آریا بانو
سیزدهمین دوره جایزه ادبی "لیراو‌" با بزرگداشت کوروش اسدی و احمد بیگدلی برگزار می‌شود / تجلیل از قباد آذرآیین و انتشارات سیب سرخ
جمعه 26 مهر 1398 - 13:47:23
آریا بانو - سیزدهمین دوره جایزه داستان مستقل ادبی "لیراو‌" به بخش پایانی خود نزدیک‌ شد.

سروس استان‌های هنرآنلاین: مهشید رستمی دبیر سیزدهمین دوره جایزه مستقل ادبی لیراو گفت: این پویش ادبی با گذر از بخش داوری‌های نهایی در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی خود است تا در ماه‌های پیش‌رو و طی مراسمی که با حضور نویسندگان و شرکت‌کنندگان و داوران برگزار خواهد شد، ضمن اعلام مراتب تشکر، مشوق و پلی باشد میان جهان ادبیات و موازی با آن، سبب آشنایی و تعامل بیشتر استعدادهای تازه و جوانی شود که علاقه‌مند به داستانویسی هستند.
مهشید رستمی افزود: جایزه ادبی "لیراو"، فراخوان اولیه خود را با موضوع "مرگ و زندگی" در قالب داستان کوتاه، در ابتدای شهریورماه سال جاری در رسانه‌ها و نیز فضای مجازی به اطلاع دوستداران و علاقه‌مندان رساند که در نتیجه تعداد سیصد و بیست و چهار داستان قابل بررسی از کشورهایی مانند سوئد، آلمان و ترکیه، و استان‌های مورد نظر و تعیین‌شده شامل استان‌های تهران، مرکزی، قزوین و قم به دفتر این پویش ادبی ارسال شد.
وی ادامه داد: تعداد صد و سی و یک اثر هم از سایر شهرها نظیر رشت، کرمانشاه، شیراز و اصفهان در قالب داستان‌های بلند و کوتاه ارسال شد که متاسفانه به دلیل خارج بودن از چارچوب مشخص شده در فراخوان، نادیده گرفته شدند.
رستمی اذعان داشت: از نکات بارز ملاحظه شده در کلیه داستان‌ها این بود که علیرغم مشخص بودن دو مورد جدا از هم، یعنی سوژه مرگ یا زندگی جهت نگارش برای نویسندگان، شرکت‌کنندگان همگی در تمامی آثار خود به طرح مرگ پرداخته بودند که این نکته در جایگاه خود و با توجه به شرکت‌کنندگانی که اکثرا جوان بوده‌اند، بسیار قابل تعمق می‌تواند باشد.
دبیر سیزدهمین جایزه مستقل ادبی داستانی "لیراو"، همچنین در ارتباط با چگونگی و نحوه بررسی و انتخاب آثار گفت: از همان روزهای نخست کارهای ارسالی به مرور در دست بررسی قرار می‌گرفت و آثاری که شانس انتخاب بیشتری را به لحاظ مهارت در پارامترهای رعایت شده داستانی مانند پرداخت خوب، روانی کار، منطق داستانی، انتخاب عنوان مناسب، سوژه بدیع و تازه، عدم اطناب و اثرگذاری داشتند، از سایر کارها مستثنی شده تا مجددا در مرحله بعدی خوانش و سپس جهت مراحل نهایی آماده‌سازی شوند. در ادامه این بررسی‌ها، تعداد پنج اثر انتخاب و در رده‌های بالاتر قرار گرفت که در داوری‌های بعدی به سه اثر تقلیل یافته و متاسفانه در نهایت، با توجه به عدم انتخاب اثری؛ تصمیم بر آن شد تا فقط به انعکاس و چاپ شش اثر برتر در کنار آثاری از داوران، بصورت یک کتاب مجموعه داستان توسط نشر وزین سیب سرخ، اکتفا شود.
رستمی، درباره تاریخ مراسم پایانی جایزه ادبی مستقل "لیراو" گفت: مراسم پایانی جایزه ادبی مستقل لیراو همراه با یادبود زنده‌یادان کوروش اسدی و احمد بیگدلی خواهد بود و در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.
در ادامه حمید رضا اکبری شروه موسس جایزه ادبی "لیراو" گفت: در این دوره نیز ما از چند دهه فعالیت استاد قباد آذرآیین به واسطه خلق آثار فاخر داستانی تجلیل به عمل خواهیم آورد و همچنین از نشر سیب سرخ نیز بخاطر فعالیت موثر و نشر آثار ادبی تقدیر خواهیم کرد.
اکبری در پایان اظهار داشت: "لیراو" صدای ادبیات مستقل ایران زمین است و بدون هیچ اسپانسر مالی تنها با کمک عوامل اجرایی که دورهم جمع شده‌اند به کار خود ادامه می‌دهد و ما آمده‌ایم تا باعث کشف استعدادهای ادبیات فارسی‌زبانان باشیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/215767/سیزدهمین-دوره-جایزه-ادبی-"لیراو‌"-با-بزرگداشت-کوروش-اسدی-و-احمد-بیگدلی-برگزار-می‌شود---تجلیل-از-قباد-آذرآیین-و-انتشارات-سیب-سرخ
بستن   چاپ