آریا بانو
نخستین پیاده‌روی فضایی کاملاً زنانه در تاریخ ثبت شد
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 09:18:23
زنان خبر
آریا بانو - اولین پیاده‌روی مستقل دو فضانورد زن در 26 مهر در بیرون ایستگاه فضایی بین‌المللی اتفاق افتاد و نه‌تنها اسم این دو فضانورد را تاریخ‌ساز کرد، بلکه الهام‌بخش زنان بسیاری در دنیا شد.

به گزارش بانو نیوز ، دو فضانورد زن به نام‌های «کریستینا کخ» (Christina Koch) و «جسیکا میر» (Jessica Meir) در ساعت 3:08 بامداد 26 مهر (18 اکتبر) به وقت تهران از هوابند ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شدند و اولین پیاده‌روی کاملاً زنانه‌ی خود را شروع کردند که هفت ساعت و 17 دقیقه به طول انجامید. این اولین پیاده‌روی فضایی برای میر و چهارمین پیاده‌روی برای کخ به حساب می‌آید و در طول آن‌ توانستند عبور زمین از زیر پاهایشان را مشاهده کنند.
با اینکه پیش‌تر فضانوردان زن در پیاده‌روی فضایی شرکت کرده بودند، اما برای نخستین بار بود که یک گروه تماماً زنانه در این ماجرا حضور داشتند. با شروع این پیاده‌روی، تریسی دایسون، از فضانوردان ناسا ابراز امیدواری کرد که نخستین پیاده‌روی فضایی به یک اتفاق متداول تبدیل شود.

اولین زنی که در پیاده‌روی فضایی شرکت کرد، سوتلانا ساویتسکایا، فضانورد روس در سال 1984 بود و به فاصله‌ی کمی پس از او، کاترین دویر سولیوان از فضانوردان ناسا این کار را انجام داد. طی 35 سال گذشته، 12 فضانورد زن آمریکایی، 40 پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند که پیاده‌روی کخ و میر به ترتیب، سیزدهمین و چهاردهمین پیاده‌روی فضایی به شمار می‌رود. کخ پیش از آغاز این پیاده‌روی در یک کنفرانس خبری گفته بود:
این پیاده‌روی به‌واسطه‌ی ماهیت تاریخی‌اش و اینکه در گذشته زنان همیشه جزو گزینه‌های انتخابی نبودند، اهمیت به‌سزایی دارد. مشارکت در یک پرواز فضایی واقعاً شگفت‌آور است، آن هم در شرایطی که همه نوع مشارکتی پذیرفته می‌شود و هر شخصی، نقش خود را دارد و می‌تواند به‌نوبه‌ی خود شانس موفقیت را افزایش دهد. انسان‌های زیادی در دنیا از داستان‌های انگیزشی همنوعان خود الهام می‌گیرند و من فکر می‌کنم که همین موضوع، جنبه‌ی مهم داستان ما است. ما بخشی از یک تیم هستیم و این پیاده‌روی را به‌عنوان یک تیم کارآمد در همکاری با سایر افراد انجام می‌دهیم و همین که می‌بینیم تا چه حد پیشرفت کرده‌ایم، واقعاً زیبا است.
میر نیز گفت:
ما با این کارخود، همه‌ی اقداماتی را که برای دهه‌ها جریان داشته است و تلاش همه‌ی زنانی را که کمک کرده‌اند تا به اینجا برسیم،‌ نشان می‌دهیم. این برای ما واقعاً جالب است، هرچند که ما فقط کار خود را انجام خواهیم داد. ما برای این موضوع 6 سال آموزش دیده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم تا شغل‌مان را انجام دهیم. درعینِ حال، می‌دانیم که این یک دستاورد تاریخی خواهد بود و به همه‌ی زنانی که قبل از ما این کار را کرده‌اند، احترام می‌گذاریم. ما راه آن‌ها را دنبال کرده‌ایم تا بتوانیم به جایگاه امروزمان برسیم.

اولین پیاده‌روی فضایی کاملاً زنانه‌ی قرار بود در ماه مارس انجام شود، اما از آنجا که ناسا تنها یک لباس سایز متوسط برای فضانوردهای زن داشت، این پیاده‌روی به تعویق افتاد.
علاوه بر این، قرار بود که کخ این پیاده‌روی را با آن مک‌کلین انجام دهد، اما او پیش از انجام این مأموریت به زمین برگشت. برندی دین (Brandi Dean)، از دفتر روابط عمومی ناسا در رابطه توضیح داده است:
ما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا اندازه‌ی لباس فضانوردی هر یک از فضانوردان را بر اساس لباس‌هایی که در حین تمرین روی کره‌ی زمین می‌پوشند، پیش‌بینی کنیم و در برخی موارد، فضانوردان با لباس‌های فضانوردی در اندازه‌های مختلف آموزش می‌بینند. با این حال احتمال دارد، سایز بدن افراد هنگام قرارگرفتن در مدار تغییر کند؛
این موضوع در واکنش به تغییراتی است که زندگی در جاذبه‌ی خرد می‌تواند در بدن فضانوردان به وجود آورد. علاوه بر این، محیط آموزشی هیچ‌کس نمی‌تواند پیاده‌روی فضایی در جاذبه‌ی خرد را به‌طور کامل شبیه‌سازی کند و ممکن است سایز لباس موردنظر فضانوردان در فضا تغییر کند.

میر در 14 ماه مارس برای اولین مأموریت خود پا به ایستگاه فضایی گذاشت و گام تاریخی مهمی در زندگی شغلی و همین طور زنان دنیا برداشت. او پس از رسیدن به ایستگاه فضایی، تصویری از خودش را هنگام در آغوش‌گرفتن کوخ در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت:
زمانی که با رسیدن به ایستگاه فضایی، رویای کودکی‌ات به واقعیت تبدیل می‌شود و در آن‌سوی دنیا مورد استقبال خواهران و برادران فضانوردت قرار می‌گیری، چنین حسی خواهی داشت.
میر قرار است که بیش از 6 ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته باشد.
فضانوردان در حین پیاده‌روی فضایی خود تماسی از شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، داشتند که به آن‌ها گفت:
کاری که شما انجام می‌دهید، فوق‌العاده است. از صحبت‌کردن با دو فضانورد شجاع آمریکایی که تاریخ‌ساز شده‌اند، هیجان‌زده هستم. این اولین پیاده‌روی زنان در بیرون ایستگاه فضایی است. می‌خواهم به شما تبریک بگویم، شما انسان‌های شجاع و شگفت‌آوری هستید.

جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا نیز با تأکید بر اهمیت نخستین پیاده‌روی فضانوردان زن، در توییتی اعلام کرد:
موفقیت امروز راه را برای «برنامه آرتمیس» (Artemis program) هموار می‌کند که طبق آن، اولین زن فضانورد در سال 2024 به ماه فرستاده خواهد شد!
کوخ و میر طی پیاده روی خود، یک واحد معیوب شارژ و دشارژ باطری را در سیستم برق ایستگاه فضایی تعویض کردند که پس از پیاده‌روی 19 مهر (11 اکتبر) فعال نشده بود.
با اینکه شناوربودن در فضا ساده به نظر می رسد، اما فضانوران می‌گویند که پیاده‌روی فضایی یکی از شدیدترین چالش‌های جسمی آن‌ها به حساب می‌آید. مأموریت کوخ، رکورد پگی ویتسون (Peggy Whitson)، فضانورد آمریکایی که 288 روز متوالی را در فضا گذرانده بود، خواهد شکست و فاصله‌ی کوتاهی با طولانی‌ترین سفر فضایی دارد که با 340 روز به نام اسکات کلی (Scott Kelly) ثبت شده است.
انتهای متن/*

http://www.banounews.ir/fa/News/217826/نخستین-پیاده‌روی-فضایی-کاملاً-زنانه-در-تاریخ-ثبت-شد
بستن   چاپ