آریا بانو
از خوردن دسر هندی گلاب جامون لذت ببرید
سه شنبه 14 آبان 1398 - 14:51:09
آریا بانو - ایران کوک / امروز قراره با هم یه دسر هندی به اسم گلاب جامون رو تهیه کنیم. من که خیلی هیجان زده هستم. چون این دسر هندی طعم خیلی عالی ای داره. و طرز تهیه اون به صورتیه که با هر سطح مهارتی در آشپزی، میشه خیلی راحت از پسش براومد. این دسر که از ترکیب آرد و پودر شیر و جوش شیرین تهیه میشه رو باید در روغن سرخ کنین. بعدش با شربتی که کنارش تهیه می کنین سرو میشه. که این شربت بافت نرم و خوشایندی بهش میده.
مواد لازم برای گلاب جامون
پودر شیر 1 پیمانه
آرد همه منظوره 3 قاشق غذاخوری
جوش شیرین کمی
کره صاف شده 1 قاشق چایخوری
نمک کمی
ماست 2 قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
برای شربت:
شکر 1 و 1/2 پیمانه
آب 2 پیمانه
پودر هل 1 قاشق چایخوری
گلاب چند قطره
زعفران به میزان لازم
اگه توی آشپزی تازه کار هستین خوبه که یادآوری کنم پودر شیر با شیر خشک متفاوته و نباید اشتباه گرفته بشه. توی این دسر از زعفران هم استفاده میشه که نیازی نیست دم بشه. فقط به صورت خشک اون رو به شربت اضافه می کنین تا رنگ بده. دیگه گفتنی ها رو گفتم. فقط مونده یه نکته. اگه دوست دارین غذای هندی یاد بگیرین و کنار این دسر جذاب سرو کنین پیشنهاد من به شما پلو سبزیجات، بریانی قارچ، خوراک مرغ و بادام و نان هندی هست. امیدوارم از آشپزی به سبک هندی ها و از طعم خوراکی هاشون حسابی لذت ببرین.

طرز تهیه گلاب جامون
مرحله اول: الک کردن مواد خشک
آرد همه منظوره، پودر شیر، نمک و جوش شیرین را در یک الک بریزید. سپس با هم مخلوط و الک کنید.
مرحله دوم: اضافه کردن ماست و کره
حالا مخلوط الک شده را در یک کاسه بریزید. ماست و کره را اضافه کنید. خوب بهم بزنید.
مرحله سوم: آماده سازی خمیر
در صورت نیاز ماست بیشتری اضافه کنید. حالا خمیر به دست آمده را خوب ورز دهید تا نرم و چسبناک شود. اجازه دهید خمیر گلاب جامون به مدت 5 دقیقه استراحت کند. در این حین شربت را تهیه کنید.

مرحله چهارم: تهیه کردن شربت
1- یک تابه کوچک یا شیر جوش را روی حرارت بگذارید. آب و شکر را در آن بریزید. اجازه دهید به جوش بیایند. صبر کنید تا مخلوط آب و شکر به مدت 5 تا 8 دقیقه بجوشد تا نسبتا غلیظ شود.
2- حالا گلاب، پودر هل و زعفران را اضافه کنید و خوب بهم بزنید. حالا شربت شما آماده است. آن را در کناری قرار دهید تا بقیه مراحل گلاب جامون را انجام دهید.
مرحله پنجم: شکل دادن به خمیر
تکه کوچکی از خمیر بردارید. آن را در کف دست خود قرار دهید و به شکل گلوله درآورید. دقت داشته باشید که گلوله خمیر کاملا نرم و یک دست باشد. این کار را برای تمام خمیر ادامه دهید. سپس آن ها را در کاسه ای بچینید.
مرحله ششم: سرخ کردن گلاب جامون
1- تابه ای را روی حرارت بگذارید. به عمق یکی دو سانتی متر در آن روغن بریزید. برای این که مطمئن شوید روغن داغ شده، یکی از گلوله ها را در آن بیندازید. اول گلوله ته نشین می شود و بعد بالا می آید.
2- حالا چند گلوله دیگر اضافه کنید. آن ها را با حرارت کم سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.
3- سپس به کمک یک کفگیر آن ها را از روغن خارج کنید. و در ظرف دیگری قرار دهید.
مرحله هفتم: اضافه کردن شربت به دسر
باید گلوله های جامون سرخ شده با شربت گلاب مخلوط شود. برای این کار لازم است شربت کاملا داغ باشد. پس اگر شربت شما سرد شده، آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس گلوله ها را در آن بیندازید. به مدت 2 ساعت اجازه دهید تا جامون ها در شربت خیس بخورند.
مرحله هشتم: سرو
حالا گلاب جامون شما برای سرو آماده است. موقع سرو میتوانید به شربت انواع مغز که دوست دارید مثل پسته، بادام و بادام هندی اضافه کنید. نوش جان.
نکات کلیدی تهیه گلاب جامون
– در تهیه این دسر می توانید ماست را حذف کرده و شیر را جایگزین آن کنید.
– اگر به پودر هل دسترسی ندارید می توانید از 4 عدد دانه هل استفاده کنید.
– در این دستور هر پیمانه معادل 240 میلی لیتر است.
– به جای گلاب می توانید از چند قطره اسانس گل رز در شربت استفاده کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/223395/از-خوردن-دسر-هندی-گلاب-جامون-لذت-ببرید
بستن   چاپ