباره صحبت‌های یک روان‌شناس در برنامه زنده که استفاده‌اش از عبارت «چه دُمی»، اعتراض خانم‌ها را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت! روان‌شناس مدعو در برنامه زنده «از من بپرس» شبکه سلامت گفته است: «خانوما به تمجید نیاز دارن، بهشون بگین چه سری، چه دُمی، عجب پر و بالی!» سپس مجری صحبتش را قطع کرده و گفته است: «آقایون حالا دُم رو نمی‌خواد بگین!» و بعدش هم این روان‌شناس درباره نیاز آقایان به تایید و نیاز خانم‌ها به تمجید می‌گوید که پاسخ درست به این‌ها، فرمول معجزه‌آسای دوام عشق خواهد بود. چند نکته درباره ویدئوی کوتاه منتشر شده از صحبت‌های این روان‌شناس وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.
نیاز به تایید و تمجید باید اصولی پاسخ داده شود
از کودکی به دختران می‌آموزیم مهم ترین نکته برای آنان مورد تمجید واقع شدن است و باز این تمجید را صرفا به بحث زیبایی فیزیکی محدود می‌کنیم! برای همین معمولا اولین سوالی که در خصوص یک مراسم عروسی می‌شود، این است که آیا عروس خوشگل بود؟ این نوع تعریف و تمجید در شرایط فعلی نیاز بسیاری از زنان است اما هرچه خانمی خودشکوفاتر باشد و استعداد‌های درونی خویش را بیشتر پرورش داده باشد، نیاز کمتری به این نوع تمجید دارد. با این حال، همه زنان دوست دارند برای همسرانشان خاص و منحصر به فرد باشند. ایجاد حس خاص و متفاوت بودن در زنان بسیار مهم است. در مقابل نیاز کلی مردان، تایید است که باز هم هرقدر عزت‌نفس فرد بالاتر باشد، نیازش به این‌گونه تایید کمتر می‌شود. متاسفانه برخی مردان تا حدی دچار خودکم‌بینی هستند که حتی انتظار تایید در کارهای اشتباه را نیز دارند و برای ارضای نیاز خود به آموزه‌های قدیمی مانند مردی گفتن، زنی گفتن و ... استناد می‌کنند. با این حال و باز هم بیشتر مردان نیاز کارآمدی دارند. هر مردی دوست دارد برای همسرش مفید و کارآمد باشد. تاکید بر نکات مثبت فرد مقابل، شناخت و قدردانی از خودگذشتگی‌های او و بیان محترمانه کاستی‌ها و نقاط‌ ضعف، کلید پایداری یک زندگی مشترک است که می‌توان از آن به عنوان فرمول معجزه‌آسای دوام عشق یاد کرد.
کلمات نامناسب، اصل حرف را زیر سوال می‌برد
به بهانه این ویدئو باید گفت در نحوه بیان هر حرفی باید دقت کرد. هر حرف زمانی و هر نکته مکانی دارد. شاید کارشناس محترم می‌توانست کلمات بهتری انتخاب کند اما از آن‌جا که منظور کارشناس تعریف از زیبایی ظاهری زنان بوده است، با بی سلیقگی با استفاده از امثال و حکم زبان فارسی منظور خود را بدون شکستن خطوط قرمز فرهنگی بیان کرده است. متاسفانه برخی افراد جامعه فقط به جنبه های منفی توجه دارند و حال اگر از همین افراد ایراد‌گیر بخواهید یک ریال برای آموزش خود و خانواده‌شان هزینه کنند، صدای اعتراض‌شان به آسمان خواهد رفت اما از برنامه‌های آموزشی رایگانی که رسانه‌های عمومی تدارک می‌بینند، ایراد می‌گیرند. باز هم تاکید می کنم گاهی استفاده از کلمات نامناسب، اصل حرف را زیر سوال می‌برد و افراد باید در گفت‌وگوهایشان به این نکته دقت کنند.
نویسنده : دکتر مهدی سودآوری| روان شناس و مدرس دانشگاه

http://www.banounews.ir/fa/News/224747/فرمول-معجزه-آسای-دوام-عشق
بستن   چاپ