آریا بانو
​ضرورت غربالگری در افراد مستعد به پوکی استخوان
دوشنبه 29 مهر 1398 - 10:38:58
آریا بانو - سلامانه: استاد دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با اشاره به این که پوکی استخوان سومین عامل تهدید کننده حیات است، گفت: پوکی استخوان، هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است.
به گزارش پایگاه خبری سلامانه؛ دکتر علیرضا رجایی متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی با اشاره این که استخوان بافت زنده‌ای است که از ساختار پیچیده‌ای برخوردار است، در تعریف پوکی استخوان اظهار کرد: در این بیماری مقدار توده استخوانی کاهش می‌یابد و استخوان شکننده می‌گردد به طوری که با کوچک‌ترین ضربه‌ای به راحتی می‌شکند.
وی افزود: بیماری پوکی استخوان بیماری خاموش، پیش رونده و در عین حال قابل پیشگیری و درمان است.
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که تغذیه نامناسب، شرایط زندگی، مشکلات فیزیولوژی بدن، ورزش نکردن و افزایش سن از جمله عوامل کاهش توده استخونی هستند، خاطرنشان کرد: هر کدام از این فاکتورها زمانی که از سیر طبیعی خود عبور کرد، فرد به آستانه ابتلا به پوکی استخوان نزدیک می شود.
دکتر رجایی گفت: غالبا عارضه پوکی استخوان در دوران کهنسالی بروز می‌​کند و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌​دهد که از اولین نشانه‌​های آن مراجعه بیمار با اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن است.
این فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: بیماری پوکی استخوان قاتل خاموش محسوب می​‌شود زیرا معمولا علامت مشخصی ندارد و معمولا تا زمانی که عارضه جدی مانند شکستگی استخوان رخ ندهد، ممکن است فرد بیمار اصلا اطلاعی از بیماری خود نداشته باشد.
وی ادامه داد: بیشترین خطر شکستگی در پوکی استخوان متوجه ران​ها، لگن، مهره‌ها و ساعد است.
دکتر رجایی گفت: شکستگی​‌های ران و نیز ستون فقرات می‌​تواند با ایجاد درد، محدودیت فیزیکی و اجبار به تغییراتی در شیوه زندگی و یا حتی مرگ منجر شود.
استاد دانشگاه با اشاره به این که پوکی استخوان سومین عامل تهدید کننده حیات است، اذعان داشت: بیماری پوکی استخوان یا استئوپورز سومین عامل مرگ میر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ها در عصر حاضر است.
این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این که ارتباط تغذیه و بیماری پوکی استخوان بیشتر مربوط به بحث پیشگیری است تا درمان، تاکید کرد: پوکی استخوان،هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است.
وی غربالگری در افراد مستعد به پوکی استخوان را مورد توجه قرار داد و افزود: باید افرادی که هنوز مبتلا به پوکی استخوان نشده اند ولی درصدد احتمال ابتلا به این بیماری قرار دارند، مورد درمان قرار گیرند.
دکتر رجایی با بیان این که پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان محسوب می‌شود، اهمیت پیشگیری از آن را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: درمان این بیماری هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی را به خانواده‌ها و سیستم سلامت کشور تحمیل می کند.
وی با اشاره به این مهم که عوامل مداخله گر در ابتلا به این بیماری متنوع هستند، گفت: اگر چنانچه روند عادی را درنظر بگیریم به الطبع سن یکی از مهمترین، غیر قابل درمان ترین و غیر قابل تغیی ترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: شیوه زندگی می تواند اثرات زیادی بر سلامت استخوان ها داشته باشد؛ بنابراین هر چه در سن پایین ذخیره توده استخوانی بیشتر باشد، در سنین بالا از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار خواهیم بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/216861/​ضرورت-غربالگری-در-افراد-مستعد-به-پوکی-استخوان
بستن   چاپ