آریا بانو
شایعه پراکنی علیه اشتغال زنان بدون منبع و بنیان
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 09:55:06
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- خبر «منشی زن برای مدیران دولتی رسماً ممنوع شد» کوتاه بود اما همانند بمبی در فضای خبری جامعه پیچید و تعجب همگان را برانگیخت. خبری بی‌منبع که بلافاصله تکذیب شد اما اثر آن بر ذهن‌های موافق خانه‌نشینی زنان حک شد.

فضای رسانه ای در کنار رسالت خبری خود که همانا امانت داری، صداقت و در نظر گرفتن مصلحت اقشار مختلف جامعه است، باید در انتشار اخبار شبهه ناک و بدون منبع هم مراقب باشد و خدای ناکرده بنا به صلاحدید دیدگاهی، دیگران را زیر سیطره قانون نانوشته نبرد.
موضوعی که این روزها کمتر شاهد آن هستیم و متاسفانه ایجاد هجمه علیه دیگری جای امانت داری و صداقت را پر کرده است، امری شایع که در پناه پشتوانه و قدرت، هیچ برخوردی با آن نمی شود.
نمونه آن همین خبری که روز گذشته در روزنامه خراسان منتشر شد و موجی از واکنش ها و اعتراض ها را به همراه داشت؛ خبری که در آن آمده بود: طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد دولتی به مدیران زیرمجموعه خود در ستاد و ادارات استانی، تاکید شده حسب ابلاغیه های صورت گرفته از سوی نهادهای مهم کشوری در حوزه عفاف و حجاب و آغاز بازرسی از نحوه تحقق دستورات صادر شده در این خصوص، مخاطبان این دستور توجه داشته باشند مواردی چون تفکیک اتاق کار مردان و زنان در ادارات و استفاده نکردن از منشی خانم برای آقایان و بالعکس آن، از جمله موارد مهمی است که باید کاملاً رعایت شود.
به دنبال گسترده شدن انتشار این خبر در فضای مجازی، خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تماس برقرار کرد و جویای وضعیت این خبر شد که فریبا ابتهاج مشاور رسانه ای معاون رئیس جمهوری در امور زنان وخانواده از بی منبع بودن این خبر گفت و متذکر شد: معاندان با انتشار این نوع اخبار، تلاش می کنند نگاه ها و اذهان را از مطالبات اصلی زنان دور کنند و بر تبل خانه نشینی زنان بکویند.
پس از این گفت و گو، روابط عمومی این معاونت هم با انتشار بیانیه ای نوشت: در پی تماس های مکرر رسانه ها و مردم در این خصوص، روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به رغم پیگیری ها، هیچگونه منبعی برای این خبر و مصداقی از آن را در دستگاه های دولتی پیدا نکرد.
این معاونت تاکید کرد: در تماس های مکرر با روزنامه خراسان نیز آن روزنامه حاضر به معرفی منبع خود نشد. البته براساس اصول اخلاقی و حرفه ای، رسانه ها باید پاسخگوی اخبار منتشره خود در مورد خبرهای دولتی باشند.
چرخ اشتغال زنان، آهسته حرکت می کند؛ شایعه لازم نیست
با تغییر بافت زندگی و سنگین شدن بار اقتصادی، زنان در کنار مردان تلاش کرده اند در کنار فرزندپروری، بخشی از بار زندگی را بر دوش بکشند. اما با وجود کاربرابر، همچنان در مارتن اشتغال و درآمد از مردان عقب هستند.
به طوری که بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال 97 سهم زنان از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیری تنها 19 درصد و مردان 81 درصد بوده است که این امر نشان می‌دهد مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری در کشور دارند.
البته این امری جهانی است و در حال حاضر سهم اشتغال زنان در اغلب کشورهای در حال توسعه کمتر از مردان است اما شکاف جنسیتی اشتغال در کشورهای توسعه یافته کمتر است.
با این اوصاف، مگر غیر از این است که شایعه پراکنی ها و بهانه تراشی هایی از این قبیل، دست زنان را از سهم اشتغال کوتاه می کند و تصمیم گروهی که بنابه صلاحدید خود می خواهند زنان را از بخش یا کل جامعه حذف کنند به کرسی می نشیند.
پس بیاییم در کنار رسالت خبری خود، با حذف این شایعه های بی منبع، اقدامات فرهنگی و آموزشی برای ایجاد محیط کاری امن برای زنان و مردان را تبلیغ کنیم تا همانند دوران انقلاب که زنان و مردان دوشادوش هم در سرنگونی رژیم پهلوی فعالیت می کردند، حال هم چرخ اقتصاد و شکوفایی جامعه را با دستان توانمند یکدیگر بچرخانند.
گزارش از فاطمه دهقان نیری

http://www.banounews.ir/fa/News/217864/شایعه-پراکنی-علیه-اشتغال-زنان-بدون-منبع-و-بنیان
بستن   چاپ