آریا بانو
معرفی الکساندر مک کوئین
سه شنبه 23 مهر 1398 - 14:22:32
آریا بانو - الکساندر مک کوئین، طراح مد و فشن اهل انگلستان بود که قبل از تاسیس برند لباس خود، طراح ارشد برندهای مشهوری مانند ژیوانشی و لویی ویتون بود. در این مطلب از مجله دنیای مد با زندگی کوتاه و موفق او بیشتر آشنا خواهیم شد.
بیوگرافی الکساندر مک کوئین
لی الکساندر مک کوئین ( Lee Alexander McQueen ) در 17 مارس 1969 در لندن به دنیا آمد. پدرش راننده تاکسی و مادرش معلم بود. الکساندر از کودکی با طراحی و دوخت لباس برای سه خواهرش، علاقه‌اش را به دنیای مد ابراز کرد. او در 16 سالگی مدرسه را رها کرد و در خیاط خانه Anderson & Sheppard دستیار شد.

فراز و نشیب شغلی
چند سال بعد الکساندر وارد موسسه خیاطی­ برجسته­ Gieves & Hawkes شد و سپس به شرکت تولید پوشاک Angels & Bermans پیوست. او برش لباس‌های تاریخی و سنتی را یادگرفت و همزمان برای کمپانی Bermans & Nathans کار کرد. سپس برای Koji Tatsuno ، طراح آوانگارد مشغول به کار شد. بعد از این، الکساندر به میلان رفت و دستیار Romeo Gigli شد.

الکساندر مک کویین پس از بازگشت به شهر لندن، در سال 1992 از دانشگاه هنر و طراحی لباس Central Saint Martin’s College مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه طراحی مد و فشن دریافت کرد.
کالکشن فارغ‌التحصیلی الکساندر مک کوئین
کلکسیونی که او به عنوان پروژه‌ی پایانی دانشگاه خود طراحی کرده بود از شخصیت جک قاتل (Jack the Ripper) الهام گرفته شده بود. این مجموعه شامل کت و شلوار مشکی همراه با ژاکتی دارای کمری تنگ و یک Frock Coat صورتی با نوارهایی به شکل شاخه‌های خار چاپی و خط‌هایی از موی انسان روی آن دوخته شده‌است.

ایزابلا بلو ( Isabella Blow ) مجذوب این مجموعه شد و آن را خریداری کرد. دوستی و همکاری ایزابلا و الکساندر از آن به بعد هم ادامه پیدا کرد.
دوران حرفه ای کار
الکساندر پس از کسب مدرک خود به صورت حرفه ای شروع به طراحی لباس برای بانوان کرد. وی شرکت خود را در سال 1992 میلادی با نام برند الکساندر مک کوئین بنا نهاد.

الکساندر مک کویین اولین مجموعه رسمی خود را، در هفته مد لندن 1993 ، با الهام از فیلم “راننده تاکسی” ارائه کرد. کالکشن او بسیار هنرمندانه بود و با شیوهای خاص و پرفورمنس گونه به نمایش آمد و مانند اثری هنری در زمان خود درخشید.

شلوارهایی که او با عنوان بامستر (bumster) طراحی کرد شهرت فوق العاده‌ای برای مک کویین رقم زد. این شلوارها به دلیل طراحی متفاوت (عمدتاً فاق کوتاه) مورد استقبال قرار گرفتند.
کار با برندهای مطرح
در اکتبر 1996 ، مک کوئین به عنوان مدیر ارشد طراح لباس برند ژیوانشی ( Givenchy ) انتحاب شد و تا سال 2001 در این برند مشغول بکار بود. یک هفته پس از شروع کار، او جایزه طراح برتر سال را از شورای مد و فشن بریتانیا دریافت کرد.

موفقیت های الکساندر مک کویین
در سال 2000 شرکت گوچی (Gucci) 51 درصد سهام برند الکساندر مک کوئین را خرید. مک کویین شروع به تولید لاین زنانه و مردانه خود کرد و اولین شعب خود را در نیویورک، میلان، لس آنجلس و لاس وگاس افتتاح کرد. الکساندر مک کویین به تحسین برانگیزترین طراح زمان خود و یکی از لوکس‌ترین برندها در جهان تبدیل شد.

موفقیت‌های مک کوئین در زمینه‌ی طراحی و مد چهار عنوان برترین طراح سال انگلیسی (در سال های 1996، 1997، 2001 و 2003) و نیز نشان طراح سال را از سوی شورای طراحان مد آمریکا (Council of Fashion Designers of America) را (در سال 2003) برایش به ارمغان آورد. در همین سال نشان فرمانده (Commander) رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (Order of the British Empire) را از دست ملکه انگلستان دریافت نمود.
مرگ الکساندر مک کوئین
در سال 2007، دوست صمیمی الکساندر، ایزابلا بلو، خودکشی کرد.2 سال بعد مادر الکساندر مک کوئین نیز در 2 فوریه 2010 از دنیا رفت. یک روز قبل از برگزاری مراسم ختم مادرش، یعنی در روز 11 فوریه، جسد الکساندر مک کویین را در آپارتمانش در شهر لندن پیدا کردند. دلیل مرگ او، خودکشی اعلام شد.

الکساندر مک کویین علاقه وافری در ترکیب ظرافت و استحکام در مجموعه کارهایش و نیز به القای حس خیال و طغیان احساسات در نمایش‌های مد، شهرت بسیار دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/214553/معرفی-الکساندر-مک-کوئین
بستن   چاپ