آریا بانو
رکورد حضور زنان ورزشکار جهان در المپیک توکیو شکسته شد
يکشنبه 28 مهر 1398 - 12:18:14
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- سی و دومین دوره بازی‌های المپیک 2020 سال آینده به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد که بیش از 48 درصد ورزشکاران را زنان تشکیل می‌دهند. در حالی که در المپیک 2016 ریو این رقم حدود 45 درصد گزارش شده است.

در این رویداد که از سوم تا 19 مردادماه سال 99 در توکیو برگزار خواهد شد، 11 هزار و 90 ورزشکار در 33 رشته ورزشی و 339 ماده صف‌آرایی خواهند کرد که از این تعداد 48، 9 زنان هستند.
در حالی که بر اساس گزارش کمیته برگزار کننده بازی‌های المپیک 2016 در ریودوژانیرو برزیل چهار هزار و 700 ورزشکار زن حضور داشتند که حدود 45 درصد از 10 هزار و 444 ورزشکار حاضر را تشکیل می‌دادند. همچنین شمار ورزشکاران زن المپیک ریو نسبت به المپیک سال 2000 سیدنی افزایش 6، 8 درصدی را نشان می‌دهد.
با توجه به سابقه نخستین حضور زنان در بازی‌های المپیک 1900 یونان که تنها با شرکت 22 ورزشکار از 997 نفر، 2، 2 درصد را تشکیل می‌دادند، اکنون رکود حضور ورزشکاران زن در المپیک به مرز 50 درصد رسیده و با افزایش بیش از سه درصدی این رکورد در بازی های 2020 توکیو شکسته شد. این رکورد شکنی در پی تاکید حضور زنان ورزشکار در المپیک توسط کمیته بین‌المللی المپیک موسوم به آی. او. سی است.
همچنین میزان رشته‌های ورزشی در المپیک توکیو در مقایسه با قبل در پنج رشته بیس بال - سافت بال، ورزش‌های سنگ‌نوردی، کاراته، موج‌سواری و اسکیت‌برد افزایش یافت که در المپیک ریو ورزشکاران در 28 رشته به میدان رفته بودند.
رقابت بیش از 11 هزار ورزشکار در 42 ورزشگاه توکیو
در این دوره از بازی‌ها 42 ورزشگاه میزبان خواهند بود که 11ورزشگاه در خارج از شهر توکیو با هزینه 43، 8 میلیارد ین معادل 381، 71 میلیون دلار در حال ساخت و بازسازی است.
از بین 42 ورزشگاه 17 ورزشگاه نزدیک مرکز خبری هستند و رقابت‌های سافت بال هم برای نخستین بار در المپیک همراه فوتبال زنان و مردان قبل از افتتاحیه بازی‌ها برگزار خواهد شد.
در ادامه این گزارش به برخی ورزشگاه ها که میزبان رشته های مختلف هستند، نگاهی خواهیم داشت.
ورزشگاه ملی جدید المپیک که عملیات بازسازی آن آبان ماه امسال به پایان می‌رسد، توسط «زاها حدید» معمار برجسته و مشهور طراحی شده و به عنوان یک سالن سرپوشیده برای این رقابت بین‌المللی تایید شده است که در آن مراسم افتتاحیه، اختتامیه و رقابت‌های دوومیدانی برگزار خواهد شد. ظرفیت مرکز خبری آن 546 نفر، سالن کنفرانس 252 نفر و جایگاه خبرنگاران از ظرفیت 924 نفر است.


- ورزشگاه ملی یویوگی در منطقه شیبویا و در مجاورت پارک یویوگی درتوکیو پایتخت ژاپن واقع شده‌ است. این ورزشگاه در سال 1964 میلادی همزمان با بازی‌های المپیک در توکیو آماده بهره‌برداری شده‌ است. این ورزشگاه به مسابقات هندبال اختصاص داده شده است که ظرفیت مرکز خبری آن 258 نفر، سالن کنفرانس 98 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 76 نفر است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
- ورزشگاه ملی آریاک که رقابت های ژیمناستیک در آن برگزار می‌شود و اکنون در حال ساخت است. این ورزشگاه از ظرفیت مرکز خبری 426 نفر، سالن کنفرانس 161 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 324 نفر برخوردار است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
- ورزشگاه ملی ورزش‌های آبی که در آن رقابت های شنا و شیرجه برگزار می‌شود، با ظرفیت مرکز خبری 400 نفر، سالن کنفرانس 210 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 355 نفر در حال ساخت است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
-ورزشگاه پارک تنیس آریاک محل برگزاری رقابت‌های تنیس با ظرفیت مرکز خبری 200 نفر، سالن کنفرانس 96 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 131 نفر است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
- ورزشگاه ماکوهاری مسه در غرب توکیو قرار دارد که به رقابت‌های شمشیربازی اختصاص داده شده است، با ظرفیت مرکز خبری 210 نفر، سالن کنفرانس 136 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 75 نفر در برگزاری ‌بازی‌های المپیک پذیرای خبرنگاران خواهد بود. همچنین محل برگزاری رقابت‌های کشتی و تکواندو هم است، که ا ز ظرفیت مرکز خبری 212 نفر، سالن کنفرانس 120 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 165 نفر برخوردار است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
- ورزشگاه یومنو یوشیما پارک که بر روی سواحل توکیو ساخته شده است، هم به رقابت‌های تیروکمان بازی‌های المپیک توکیو2020 اختصاص داده شده است، این ورزشگاه از ظرفیت مرکز خبری 136 نفر، سالن کنفرانس 72 نفر و جایگاه خبرنگاران با ظرفیت 78 نفر تعریف شده است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
- دهکده ورزشکاران، اما 6 فدراسیون دوومیدانی، بیس‌بال، دوچرخه‌سواری در ماده جاده، تکواندو، هندبال و تنیس روی میز ژاپن اعلام کردند که قرار نیست ورزشکاران آنها در جریان بازی‌های المپیک 2020 توکیو در دهکده ورزشکاران اقامت کنند. براساس تصمیمات گرفته شده این ورزشکاران در هتل یا مکان‌های دیگری اسکان خواهند داشت.

فناوری‌های ژاپن برای المپیک 2020
ژاپن، مانند بسیاری از دیگر کشورها قصد دارد از فرصت برگزاری این رقابت‌ها برای به نمایش گذاشتن برخی از پیچیده‌ترین فناوری‌های درحال ظهور جهان استفاده کند که سابقه طولانی هم در این زمینه دارد. این فناوری‌ها دهکده روباتیک، ترجمه آنی زبان، دهکده هیدروژنی، تاکسی‌های خودکار، قطار فوق سریع السیر و شهاب‌باران‌های مصنوعی را شامل می شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/216395/رکورد-حضور-زنان-ورزشکار-جهان-در-المپیک-توکیو-شکسته-شد
بستن   چاپ