آریا بانو
طرز تهیه چاتنی انبه هندی
شنبه 11 آبان 1398 - 18:25:02
آریا بانو - فرهنگ غذا/ چاتنی یا چَتنی (Chutney) به طیفی از سس‌ها یا چاشنی‌هایی گفته می‌شود که در کشورهای جنوب آسیا و مخصوصا آشپزی هندی تهیه می‌شود. چاتنی می‌تواند یک چاشنی همانند ترشی با پایه میوه و سرکه یا سس‌هایی با پایه ماست یا روغن خردل باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است چاتنی‌ها بیشتر شبیه انواع دیپ درست شود. چاتنی انبه یکی از معروف‌ترین انواع چاتنی می‌باشد، که دستور تهیه نوع هندی آن با سایر دستورات کمی متفاوت است.
مواد لازم :
انبه 4 عدد
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
شکر سفید یا قهوه‌ای 2 فنجان
زنجبیل تازه 2 قاشق غذاخوری خرد شده
سیر 2 حبه خرد شده
فلفل قرمز شیرین 1 عدد خرد شده
تخم رازیانه ا قاشق چایخوری
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
پودر زیره سبز نصف قاشق چایخوری
زردچوبه 1/4 قاشق چایخوری
پودر هل 1/4 قاشق چایخوری
میخک 1/4 قاشق چایخوری
دارچین 1/4 قاشق چایخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری
سرکه سفید 1 فنجان

دستور تهیه :
روغن را درون تابه‌ای مناسب بریزید، روی شعله قرار دهید تا گرم شود. زنجبیل، سیر و فلفل قرمز شیرین را درون تابه بریزید و اجازه دهید 2 دقیقه تفت بخورد. تمام ادویه‌جات و تخم گشنیز و رازیانه را نیز به تابه اضافه کنید تا با سایر مواد 1 دقیقه دیگر تفت بخورد.
انبه خرد شده، شکر، نمک و سرکه را به تابه اضافه کنید تا با حرارت زیاد کاملا چند جوش بخورد و در این زمان کاملا مواد چاتنی را هم بزنید تا یکدست شود. سپس بعد از جوش آمدن و حل شدن شکر شلعه را کم بکنید و اجازه دهید تا به شعله کم حدود 1 ساعت کاملا بپزد. بعد از اتمام مراحل پخت بگذارید تا چاتنی شما سرو شود و سپس درون ظرف شیشه‌ای که از قبل استریل شده بریزید.

نکات :

در تمام مراحل طبخ چاتنی انبه نباید درب ظرف را بگذارید.
این چاتنی را می توان به مدت 2 ماه در ظرف شیشه ای درون یخچال و همچنین به مدت شش ماه درون فریزر نگهداری کنید.
برای استریل کردل ظروف شیشه ای ابتدا آن را کاملا بشوئید و درون فر از قبل گرم شده بگذارید تا به مدت 20 دقیقه گرم شود. البته دمای فر باید کم باشد و همچنین محیط فر و دستان شما کاملا تمیز باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/222017/طرز-تهیه-چاتنی-انبه-هندی
بستن   چاپ