آریا بانو
آموزش طرح و نقشی زیبا روی ظروف چینی ساده
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 13:23:15
آریا بانو - نمناک / طرح دار کردن ظروف چینی ساده از کاربردی ترین روش هایی است که به سادگی و با استفاده از رنگ مخصوص چینی می توانیم آن را انجام دهیم و ظاهر ظروف ساده مان را به طرزی زیبا تغییر دهیم.
اگر در خانه ظروف چینی ساده ای دارید و از سادگی آنها خسته شده اید ، می توانید با این کار شیک ترین و ارزان ترین ظرف ها با دیزاین های مختلف را خلق کنید تنها کافی است با این بخش از دنیای مد همراه شوید .
نقاشی روی ظروف چینی ساده
وسایل مورد نیاز
ظروف شیشه ای و چینی بدون طرح
رنگ میناکاری براق
ماژیک براق
مداد
قلم موی آرایشی
الکل رابینگ
مراحل نقاشی روی ظروف چینی :
ابتدا ظرف چینی ساده را با الکل رابینگ تمیز کنید . می توانید ظرف چینی را با آب داغ و صابون بشوئید و آب بکشید سپس صبر کنید تا خشک شود. اگر ظرف چینی را تازه خریده اید آن را با محلول 600 میلی متر آب گرم و 10 میلی لیتر سرکه بشوئید تا هرگونه اثر انگشت چرب را از سطح آن تمیزشود.
طرح را با یک مداد روی ظرف بکشید.
طرحی را که بر روی ظرف می کشید بستگی به سلیقه تان دارد . اگر نقاشی تان خوب است می توانید انواع طرح ها را روی این ظروف به راحتی پیاده نمایید.
با قلم موی آرایشی طرح مورد نظر خود را رنگ بزنید .
سپس برای تمیز شدن کارتان دور طرح را با ماژیک پر رنگ کنید. دقت کنید برای جلوگیری از ایجاد لکه و سیاهی، قبل از ادامه دادن کار روی طرحی که کار می کنید بگذارید تا کاملاً خشک شود.
در آخر ظرف را درون فر قرار دهید تا خشک شود.
نکته :
هرگونه اشتباهی را بلافاصله پاک کنید زیرا رنگ سفال هنوز مرطوب است.
دقت کنید اگر می خواهید نقاشی هایی که کشیده اید دوام بیشتری داشته باشند ، بیش از هر چیز به نوع رنگی که استفاده می کنید، توجه کنید.
رنگ مینای سفال سرد ، برای سطوحی که در تماس با مواد غذائی هستند مناسب می باشد . انواع دیگر رنگ مینای سفال هنگام خشک شدن طرح به وسیله فر خانگی گرم و رنگ آنها ثابت می شود.
نحوه خشک کردن رنگ و مدت زمان آن به نوع رنگی که استفاده کرده اید، بستگی دارد.
هر نوع قلم موئی را که انتخاب می کنید پس از استفاده نمودن و قبل ازخشک شدن رنگ مینا روی پرزهای آن ، کاملاً تمیز کنید. قلم موها را می توانید به آسانی با آب گرم و صابون بشوئید و یا با الکل سفید و تینر تمیز کنید ، روش تیز کردن قلم موها به رنگ مورد استفاده شما بستگی دارد .
اندازه قلم مو را متناسب با شکلی که روی آن کار می کنید انتخاب کنید.
دقت کنید قلم مو را زیاد با رنگ آغشته نکنید زیرا سبب چکیدن و جاری شدن رنگ از قلم مو می شود .
سعی کنید قلم مو را معمولاً در یک جهت حرکت دهید.
طرح دار نمودن ظروف چینی با شابلون :
ابتدا بشقاب را کاملا تمیز کنید .
شابلون را با استفاده از نوار چسب به بشقاب بچسبانید تا هنگام رنگ کردن جا به جا نشود.
با قلمو شروع به رنگ کردن داخل شابلون کنید.
دقت کنید پس از خشک شدن رنگ شابلون را بردارید.
اگر در بعضی از قسمت های چینی رنگ پخش شده بود ، رنگ را با چاقوی مخصوص یا با وسیله تیز به آهستگی و با دقت بکنید.
نکته :
چنانچه دنیای مد اشاره کرده است شما می توانید به جای استفاده از شابلون ، طرح مورد نظرتان را روی کاغذ بکشید و سپس آن را برش داده و به عنوان شابلون استفاده کنید.
کاربردهای طرح دار کردن ظروف چینی
اگر ظرف های ساده و بدون طرح چینی، سرامیکی و آرکوپال خانه تان با گذشت زمان دیگر رنگ و لعاب اولیه خود را از دست داده اند می توانید با طرح دار کردن آنها دوباره آنها را زیبا و قابل استفاده کنید .
اگر یکی از ظروف سرویس چینی شما شکسته و دیگر آن طرح را در بازار نمی یابید ، می توانید نمونه ساده آن ظرف را تهیه کرده و براساس طرح موجود روی دیگر اجزای سرویس، آن ظرف را نیز طرح دار کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/224107/آموزش-طرح-و-نقشی-زیبا-روی-ظروف-چینی-ساده
بستن   چاپ