آریا بانو
مسمومیت‌های دارویی، شایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور
دوشنبه 6 آبان 1398 - 20:20:06
آریا بانو - مسمومیت‌های دارویی، شایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور
٥٧
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5764256
-->
باشگاه خبرنگاران / کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: شایع‌ترین علت ایجاد مسمومیت در کشور، مسمومیت‌های دارویی است که می‌تواند تعمدی یا تصادفی ایجاد شود.
او افزود: هنگامی که یک دارو بیش از مقادیر درمانی و یا در فواصل زمانی نامناسب مصرف شود و یا نوع دارو به اشتباه و نابجا مصرف شود، می‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود.
جهانپور بیان کرد: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به افسردگی یا افرادی که تعادل رفتاری ندارند، بیش از دیگران در معرض خطر بروز مسمومیت، به ویژه مسمومیت‌های دارویی هستند.
او گفت: شایعترین علت مرگ و میر ناشی از مسمومیت نیز ناشی از مواد اعتیادآور مخدر و محرک از جمله ترامادول و متادون است.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: در این هفته به روال هرساله در سراسر کشور، تمرکز بر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد و دارو‌های روانگردان، گاز‌ها و بویژه منوکسید کربن و قارچ‌های سمی خواهد بود.
او افزود: محوریت اقدامات نظام سلامت در این رابطه، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها از جمله ایمن سازی منازل، محل‌های کار، مدارس و مهد‌های کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده‌های دارویی و شیمیایی است.
به گفته جهانپور شایعترین علت مسمومیت گزارش شده کماکان مسمومیت دارویی است.
پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآوری کرد: تحقیق و بررسی علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها در اتخاذ تصمیمات و بهبود استاندارد‌های لازم برای پیشگیری از حوادث ناگوار، نقش مهمی را ایفا می‌کند.
او افزود: مسمومیت یک مشکل بهداشت جهانی قابل توجه است. براساس داده‌های WHO، در سال 2012 حدود 193.460 نفر در سراسر جهان تنها بر اثر مسمومیت غیر عمد درگذشتند. از این مرگ و میر‌ها، 84 درصد در کشور‌های کم درآمد و متوسط رخ داده است. در همان سال، مسمومیت‌های غیر عمدی باعث از بین رفتن بیش از 10.7 میلیون سال زندگی سالم شد.
به گفته جهانپور هر ساله تقریباً یک میلیون نفر در نتیجه خودکشی در جهان جان خود را از دست می‌دهند، برای مثال، تخمین زده می‌شود که صرفا مصرف عمدی سموم دفع آفات باعث سالانه 370 هزار کشته در دنیا شود و با محدود کردن در دسترس بودن و دسترسی به سموم دفع آفات و دارو‌های پرخطر و موادشیمیایی بسیار سمی، می‌توان تعداد این مرگ و میر‌ها را کاهش داد.

http://www.banounews.ir/fa/News/220052/مسمومیت‌های-دارویی،-شایع‌ترین-علت-ایجاد-مسمومیت-در-کشور
بستن   چاپ