آریا بانو
تغذیه/ سبزی سلامتی، جعفری پر خاصیت
شنبه 11 آبان 1398 - 20:22:08
آریا بانو - دلتا / سبزی سلامتی بخورید. ریحان، تره، تربچه، پیازچه و ... هر کدام در سبزی خوردن جای خودشان را دارند؛ اما جعفری چیزی دیگری است. بی‌خود نیست که این سبزی همنشین سیر و عسل شده است؛ با مجله دلتا همراه باشید.
مگر می‌شود در میان اعضای محترم خانواده سبزی خوردن از جعفری خوشبو و پر خاصیت گذشت؟ درباره این سبزی معطر و خواص بی‌نظیر آن چه می‌دانید؟ یک سبزی خوشمزه که در انواع غذا ها و سوپ های خانگی کاربرد دارد؛ به خصوص برای پاییز و سرماخوردگی آن؛ اگر یک بار معجون ترکیبی سیر، لیمو و جعفری را امتحان کنید، مشتری همیشگی آن خواهید شد
جعفری گیاهی دو ساله است و به حالت وحشی، در اکثر نواحی جنوب شرقی اروپا، شمال آفریقا، آسیا و ایران می‌روید؛ این سبزی خوشمزه و خوشبو، ویتامین ها و خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد؛ یک دورچین خوشمزه برای کباب و ماهی دودی شکم‌پر یا شاید هم مرغ خانگی؛ اینجا در کنار شما است؛ فقط کافی است که سری به آشپزخانه خودتان بزنید.
ویتامین های جعفری
جعفری یک منبع بسیار غنی از ویتامین E ،K ،A ،C، نیاسین، ویتامین B6، B12، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و مس است. همچنین برگ جعفری کربوهیدرات، چربی و پروتئین دارد؛ به علاوه این گیاه یک منبع غذایی و خوب از آهن و اسید فولیک است.
انواع جعفری
جعفری هم مانند سایر سبزیجات و گیاهان انواع مختلفی دارد:
جعفری با برگ مجعد که به آن جعفری معمولی گفته می‌شود. این نوع جعفری معمولا به عنوان تزیین در سالاد، سوپ‌ ها، خورشت ها و دیگر غذا ها به کار می‌رود.
جعفری با برگ‌ های پهن که جعفری ایتالیایی است و عطر آن زیاد است.
هامبورگ یا جعفری آلمانی یا ریشه شلغم که کمتر شناخته شده است. از ریشه شلغم به صورت کبابی یا سرخ‌ و خرد‌ شده برای انواع سوپ‌ ها و خورشت ها استفاده می‌شود.
درباره این سبزی سخن را کوتاه می‌کنیم و یک راست به سراغ خواص بی‌نظیر آن می‌رویم.
آنتی اکسیدان فراوان
فیبر و آنتی اکسیدان طبیعی در این گیاه معجزه می‌کند. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان موجود در این سبزی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش زیادی دارند. ویتامین A به طور مستقیم روی لنفوسیت ها یا سلول های سفید خون تأثیر می‌گذارد و عملکرد آن ها را افزایش می‌دهد.کلروفیل موجود در جعفری، خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.
درمان بیماری‌ های گوارشی
این سبزی قاتل میکروب های دستگاه گوارش است و از بیماری های گوارشی مثل سوء هاضمه، گرفتگی معده، نفخ، سوزش و ترش کردن معده و تهوع جلوگیری می‌کند.
دمنوش جعفری معجزه دیگری از دل طبیعت است؛ برای رفع دل درد، سوزش و مشکلات گوارشی حتما از این دمنوش استفاده کنید.
دمنوش جعفری
یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در 25 میلی‌لیتر آب بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد؛ سپس محلول را صاف کنید و بعد از غذا بنوشید؛ اگر علائم گوارشی شما رفع نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
رژیم لاغری با جعفری
جعفری حاوی فیبر هایی است که از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند. این سبزی معطر باعث کنترل اشتها می‌شود؛ برای همین اگر قصد لاغری و رژیم گرفتن دارید، خوردن این گیاه را فراموش نکنید؛ مثلا می‌توانید در وعده های رژیمی خودتان سوپ یا سالاد جعفری بخورید؛ حتی از آب جعفری هم در رژیم لاغری خود غافل نشوید.
خداحافظی با سکته قلبی و مغزی
آنتی اکسیدان‌ های موجود در این گیاه باعث کاهش آسیب‌ های رادیکال های آزاد می‌شوند که این مسئله خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
سبزی ضد سرطان
ترکیبی به نام Myristicin در آزمایشگاه LKT مینیاپولیس کشف شده است که این ترکیب از عصاره روغن جعفری به دست آمده و خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین اسید فولیک موجود در این سبزی ماده مغذی مهمی برای تقسیم به موقع و مناسب سلول ها است؛ از این رو برای پیشگیری از انواع سرطان ها به خصوص سرطان سینه، پروستات، روده، پوست و سرطان دهانه رحم در زنان بسیار مفید است.
ضد پوکی استخوان
این سبزی به حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. معمولا پوکی استخوان به دلیل کاهش میزان کلسیم در استخوان ها و نیز وجود یک اسید آمینه به نام هموسیستئین رخ می‌دهد.
لبنیات و سبزیجات، به خصوص جعفری به عنوان یک منبع خوب و غنی از کلسیم هستند، جعفری حاوی مقدار مناسبی اسید فولیک است که باعث کاهش هموسیستئین می‌شود.
پاکسازی کبد
جعفری می‌تواند در محافظت از کبد و پاکسازی طبیعی آن بسیار عالی عمل کند، مخصوصا در افراد دیابتی؛ برای خوردن این سبزی، دمنوش یا آب جعفری آماده هستید؟
رفع عفونت دستگاه ادراری و کلیه ها
جعفری یک ماده ادرار آور است و در کنترل بیماری های مختلف مانند: سنگ کلیه، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کیسه صفرا استفاده می‌شود. ریشه این سبزی برای مقابله و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.
استفاده از دمنوش این گیاه ( یک قاشق چای‌خوری برگ جعفری به همراه تخم آن ) می‌تواند به اسپاسم‌ های زنان پس از تولد نوزاد کمک کند. همچنین این دمنوش برای رفع عفونت ‌های ادراری و ناراحتی معده هم بسیار مفید است.
درمان کم خونی
برگ های سبز این گیاه، سرشار از آهن است؛ درنتیجه با مصرف آن برای همیشه با کم خونی خداحافظی کنید؛ شما می‌توانید از این گیاه در انواع غذا ها یا حتی به عنوان دورچین تزیینی سوپ و سالاد استفاده کنید؛ یکی از آسان‌ ترین راه‌ ها برای دریافت آهن، خوردن دمنوش یا اسموتی جعفری است.
درمان اختلالات قاعدگی
جعفری حاوی ترکیبات قاعده آور است که در پریود شدن آسان خانم ها و کاهش درد بسیار نقش دارد. این سبزی معطر خواصی دارد که روی جریان خون تأثیر می‌گذارد؛ به این ترتیب رحم خانم ها را تحریک می‌کند. همچنین این گیاه درد های دوران پریود خانم ها را کاهش می‌دهد و یک آرام‌بخش طبیعی است.
خانم هایی که اختلالات قاعدگی دارند، یک هفته قبل از روز پریود، از دم ‎کرده این گیاه استفاده کنند؛ سپس زمانی که پاک شدند، خوردن این سبزی معطر را در برنامه غذایی خود به مدت 10 روز ادامه دهند.
درمان نقرس و آرتریت روماتوئید
مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که غذا ها و سبزی های غنی از ویتامین C مانند جعفری موجب حفاظت بدن افراد در برابر التهابات پلی آرتریت می‌شود و به کاهش التهاب و همچنین بهبود بیماری های مرتبط به مفاصل مانند نقرس کمک می‌کند.
سبزی زیبایی ؛ ضد جوش و لک پوستی
دمنوش یا ماسک جعفری باز هم معجزه می‌کند! برای روشن شدن رنگ پوست، به خصوص برطرف کردن لکه های قهوه ای رنگ پوست که ناشی از بارداری است، مقداری جعفری را در نیم لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و صبح و شب صورت خود را با آن بشویید؛ بعد از یک هفته پوست صورت شما روشن تر خواهد شد، یک پاکسازی گیاهی و طبیعی.
درمان شوره سر
این سبزی فقط مخصوص خوردن نیست؛ آب جعفری می‌تواند مثل یک شامپو عمل کند و شوره موی سر را رفع کند؛ زیبایی به همین راحتی!
سبزی ضد اسهال
برگ‌ ها، دانه‌ ها و حتی ریشه این گیاه به عنوان کاهش‌ دهنده‌ های قوی اسهال شناخته می‌شوند. نوشیدن جعفری به عنوان چای یا دمنوش می‌تواند برای درمان اسهال و کمک به هضم و گوارش مؤثر باشد. چای یا دمنوش جعفری، هضم چربی‌ ها و پروتئین‌ ها را بهبود می‌بخشد و جذب روده‌ای را افزایش می‌دهد.
ضد عفونی کننده طبیعی گوش
این سبزی با قارچ از نظر خاصیت ضد التهابی به خصوص برای درمان عفونت گوش برابری می‌کند! جعفری یکی از گیاهانی است که می‌تواند مایع درون گوش را تمیز کند؛ چون جعفری به طور طبیعی مخاط را در بدن حرکت می‌دهد، می‌تواند به خروج مایع از گوش کمک زیادی کند.
مضرات جعفری
مصرف مقدار زیاد از این گیاه ممکن است باعث انقباضات رحم در دوران بارداری شود که در هر مرحله از این دوران می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ بنابراین، بهتر است که در دوران بارداری و شیردهی جعفری نخورید.
این سبزی ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند و سبب خارش و جوش زدن آن شود.
افراط در مصرف این گیاه، جریان خون را کند می‎کند.
همچنین زیاده‌روی در خوردن آن محرک اعصاب است.
برای خوردن این سبزی تازه و خوشبو آماده هستید؟ سوپ، سالاد یا دمنوش آن فرقی نمی‌کند؛ نوش جان!

http://www.banounews.ir/fa/News/222070/تغذیه--سبزی-سلامتی،-جعفری-پر-خاصیت
بستن   چاپ