آریا بانو
دیابتی‌ها بخوانند/کفش‌هایی که تو را عقب نمی‌گذارد
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 11:06:38
آریا بانو - سلامانه: پوشیدن کفش مناسب و استاندارد برای پیاده‌روی طولانی مدت به خصوص برای بیماران دیابتی ضروری است.
و این بیماران باید قبل از شروع به پیاده‌روی‌های طولانی، قندخون خود را کنترل کنند. اینها توصیه‌های عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای بیماران مبتلا به دیابتی است که قرار است جزء زائرینی باشند که برای پیاده‌روی دهه آخر صفر مشرف می‌شوند. 
به گزارش خبرگزاری سلامانه؛ دکتر علیرضا موسویان با اشاره به اینکه بیماران دیابتی قبل از شروع پیاده‌روی طولانی مدت باید قند خون خود را کنترل کنند، ابراز کرد: وسط ساق پا تا پایین اندام تحتانی جز اندام پا است که نقش حیاتی در زندگی و تحرک فرد دارد.
فلوشیپ مچ پا، با بیان اینکه پای سالم هنگام راه رفتن محکم و بدون صدا است، افزود: بیماری‌های دیابت، روماتیسم و مشکلات مادر زادی و... از جمله بیماری‌های پا است که نیاز به درمان و پیشگیری دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه متاسفانه بعد از پیاده‌روی طولانی مدت بیماران فراوانی برای مشکلات پا مراجعه می‌کنند، افزود: در مسافرت‌های طولانی مراقبت از پا اهمیت دارد از همین رو بررسی کردن دقیق پا از لحاظ وضعیت انحراف پا، پوست، کفش مناسب موجب می شود پیاده روی سالمی داشته باشید.
وی با تاکید براینکه برای پیاده‌روی طولانی‌مدت کف کفش نباید باریک باشد یا کفش به راحتی تا نخورد، عنوان کرد: پشت کفش و قسمت قوس پا باید محکم باشد علاوه براین برای افرادی که احساس ناپایداری در مچ پا دارند، بهتر است کفش ساقدار استفاده کنند.
دکتر موسویان با اشاره به اینکه زائرانی که برای پیاده‌روی دهه آخر صفر مشرف می‌شوند باید در هر مکانی که برای استراحت مستقر می‌شوند پای خود را از لحاظ سفت شدن پوست پا، قرمزی، زخم و یا عفونت بررسی کنند و در صورت وجود مشکلی به پزشکان مستقر در موکب مراجعه کنند، عنوان کرد: افراد دیابتی نیز بیشتر از 2 ساعت کفش را در پا نداشته باشند و برای پیاده‌روی طولانی چند جفت جوراب نخی بدون کش و دو جفت کفش به همراه داشته باشند تا به تناوب کفش خود را تعویض کنند.
وی با بیان اینکه کفش مناسب و استاندارد برای پیاده‌روی طولانی ضروری است، بیان کرد: حدود 3 سانتی‌متر پاشنه برای داشتن یک کفش سالم ضروری است بنابراین کفش‌های بدون پاشنه به هیچ عنوان برای پیاده‌روی طولانی توصیه نمی‌شود؛ همچنین پیاده روی بدون کفش اصلا توصیه نمی‌شود زیرا مشکلات متعددی را برای پا ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به زخم و عفونت پا اشاره کرد، بنابراین پوشیدن کفش بدون جوراب یا پیاده روی بدون کفش یا با کفش نامناسب مشکلات متعددی برای افراد ایجاد می‌کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماران دیابتی در صورت بروز قرمزی در پا و یا ایجاد یک زخم کوچک یک روز به خود استراحت دهند تا شرایط بیماری رو به بهبودی برود، گفت: توجه به زخم، قرمزی، تاول، سفتی پوست پا اهمیت ویژه‌ای داردکه زائران باید به این نکات توجه کنند علاوه براین بیماران دیابتی باید نکات مراقبتی بیشتری را در پیاده‌روی طولانی مد نظر قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی وعروقی می تواند بر سلامت پا تاثیر گذار باشد، ادامه داد: شایع‌ترین مشکل پا، صافی کف پا است که در بالغین در سنین بین 30 تا 50 سال ایجاد می‌شود و ممکن است علمکرد تاندون‌ها را دچار مشکل کند از همین رو در برخی از اوقات اقدامات درمانی نیاز است.
وی با اشاره به اینکه احساس ناپایداری در مچ پا، خستگی زودرس، از جمله بیماری‌های مچ پا هستند، ادامه داد: اگر ناراحتی بیشتر از 3 ماه در پا ایجاد شود، نیازمند اقدامات درمانی و دارویی است زیرا بیشتر مشکلات پا قابل پیشگیری و درمان است.

http://www.banounews.ir/fa/News/217926/دیابتی‌ها-بخوانند-کفش‌هایی-که-تو-را-عقب-نمی‌گذارد
بستن   چاپ