آریا بانو
چگونه از دخالت های مادرشوهر در زندگی جلوگیری کنیم؟
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 20:26:59
آریا بانو - مشاوره 24/ سوال: خانم26ساله هستم که با آقایی 30ساله 6ساله در ارتباط هستیم. تا پارسال این آقا درگیر طلاق دادن همسر سابقشون بود که بعد از عقد به دلیل های مختلف از هم جدا شدن(دخالت فراوون مادر این آقا یکی از دلایل اصلی طلاقشون بوده). قرار بود بعد طلاق ما با هم ازدواج کنیم یکی از اقوام درجه2 این آقا فوت شدن و خونواده من به احترام فوتشون صبر کردن تا سالشون. تابستون برای عروسی دخترخاله ایشون ما دعوت شدیم و مادر این آقا اجازه خونواده منو گرفت تا منو ببرن عروسی. همه اقوامشون 2 روز قبل از عروسی رفتن ما و 3تا از اعضای خونواده ایشون به دلیل مشغله کاری همون روز راهی شدیم تا بریم عروسی، تا قبل رسیدن به اونجا مادر این آقا تماس گرفتن با ما که بیرون ناهار بخورید بعد بیایید و این دخالت داشت باعث میشد همه ی اونایی که همراه ما بودن برگردن شهر خودشون که نذاشتیم و قرار شد قبل از عروسی بیرون باشیم و خودمون رو تا جشن برسونیم تالار.(به خاطر اینکه مادر عروس زنگ نزده بود همه عصبانی بودند.)
ما رفتیم تالار و تو تالار مادر نامزد بنده با من دعوا کرد جلوی همه و به من گفت من خواستگاری نمیام و تو رو برای پسرم نمیگیرم منم حرفی نزدم با اشک از تالار اومدم بیرون و با نامزدم تماس گرفتم تا بیاد جلو در و جریان براش تعریف کردم اونم منو سوار ماشین کرد و با مادرش سر بی احترامی با من دعوا گرفت و همه اقوام نامزدمم پشت من دراومدن و مادرش ناراحت شد و شبونه راهی خونش شد.
فرداش همگی اومدیم شهرمون. 2روز بعد به من پیام داد که نمیزاره پسرش منو بگیره و به پسرشم پیام داد که حق نداری این دختره بگیری اگه هم گرفتی قید منو بزن. (مادر و پدر نامزدم اون شهری که ما هستیم زندگی نمیکنن)بعد از پیامشون به نامزدم ازاونجا رفتن. ماه دیگه سالگرد فامیل درجه 1 ایشون هست و اونا هنوز پافشاری می کنن که جلو نمیان و فقط به شرطی جلو میان که من ازشون عذرخواهی کنم جلو تموم خونواده شون و برای مراسم عقد و عروسی ام نه خودم نه خونواده ام حرفی نزنیم و حرف اول و آخر ایشون بزنن. ما 2ماه پیش با اجازه پدرم ما نامزد کردیم و خونواده ایشون نمیدونن.(عقد موقت) همه ی خونواده درجه 1 و 2 نامزدم به من میگن زندگی سابق نامزدم رو با توهین و بی احترامی و دخالت هاش بهم ریخت و دختره طاقت نیاورد. نامزدم می ترسه منم ترکش کنم. خودمم نمیدونم باید چیکار کنم نامزدم به همه گفت بعد از سالگرد ما عقد می کنیم چه خونواده اش بیان چه نیان. نمیدونم تصمیم درستیه یا نه؟ نمیدونم باید چیکار کنم من 7سال با محبت و صبوری کنار نامزدم ایستادم تا بهم برسیم. نمیدونم چه تصمیمی درسته؟ اینم بگم نامزدم خیلی خوب و مهربونه توی این 7سالم جز خوبی چیزی ازش ندیدم اوایل رابطه مون یه کم عصبی و تند بود اما با محبت و مهربونی خیلی خوب شد. توی این شرایط یه سکته هم رد کرد خونواده اش در جریان قرار دادم اما پدر و مادرش حتی زنگ نزدن حالش رو بپرسن. از یکی از اقوام نامزدم شنیدم که به دلیل دخالت های زیادش پدر نامزدم اون شهر رو ترک کرد تا بقیه زندگی کنن و 2سال مادر نامزدم بیمارستان روانی بستری بوده.
الهام متقی (زوج درمانگر،مشاوره پیش از ازدواج و فردی،مدرس مهارت های والدگری)
سلام به شما دوست عزیز
توضیحات شرکت در عروسی فامیل نامزدتون که پر مخاطره هم بوده رو با جزییات دادید ولی نگفتید بر سر چه مسأله ای دقیقا مادر همسرتون با شما وارد مشاجره شده که الان هم انتظار عذرخواهی داره،اما نکته مهم این هست که بر سر هر موضوعی که باشه با توجه به شروطی که گذاشتن از جمله عذرخواهی جلوی جمع، سکوت خانواده شما درباره عقد و عروسی، شبیه باج گیری به نظر میاد و اگر شما به چنین شرایطی تن بدید شک نکنید که خوراک روان ایشون یعنی ” کنترل گری ” شون و تغذیه کردید و وارد بازی ایشون شدین و این بازی هم تمومی نخواهد داشت یعنی همواره انتظارات غیرمعقول و یک طرفه ادامه داره و همواره تلاش می کنن که تصمیمات شما و اطرافیان تون و تحت کنترل بگیرن که این صد البته باعث تنش و درگیری خواهد شد. حالا هم دست از حمایت پسرشون برداشتن و رسما اعلام مخالفت کردن که این هم میتونه چالش برانگیز باشه. حالا علاوه بر همه این نکات، لازمه بدونید شما نمی تونید همسری انتخاب کنید که بدون خانواده اش باشه و نمی تونید تاثیرات خانواده به خصوص والدین و منکر بشید بماند که سابقه روانشناختی هم بسیار میتونه مهم باشه چون علل ژنتیکی هم دخیله و یا آسیب هایی که بر اثر اون اختلال به اعضای خانواده وارد شده میتونه غیرمعمول و عمیق باشه. همه این موارد دست به دست هم میده که من به شما توصیه کنم حتی یک قدم دیگه رابطه تون و پیش نبرید و وارد مراحل جدیدی مثل عقد و عروسی نشید تا زمانی که مشاوره پیش از ازدواج رو به شکل مستمر و جدی شروع نکردید.
الهام داودی (روانشناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلام
نکته ای که وجود داره اینه که چقدر نامزد شما می تونند مرز شون رو با خانواده شون نگه دارن، یعنی چقدر قراره باهاشون رفت و آمد کنید و چقدر قراره توی مسائل زندگی شما از عروسی گرفته تا دخل و خرج و خرید و مسافرت نظر بدن و دخالت کنند؟ ایشون چقدر به خانواده ش وابسته ست؟ چقدر خودش شبیه اوناست و عصبیه؟ من فکر می کنم کنار اومدن با این خانواده کار خیلی سختی باشه و اگر خود همسرتون هم ارتباط زیادی باهاشون داشته باشن قطعا تحملش براتون سخت تَر میشه.
پرستو قندی(روانشناسی تربیتی،دانشگاه تهران)
سلام دوست عزیز
می دونم شرایط پر استرسی رو تحمل می کنید و به نظر می رسه بسیار نگرانید.
و ازین جهت بهتون حق می دم.
واقعیت اینه که درصد قابل توجهی از طلاق ها در ایران بواسطه دخالت دیگران مخصوصا خانواده ها روی می ده!
و به نظر می رسه که در خانواده نامزد شما این مساله بسیار زیاد دیده می شه، مخصوصا که اشاره کردید ازدواج قبلی نامزدتون به خاطر دخالت های خانواده مخصوصا مادرشون به سرانجام نرسیده! شما از 6 سال قبل با علم به اینکه زندگی افراد این خانواده تحت تاثیر مستقیم دیگران مخصوصا مادر قرار داره وارد این رابطه شدید و به نظر می رسه تصمیم عاقلاته ای نبوده! شاید سن پایین و تجربه کم شما هم در اون سالها در این تصمیم بی تاثیر نبوده.
دوست عزیز، در ایران، شما با یک فرد ازدواج نمی کنید، با یک خانواده، با یک فامیل، با یک طایفه ازدواج می کنید! حتی اگر مشغله های زندگی مانع از ارتباط گرفتن و تعامل فامیلی بشه باز هم تاثیرات و دست اندازهای خود را خواهد داشت!
به نظر می رسه شواهد زیادی وجود دارند که شما وارد این رابطه نشید!
من به شما پیشنهاد می کنم سعی کنید احساسات خودتون رو مدیریت کنید و عاقلانه تر تصمیم بگیرید، همه زوج هایی که کارشون به جدایی ختم می شه از اول با نیت طلاق، سر سفره عقد ننشستند!
خوشبختانه شما این فرصت و این شانس رو داشتید که متوجه دخالت های بسیار زیاد اطرافیان نامزدتان بشید، متاسفانه نانزد شما هم به نظر می رسه آنقدر صاحب قدرت و استقلال نیست که بتونه در مقابل این دخالت ها بایسته. ضمن اینکه لازم می دونم اینم بگم که همه ما هم تحت تاثیر مستقیم ژنتیک و محیط خانواده هستیم. همه ما الگوهای خانوادگی مشابهی از پدر، مادر و اطرافیان را درونسازی می کنیم، و این می تونه نشونه خوبه نباشه!
پیشنهاد من به شما اینه که هشیارانه عمل کنید و برای وارد شدن به این ازدواج عجله نکنید و تا نظر چند مشاوره خانواده متبحر رو نگرفتید تصمیم به ازدواج نگیرید.
موفق و پیروز باشید.

http://www.banounews.ir/fa/News/224239/چگونه-از-دخالت-های-مادرشوهر-در-زندگی-جلوگیری-کنیم؟
بستن   چاپ