آریا بانو
شیوع بیماری برگر در سیگاری‌ها
دوشنبه 29 مهر 1398 - 10:39:09
آریا بانو - سلامانه: دبیر انجمن جراحان عروق ایران به شیوع بیماری برگر در ایران اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری با افزایش مصرف سیگار در جوامع نسبت مستقیم دارد.
به گزارش پایگاه خبری سلامانه؛ دکتر کلانتر معتمدی، در نشست هیات مدیره انجمن جراحان عروق ایران در بیمارستان شهدای تجریش گفت: بیماری برگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی، نوعی اختلال انسدادی غیرآترواسکلروتیک سرخرگ‌‌ها و سیاهرگ‌های کوچک تا متوسط در اندام‌های فوقانی و تحتانی است که این انسداد، در اثر التهاب مکرر و پیش رونده و ایجاد لخته در دیواره رگ‌‌ها ایجاد می‌شود.
رییس انجمن و عضو هیات علمی دانشگاه به علایم بیماری برگر اشاره کرد و گفت: از علایم بیماری می‌توان به درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا اشاره کرد.
دکتر کلانتر معتمدی با اشاره به اینکه بیماری برگر درمان قطعی ندارد و گاه منجر به قطع عضو می‌شود، ادامه داد: این بیماری شیوع جهانی دارد و بیشتر در خاورمیانه، مدیترانه و خاور دور مشاهده می‌شود. شیوع بیماری برگر با افزایش مصرف سیگار در جوامع نسبت مستقیم دارد.
رئیس انجمن جراحان عروق ایران خاطرنشان کرد: از آنجا که ابتلا به این بیماری معمولاً با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار ارتباط دارد، تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع بیماری در فرد، ترک کامل سیگار و فرآورده‌های تنباکو است.

http://www.banounews.ir/fa/News/216862/شیوع-بیماری-برگر-در-سیگاری‌ها
بستن   چاپ