آریا بانو
آلرژی‌های شدید چه علائمی دارند؟
سه شنبه 14 آبان 1398 - 10:50:06
آریا بانو - بهداشت نیوز / آلرژی شدید فصلی و تنفسی را می‌توان با دوری از مواد آلرژی زا و درمان‌های خانگی کنترل کرد؟!
آلرژی یا حساسیت به دلیل عکس العمل بسیار شدید سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است.
سیستم ایمنی افرادی که آلرژی دارند بسیار حساس بوده و در مواجهه با مواد بی ضرر موجود در هوا یا مواد غذایی واکنش بیش از اندازه نشان می‌دهند. آلرژی شدید می‌تواند روند عادی زندگی را مختل کرده و دردسر‌های زیادی برای فرد به وجود بیاورد.
سیستم ایمنی فردی که حساسیت دارد در برخورد با گرده گیاهان به اندازه‌ای تحریک می‌شود که انگار با خطری جدی روبرو گشته است. آلرژی بسیار شایع بوده و افراد زیادی به آن مبتلا هستند.
آلرژی ممکن است فصلی بوده و در فصل به خصوصی مانند بهار فرد را آزار دهد یا اینکه در تمام طول سال با فرد همراه باشد، برای کنترل آلرژی می‌توان از درمان‌های خانگی و دارویی مختلف استفاده کرد و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرد.
آلرژی شدید یا خفیف
افرادی که آلرژی دارند هنگامی که در مواجهه با مواد حساسیت زا قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی بدنش شان به شدت واکنش نشان می‌دهد.
در واقع سیستم ایمنی، این مواد را به عنوان خطری جدی برای بدن تلقی می‌کند. بدن برای مقابله با ماده حساسیت زا، نوع خاصی از پادتن را تولید می کند. این پادتن‌ها به سلول‌های خونی به نام ماست سل وصل می‌شوند.
سلول‌های ماست سل در دستگاه تنفسی و گوارشی بسیار فراوان اند و عوامل حساسیت زا نیز بیشتر از طریق این دو دستگاه وارد بدن می‌شوند.
ماست سل‌ها مواد گوناگونی از جمله هیستامین آزاد می‌کنند که دلیل اصلی بروز علائم حساسیت است. این علائم بسته به سیستم ایمنی فرد می‌تواند خفیف و جزیی یا حاد و جدی باشد.
این علائم معمولا به شکل آبریزش چشم و بینی، عطسه، سرفه و ... خود را نشان می‌دهند. حساسیت در چشم، بینی و ریه زمانی اتفاق می‌افتد که ماده حساسیت زا در هوا باشد و از طریق تنفس و برخورد با چشم منجر به واکنش یدن شود.
اگر ماده حساسیت زا بلعیده شود، حساسیت در دهان و دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. اگر آلرژی شدید باشد علائمی حاد مانند حساسیت شدید پوستی، افت فشار خون و بیهوشی نیز رخ می‌دهد.
علائم آلرژی فصلی
در فصل بهار گیاهان گرد افشانی می‌کنند و درختان و سبزه‌ها رشد می‌کنند و احتمال بروز آلرژی فصلی بسیار بالا می‌رود.
افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی باشند در فصل بهار به شدت دچار آبریزش بینی و عطسه می‌شوند. ممکن است این آلرژی در فصل تابستان نیز با شدت کمتری ادامه داشته باشد.
زیرا گیاهان و چمن‌ها نیز می‌توانند سیستم ایمنی شما را تحریک نمایند. اگر دچار آلرژی شدید هستید نمی‌توانید درختان و سبزه‌ها را نابود کنید و یا محیط را تغییر دهید، اما می‌توانید با شیوه‌های ساده علائم آلرژی را کنترل کنید. حساسیت فصلی در فصل‌های سرد سال کاهش می‌یابد.
بعضی از گیاهان در ماه‌های مختلف سال گرده افشانی می‌کنند و این باعث می‌شود در تمام طول سال حساسیت فصلی داشته باشید و تنها شدت آن در فصل‌های مختلف فرق داشته باشد.
متداول‌ترین علائم حساسیت فصلی:
عطسه، خارش گلو و گوش، گرفتگی و آبریزش بینی است. افراد زیادی در طول سال دچار حساسیت فصلی هستند. این مشکل معمولا ارثی است و امکان دارد تمام اعضای یک خانواده دچار آلرژی شدید فصلی شوند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا خارش چشم و ریزش اشک نیز از علائم آلرژی فصلی است.
چه عواملی باعث آلرژی شدید می‌شوند؟
عوامل مختلفی باعث مبتلا شدن فرد به آلرژی می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین عوامل ژنتیک است. فرزندانی که والدین آن‌ها دچار حساسیت هستند، به احتمال زیاد دچار آلرژی می‌شوند. برخی از خوراکی‌ها نیز ممکن است آلرژی زا باشند.
غذا‌های دریایی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و برخی از میوه‌ها امکان دارد از عوامل ابتلا به آلرژی باشند و فرد با استفاده از آن‌ها دچار حساسیت شود.
عوامل محیطی نیز در ابتلا به آلرژی تاثیرگذار هستند. آلودگی هوا و آلاینده‌های مختلف از مهمترین عوامل آلرژی زا هستند.
بوی ناشی از پخت و پز، گرد و خاک و گرده افشانی گیاهان نیز باعث تحریک سیستم ایمنی بسیاری از افراد و بروز علائم آلرژی می‌شود. با ترشح هیستامین در بدن علائم آلرژی نمایان می‌شود.
نیش حشرات، کپک و شوره پوست حیوانات نیز از عوامل بروز آلرژی هستند.
افراد مختلف در مواجهه با این عوامل بسته به سیستم ایمنی بدنشان دچار آلرژی شدید یا خفیف می‌شوند. با دوری از عوامل آلرژی زا می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.
آلرژی تنفسی و کنترل آلرژی شدید
آلرژی تنفسی ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. برای پیشگیری از آن زیاد بیرون نروید. آلرژی تنفسی تحتانی همان آسم است که شدت علائم آن به خفیف یا شدید بودن آلرژی بستگی دارد. رینیت آلرژیک، حساسیت سیستم تنفسی فوقانی بوده که به طور معمول برای کنترل و درمان آن به پزشک حلق و بینی مراجعه می‌نمایند. علائم آلرژی تنفسی بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی است.
افرادی که به این نوع آلرژی مبتلا هستند، عطسه آن‌ها در صبح شدت بیشتری دارد. گرفتگی و آبریزش بینی، ترشح پشت حلق، خارش، سرفه و ... از علائم آلرژی تنفسی هستند.
با استفاده از روش‌های خانگی می‌توانید این نوع آلرژی را کنترل کنید. دمنوش گیاه اکالیپتوس برای کاهش التهاب، به خصوص برای آلرژی تنفسی بسیار مفید است. عدم استفاده از مواد آلرژی زا، تمیز کردن هوا با استفاده از دستگاه تصفیه هوا، سیگار نکشیدن و کمتر بیرون رفتن از راه‌های کنترل آلرژی تنفسی است.
آلرژی ریه
آلرژی ریه باعث تنگی نفس و حملات تنفسی به خصوص در هنگام خواب می‌شود. معمولا این نوع از آلرژی شدید بوده و فرد را با مشکلات جدی روبرو می کند.
یکی از علائم آلرژی ریه فشرده شدن قفسه سینه است. این حالت نوعی فشار بر روی سینه است. انگار وزنه‌ای روی سینه قرار گرفته و فرد به سختی می‌تواند نفس بکشد. این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که فرد سعی دارد هوا را داخل ریه بکشد. اگر راه هوا باریک باشد و هوا به راحتی از آن عبور نکند، چنین حالتی را تجربه خواهیم کرد.
سخت شدن تنفس یا کمبود نفس از دیگر علائم آلرژی ریه می‌باشد. دشواری در تنفس اگر به موقع رفع نشود باعث خستگی زیاد ماهیچه‌های تنفسی می‌شود. خس خس سینه و سرفه نیز ارز دیگر علائم آلرژی ریه هستند. این عارضه‌ها به دلیل اختلالت آلرژیکی مانند آسم اتفاق می‌افتند.
آلرژی شدید پوستی
آلرژی پوستی معمولا با خارش پوست بدن خود را نشان می‌دهد. این خارش زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با ماده آلرژی زا تماس داشته باشد. این آلرژی ممکن است در اثر رنگ، عطر، پشم و یا حساسیت به مواد غذایی باشد.
اگر آلرژی شدید باشد تاول‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که داخل خود مایع دارند. در بیشتر اوقات علائم آلرژی پوستی شبیه اگزما است. با خاراندن آن پوست کنده شده و زخم می‌شود. آلرژی‌های پوستی را می‌توان با مرطوب کننده رفع کرد، ولی اگر آلرژی شدید باشد برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه شود.
درمان گیاهی و دارویی آلرژی
با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توان آلرژی شدید فصلی یا آلرژی‌های تنفسی و پوستی را کنترل و درمان کرد. مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از آلرژی این است که در روز‌هایی که هوا آلوده است کمتر بیرون برویم. تمیز نگه داشتن محیط خانه و استفاده از دستگاه تصفیه هوا نیز می‌تواند در پیشگیری و کنترل آلرژی نقش بسزایی داشته باشد. خوردن عسل باعث پیشگیری و کنترل و درمان آلرژی می‌شود.
همچنین دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، چای سبز در درمان آلرژی بسیار موثر هستند. در صورت داشتن آلرژی شدیدتر می‌توانید از داروخانه دارو‌های آنتی هیستامین مانند سیتریزین را تهیه کرده و حساسیت خود را کنترل کنید.
اگر آلرژی شما همچنان ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع حساسیت شما را تشخیص داده و اقدامات پیشگیرانه را به شما گوشزد نماید و برای درمان آلرژی شما برایتان دارو تجویز نماید.

http://www.banounews.ir/fa/News/223251/آلرژی‌های-شدید-چه-علائمی-دارند؟
بستن   چاپ