آریا بانو
نمایش خیابانی شکل‌بخشی زندگی به محیط شهر است / کارگاه "تئاتر بیرونی" شیرین بزرگمهر در منطقه آزاد اروند برگزار شد
جمعه 17 آبان 1398 - 16:36:57
آریا بانو - ​کارگاه "تئاتر بیرونی" با حضور شیرین بزرگمهر، روز جمعه 17 آبان در بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، کارگاه "تئاتر بیرونی" با حضور شیرین بزرگمهر، مدرس دانشگاه، نویسنده و مترجم حوزه تئاتر، در سومین روز از جشنواره بیست و دوم، صبح روز جمعه 17 آبان در سالن کوچک منطقه آزاد اروند برگزار شد.
در ابتدای این جلسه بزرگمهر از شرکت‌کنندگان چند سوال پرسید. او می‌خواست بداند که چه کسانی در تئاتر‌‌های محیطی و میدانی حضور دارند، چرا این نوع تئاتر را انجام می‌دهند، موضوع فتح خرمشهر چقدر نظرشان را جلب کرده است و اینکه چه اطلاعاتی درباره فتح خرمشهر دارند.
او با سوالاتش شرکت‌کنندگان را دعوت به فکر کردن به کانسپت فتح خرمشهر کرد و توضیح داد: اولین نکته در تئاتر بیرونی یا خیابانی داشتن اطلاعات درباره کانسپت است. چند نفر از شما یک پژوهش میدانی در اینجا انجام دادید؟ متاسفانه جنگ که تمام شد، خیلی زود این موضوع تبدیل به یکسری جشنواره شد. هیچکس از مادرش نپرسید، آن روزگار چه اتفاقی افتاد.
بزرگمهر ادامه داد: وقتی کار خیابانی شما استخوان دارد که بدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. بدن ابزار است، نمایش خیابانی با بدن شروع نمی‌شود. با اطلاعات و شناخت فضای قصه شروع می‌شود. اگر اطلاعات نداشته باشید،‌ مانند این است که بدون نقشه راه شروع به انجام کار کرده‌اید.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اگر تحقیق نکنید، کار شما تبدیل به فرم می‌‌شود که هیچ ربطی به موضوعی که درباره آن کار می‌کنید ندارد. دیگر فرقی نمی‌کند موضوع شما جنگ است یا زلزله. شما باید فیلم ببینید،‌ رمان بخوانید، تمام هنرهای غرب و ایران را تصویری بشناسید،‌ معماری‌ها و نقاشی‌های باقی‌مانده در طول تاریخ را ببینید. تئاتر خیابانی فقط این نیست که بیرون باشد.
بزرگمهر درباره معنای تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی، اجرایی برای مردم در حال گذر است. خوب باشید، می‌ایستند. بد باشید و کارتان شبیه به رادیو باشد، آن‌ها رد می‌شوند. لباس بازیگر در تئاتر خیابانی شخصیت است. اگر لباس‌‌هایتان بد باشد، مردم با آن ارتباط برقرار نخواهند کرد.
در بخش دیگری از این کارگاه،‌ بزرگمهر عکس‌هایی قدیمی از نمایش‌های قدیمی نشان داد تا ارتباط تئاتر بیرونی و خیابانی را برای شرکت‌کنندگان تشریح کند. او با نشان دادن تصویری از نمایش محیطی در قرون وسطی تاکید کرد: یکی از دلایلی که آن‌ها می‌توانستند مردم را جذب کنند،‌ این بود که قصه‌هایی روی صحنه می‌بردند که برای مردم آشنا بود. اگر شما در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر شرکت می‌کنید، ولی قصه‌ای ناآشنا برای مردم خرمشهر و‌ آبادان اجرا می‌کنید با آن ارتباط برقرار نخواهند کرد.
بزرگمهر با اشاره به اینکه اجرای تئاتر خیابانی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند گفت: نمایش‌های خیابانی در دنیا پیشرفت تکنولوژیک بسیاری داشته‌اند. این نمایش‌ها در برخی از کشورها و دوره‌های تاریخی شکل اعتراضی داشتند ولی در مواقع دیگر برای سرگرمی مردم هستند. اجرای خیابانی، به نوعی شکل‌بخشی زندگی به خیابان و کوچه‌هاست.
در ادامه این کارگاه بزرگمهر تصاویر دیگری از اجرای نمایش‌های خیابانی در کشورهای مختلف به حاضران نشان داد و درباره آن‌ها صحبت کرد.
بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد از 15 تا 19 آبان‌ماه در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ در حال برگزاری است.

http://www.banounews.ir/fa/News/224458/نمایش-خیابانی-شکل‌بخشی-زندگی-به-محیط-شهر-است---کارگاه-"تئاتر-بیرونی"-شیرین-بزرگمهر-در-منطقه-آزاد-اروند-برگزار-شد
بستن   چاپ