آریا بانو
بیماری خطرناکی که سیستم ایمنی را نشانه می‌رود
شنبه 11 آبان 1398 - 9:35:26 AM
آریا بانو - ایرنا / مطالعه جدید دانشگاه تگزاس حاکی از اطلاعات جدیدی درباره اثرات فاجعه آمیز ابولا بر فرد آلوده است، آنها برای نخستین بار شرح داده اند که چگونه ویروس ابولا ، سلول‌های T را که یک خط مهم دفاعی هستند، غیر فعال می‌کند؛ بنابراین فرد آلوده قادر به مقابله با عفونت نیست.
بیماری ابولا یکی از بیماری‌های عفونی مخرب است و قبلا شیوع آن باعث مرگ و میر بالایی شده و ماهیت تهاجمی این ویروس ناشی از توانایی آن در بی اثر کردن گسترش سیستم ایمنی اختصاصی فرد آلوده است.
گلبول‌های سفید بخش بسیار مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. هنگامی که تعداد گلبول‌های سفید خون از حد معمول پایین‌تر باشد لنفوپنی اتفاق می‌افتد، در واقعا لنفوپنی یکی از قوی‌ترین معیار‌های تشخیص عقونت ابولاست.
الکس بوکرایف ویروس شناس گفت: افرادی که از عفونت ابولا جان سالم به در می‌برند قادر به حفظ سطح سلول T خود در طی این عفونت هستند. در حالی که در تلفات ناشی از این ویروس سطح پایین سلول‌های T دیده می‌شود. مشکل اینجاست که ما چگونگی کاهش سلول‌های T را نمی‌دانیم و باید علت آن را بیابیم.
با زیست شناسی سلولی و رویکرد‌های ژنتیکی، برای اولین بار نشان داده شد که چگونه ویروس ابولا می‌تواند به سلول T بچسبد، وارد آن شود و آن را آلوده کند، اگرچه ویروس در سلول محدود می‌شود، اما تا زمانی که بدن بتواند آن را از بین ببرد برای ایجاد آلودگی بیشتر تقلا می‌کند.
با این اطلاعات جدید محققان برنامه دارند تا نقش این فرایند در مرگ سلول‌های سفید خون آلوده، ایمنی فرونشانی و به طور کل گسترش بیماری را کشف کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/221610/بیماری-خطرناکی-که-سیستم-ایمنی-را-نشانه-می‌رود
بستن   چاپ