آریا بانو
تظاهر کردن به حال خوب همیشه هم خوب نیست!
پنجشنبه 2 آبان 1398 - 9:22:51 AM
آریا بانو - تظاهر کردن به حال خوب همیشه هم خوب نیست!

خراسان / اگر ناراحتیم، خسته ایم ، شکست خورده ایم و... اول از همه باید این احساسات را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و درک کنیم تا بتوانیم از آن رها شویم یا شدت آن را کم کنیم.
حتما کسانی را دیده اید که انتظار دارند همیشه حال شان خوب باشد و وقتی خوب نیستند به زمین و زمان غُر می زنند و دنبال مقصر می‌گردند. البته این گونه افراد تقصیری ندارند. توهم "همیشگی بودن حال خوب" ناشی از عصر مدرن و سبک زندگی است که تحت تاثیر فناوری‌های جدید از طریق رسانه‌ها و تبلیغات به مردم جوامع باورانده شده است. اما در دنیای واقعی و بیرون از قاب‌های تبلیغاتی رسانه‌های تصویری و دنیای مجازی، ما خسته می‌شویم، انگیزه‌مان کاهش می‌یابد، فشار کاری از انرژی ما می‌کاهد، فردی با ما برخورد بدی می‌کند، اهداف و برنامه‌ها طبق خواسته هایمان پیش نمی‌رود، با همسر خود بحث و دعوا می‌کنیم و ده‌ها اتفاق ناخوشایند دیگری که خارج از حیطه اختیار و کنترل ما هستند.روان شناسان دانشگاه سنت اندروز در مطالعاتی که روی بیش از 10 هزار نفر از قشرها و شغل های مختلف داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که همواره از خود انتظار حال خوب دارند و از پذیرش حال بدشان سرباز می زنند، روزهای بیشتری را با حال بد تجربه می کنند.
این محققان توصیه می کنند که:
اصرار نداشته باشیم همیشه سرحال و خوشحال و پر انرژی باشیم، بلکه به جای این با احساسات خود پیوند بگیریم و آن ها را لمس کنیم؛ به جای نقاب شادی زدن و به ظاهر مثبت بودن، سعی کنیم احساس خود را درک و قبول کنیم که قرار نیست همیشه شاد باشیم ، همیشه پرانرژی باشیم، همیشه پرانگیزه باشیم، همیشه سرحال باشیم. حال بد بخشی واقعی از زندگی ماست.
اگر ناراحتیم ، خسته ایم، شکست خورده ایم، کسی حرف تندی به ما زده و هزار اتفاق ناخوشایند برای ما رخ داده است ، بگذاریم این احساسات وجود ما را در برگیرد، اول از همه باید این احساسات را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و درک کنیم تا بتوانیم از آن ها رها شویم یا شدت آن را کم کنیم. انکار واقعیت، کمکی به حال ما نخواهد کرد .
حال خوب چیست؟
حال خوب را فقط نمی‌توانیم شادی و خنده بنامیم. احتمالا برای شما هم پیش آمده برحسب دیدن صحنه ای از یک فیلم ، شنیدن قطعه‌ای موسیقی یا یک اتفاق خاص، اشک در چشم تان جمع شده باشدو گریه کرده باشید. بعضی وقت ها هم بعد از گریه حال شما خیلی خوب شده و آرام شده اید.
گریه در واقع مترادف با غم و غصه است پس چرا حال شما بهتر می‌شود؟ چرا سبک می‌شوید و راحت‌تر و روان‌تر زندگی می‌کنید؟این موضوع نشان می‌دهد الزاماً خنده و شادی باعث حال خوب ما نمی‌شود. شاید بد نباشد از واژه‌ای به نام "خرسندی" نام ببریم؛ شاید بتوان خرسندی را تجربه‌ای عمیق و احساسی لذت بخش از یک اتفاق نامید که حتی موجب گریستن ما نیز می‌شود اما بعد با تجربه این اتفاق حال ما بهتر شده است.
وقتی حال مان خوب نیست چه کار کنیم؟
1 - حال بد خودمان را کتمان نکنیم. 2 - حال بد را در خودمان هضم کنیم و مراقب باشیم ترکش‌ها و گلوله‌های این حال بد گریبانگیر دیگران نشود؛ سعی کنیم خویشتن‌دار باشیم و مراعات کنیم که دیگری را در این مقطع از خودمان نرنجانیم.
3 - فردی مطمئن و قابل اطمینان داشته باشیم که بتوانیم با او حرف بزنیم.
4 - به دیگران کمک کنید یا کاری برای کسی انجام دهید.
5 - به حال بدتان معنا بدهید؛ مثلاً اگر به دلیل طلاق دچار حال بد هستید، آن را این گونه معنی دار کنید که در حال گذار به یک زندگی جدید و بهتر هستید و این حال بد، برای رسیدن به حال خوب یک گذرگاه است.
نویسنده : سید محمدمهدی شهیدی

http://www.banounews.ir/fa/News/218372/تظاهر-کردن-به-حال-خوب-همیشه-هم-خوب-نیست!
بستن   چاپ