آریا بانو
عفاف‌ برای‌ همه؛ چه‌ سلبریتی‌ها‌، چه‌ مردم
يکشنبه 28 مهر 1398 - 18:30:13
آریا بانو - عفاف‌ برای‌ همه؛ چه‌ سلبریتی‌ها‌، چه‌ مردم
k ١.١
١
صبح نو / هفته گذشته به‌واسطه حضور یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در مراسم اکران خصوصی یک فیلم سینمایی، مساله نوع پوشش سلبریتی‌ها دوباره خبرساز شد. این موضوع آن‌قدر گسترده بود که حتی پای وزیر ارشاد را هم به مجلس باز کرد.
هفته گذشته خانم متین ستوده از بازیگران جوان سینما و تلویزیون در مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی«مسخره‌باز» حاضر شد. نوع پوشش این بازیگر به شکلی بود که انتقادات مختلفی درباره آن صورت گرفت. عده‌ای آن را برخلاف موازین اخلاقی جامعه می‌دانستند و برخی هم مدعی شدند اگر یک فرد معمولی در جامعه چنین پوششی داشته باشد، حتما توسط گشت ارشاد بازخواست خواهد شد اما سلبریتی‌ها از این مساله مستثنا هستند؛ البته این اتفاق منحصر به متین ستوده نبود. در سال‌های اخیر بارها نوع پوشش برخی از بازیگران خبرساز شده بود. پس از اتفاق اخیر و در همان روز با متین ستوده گفت‌وگویی انجام دادیم که بازتاب زیادی داشت. خانم ستوده در گفت‌‎وگو با «صبح‌نو» با تشریح این اتفاق و حواشی آن، بابت نوع پوششی که در آن مراسم داشت از مردم عذرخواهی کرد؛ اما این پایان کار نبود و در چند روز بعد خبرها و واکنش‌های دیگری هم در رسانه‌ها پدیدار شد.
بازخواست‌ارشاد
بلافاصله پس از حاشیه اکران«مسخره‌باز» یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن انتقاد از نوع پوشش برخی از سلبریتی‌ها از دعوت وزیر ارشاد به مجلس برای پاسخگویی در این زمینه خبر داد. سپس خبری با عنوان «تشکیل شورای سلبریتی‌ها در وزارت ارشاد» منتشر شد. به گزارش ایلنا، صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی از تشکیل شورایی برای بررسی پوشش و عملکرد سلبریتی‌ها در وزارت ارشاد خبر داد. وی همچنین گفت:«حضور بازیگران و نحوه پوشش آن‌ها در مراسم‌های اکران‌های خصوصی و سایر مراسم‌ها واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.» بنابراین گزارش، ریاست و دبیری این شورا برعهده معاون وزیر ارشاد اعلام شد؛ اما خبر بعدی درباره این حاشیه عجیب و غریب، چیزی بود که از خود مساله هم جالب‌تر بود! برخی رسانه‌ها مدعی شدند که قرار است توسط سازمان سینمایی لباس واحد و یونیفرم برای حضور بازیگران در مراسم‌های سینمایی طراحی شود! پس از این خبر عجیب، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی دراین‌باره گفت:«شیوه‌نامه‌ای برای پوشش بازیگران در مراسم‌ها تهیه می‌شود.» نجفی گفت: «تهیه این شیوه‌نامه از سوی کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت ارشاد، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان، قوه‌قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط پیشنهاد شده است.» او در ادامه گفت که این شیوه‌نامه با دعوت از تمام اصناف مرتبط تهیه خواهد شد. او همچنین خبر مربوط به تهیه لباس واحد و یونیفرم را تکذیب کرد. بعد از مطرح شدن موضوع تهیه شیوه‌نامه، خانه سینما نیز نسبت به ماجرا واکنش نشان داد. در بخشی از بیانیه خانه سینما آمده است: «...قطعا هیات مدیره خانه سینما نسبت به رعایت شوون و حفظ حرمت‌های جامعه و همچنین جایگاه ویژه هنرمندان در بین مردم دغدغه داشته و دارد؛ اما اینکه به جای پیگیری مسائل معیشتی، موارد رفاهی، بیمه تامین اجتماعی و...، طراحی لباس رسمی برای حضور سینماگران در مجامع را در رئوس برنامه‌های خود قرار دهد، نه از جانب مدیریت خانه سینما و نه از جانب اعضای آن پذیرفتنی نیست.»
احضاروعذرخواهی
در همین گیر و دار بود که خبر احضار متین ستوده به دادسرا منتشر شد. پس از اتفاق پر‌سروصدایی که رخ داد، این بازیگر جوان به دادسرای ارشاد احضار شد تا درباره مساله فوق توضیح دهد؛ البته ستوده پس از ارائه توضیحات به منزل بازگشت. متین ستوده پس از این اتفاق عکس‌های مربوط به حضورش در اکران«مسخره‌باز» را از صفحه شخصی‌اش حذف و پستی را منتشر کرد. وی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، به صراحت برای این اقدامش از مردم به‌ویژه خانواده شهدا عذرخواهی کرد. او در اینستاگرامش نوشت: «با توجه به اینکه اخیرا عکس‌هایی از بنده در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، صرف‌نظر از اینکه هیچ‌گونه نیتی در زمینه هنجارشکنی نداشته و ندارم، چنانچه باعث سوءاستفاده برخی شبکه‌های معاند شده و موجبات تکدر خاطر برخی هموطنان عزیز را فراهم کرده است؛ لذا از همه این عزیزان و همچنین خانواده محترم شهدا عذرخواهی می‌کنم.»
یک‌نفرراسیبل‌نکنیم
حالا اجازه بدهید بعد از مرور مورد اخیر، کمی این پدیده را بیشتر بررسی کنیم. آیا این پدیده در همین چند روز اخیر به وجود آمده است؟ آیا خانم ستوده اولین نفری است که با ظاهری برخلاف عرف در مراسمی سینمایی ظاهر شده است؟ دستگاه‌های متولی تاکنون اقدام فرهنگی درستی در این زمینه انجام داده‌اند؟ آیا اصولا تهیه شیوه‌نامه برای پوشش سلبریتی‌ها قابلیت عملیاتی شدن را دارد؟ این‌ها به اضافه چندین مساله دیگر سوالاتی است که درباره موضوع این گزارش قابل طرح است. پوشش نامتعارف برخی بازیگران در دورهمی‌ها و محافل هنری چند سالی است که پررنگ شده است. این مساله در دایره قوانین مربوط به پوشش در کشورمان تعریف می‌شود و قاعدتا قانون‌گذار تفاوتی بین سلبریتی و مردم عادی قائل نشده ولی در عمل گاهی این اتفاق رخ می‌دهد؛ البته موضوع عفاف چیزی نیست که از مسیر برخورد سلبی اصلاح شود اما این انتظار می‌رود که همان توجهی که به مردم عادی در خیابان می‌شود، درباره چهره‌ها هم اعمال شود. مورد بعد اما این است که مساله فوق را نباید محدود به شخص یک بازیگر مثل متین ستوده کرد. هرچند کیفیت پوشش ایشان در مراسم مذکور غیرقابل توجیه است ولی یادمان نرود این مساله قبلا بارها و توسط بازیگران دیگری نیز تکرار شده است. اتفاقا منحصر به بازیگران سینما نبوده و برخی بازیگرانی که به‌طور سنتی، تلویزیونی شناخته می‌شوند هم حاشیه‌ساز شده‌اند، پس نباید یک بازیگر سیبل یک مساله شود. این موضوع باید به‌طور ریشه‌ای بررسی و حل‌وفصل شود؛ البته نمی‌توان شرایط فعلی را بدون درنظرداشتن کم‌کاری دستگاه‌های متولی مثل وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما در نظر گرفت. بخشی از این مشکل به‌دلیل رهاشدگی توسط متولیان است. بیانیه خانه سینما نشان می‌دهد طبق معمول این مجموعه صرفا موضوعاتی که برای خودش اولویت داشته باشد را مهم می‌پندارد و قاعدتا در موضوع پوشش متعارف هم نباید توقع خاصی از آن‌ها داشت، پس لازم است دستگاه‌های متولی به دور از شتاب‌زدگی، افراط و البته با توجه به واقعیات جامعه به مساله پوشش سلبریتی‌ها ورود کنند، به شکلی که از طرفی جامعه در مورد عفاف و حجاب احساس دوگانگی نکند و از طرفی حرمت جامعه هنری حفظ شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/216633/عفاف‌-برای‌-همه؛-چه‌-سلبریتی‌ها‌،-چه‌-مردم
بستن   چاپ