آریا بانو
شامی لپه اردوری متفاوت
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 12:29:20
آریا بانو - ساناز ساینا / شامی در واقع یک نوع اردور می باشد. اما در ایران، مردم آن را به عنوان یک غذای اصلی سرو می کنند. شامی انواع مختلفی دارد که بسته به مواد آن، با هم متفاوت می باشند، شامی لپه نیز یکی از انواع شامی ها می باشد که طرز تهیه آن را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.
مواد لازم
لپه 1 پیمانه (150گرم)
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده)به مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله)300 گرم
پیاز (رنده شده)1 عدد (140گرم)
سیب زمینی (آب پز و رنده شده)1 عدد (170گرم)
جعفری و تره (پاک و خرد شده)150 گرم
تخم مرغ2 عدد متوسط (110الی120گرم)
روغن مایع (مخصوص سرخ کردن)به مقدار لازم
طرز تهیه
1.لپه را از 24 ساعت قبل در ظرفی حاوی مقداری آب خیس کنید (در مدت زمان خیساندن، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید). سپس در هنگام مصرف، در آبکش بریزید.
2.لپه را با مقداری آب و نمک بر روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که به جوش آمد حرارت را ملایم کرده، در ظرف را بگذارید تا به مدت 3 ساعت پخته شود. سپس در آبکش بریزید و آسیاب کنید تا له شود.
3.در ظرفی لپه، گوشت، پیاز، سیب زمینی، تره و تخم‌مرغ را مخلوط کرده، نمک و فلفل بیفزایید و ورز دهید تا کاملاً حالت چسبندگی پیدا کند.
4. در تابه ای مناسب مقداری روغن ریخته و بگذارید تا داغ شود. سپس کف دست را با مقداری روغن مایع چرب کرده از مایه شامی به اندازه دلخواه (یا به اندازه نارنگی) بردارید و فرم دهید و از هر دو طرف در روغن داغ سرخ کنید. در ظرف مورد نظر چیده و با ترشی لیته و سس قرمز سرو کنید.
فکر بکر
در مرحله 3،به جای ورز دادن می توانید مواد را دو بار چرخ کنید. فقط تخم مرغ و نمک و فلفل را بعد از چرخ کردن اضافه کنید و کاملاً ورز دهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/223717/شامی-لپه-اردوری-متفاوت
بستن   چاپ