آریا بانو
پایگاه جامع تاریخ افتتاح می شود
سه شنبه 7 آبان 1398 - 12:44:08
آریا بانو - مراسم افتتاح رسمی پایگاه جامع تاریخ پنجشنبه 9 آبان ساعت 9:30 الی 11:30 در قم، بلوار جمهوری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار خواهد شد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اخیرا پایگاه جامع تاریخ را راه‌اندازی کرده و در اختیار کاربران قرار داده است. این پایگاه قرار است روز پنج‌شنبه 9 آبان 1398 در یک نشست علمی که به منزله مراسم افتتاح رسمی پایگاه است، مورد بررسی قرار گیرد.
پایگاه جامع تاریخ به آدرس با هدف پوشش اطلاعاتی تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل در دسترسی کاربران به پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ارائه گردیده است. این پایگاه بر محور زمان سامان یافته و تلاش دارد تمامی وقایع مهم تاریخ‌دار -که حداقل سال وقوع آن مشخص باشد- در بازه زمانی اندکی پیش از تولد پیامبر خدا (ص) تا نیمه‌ی قرن چهاردهم هجری قمری را پوشش دهد. قلمروی جغرافیایی رویدادها و زمان‌های بررسی شده در پایگاه شامل مناطق مختلف سرزمینهای اسلامی می‌شود.
اکنون در نخستین عرضه‌ی این پایگاه، بخش رویدادها، قابل بهره‌برداری است و می‌توان آن‌ها را بر اساس موارد زیر بازیابی نمود:
• تعیین محدوده‌ی زمان وقوع رخداد
• نوع رویداد (ولادت، وفات، اجتماعی، سیاسی، نظامی، دینی، طبیعی، قضایی، اقتصادی، فرهنگی، تمدنی، معجزات)
• دوره زمانی (نبوت، امامت، خلافت، حکومت‌ها)
• واژه‌های مستخرج از نمایه‌ی رویدادها در دو بخش «نام‌ها»، شامل: (قبائل، گروهها، اشخاص، اماکن، اشیاء، اعضای بدن، حیوانات، غذاها و نوشیدنی‌ها، گیاهان و درختان، میوه‌ها) و «مفاهیم»، شامل: (اجتماعی، سیاسی، تمدنی، فرهنگی، دینی، قضایی، نظامی، اقتصادی، طبیعی)
• و منابع استفاده شده در پایگاه
همچنین این امکان فراهم است که از نمایش اطلاعات رویدادها به صورت‌های مختلفی چون بر اساس: تاریخ وقوع، تعداد گزارش، حروف الفبا، رویدادهای مرتبط و نمای ابری حاصل از آن، نمای نقشه در صورت وجود و نیز نمایش بر اساس گاهشمار (Timeline)، بهره برد. علاوه بر این پایگاه، از قابلیت جستجو ساده و پیشرفته بر اساس محتوای رویدادها برخوردار است.
مراسم افتتاح رسمی این پایگاه اینترنتی پنجشنبه 9 آبان ساعت 9:30 الی 11:30 با حضور محسن الویری، محمدرضا بارانی و مصطفی صادقی در قم، بلوار جمهوری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/220222/پایگاه-جامع-تاریخ-افتتاح-می-شود
بستن   چاپ