آریا بانو
30 درصد زنان ایرانی چاق‌اند
سه شنبه 23 مهر 1398 - 13:56:01
ایسنا - زنان
آریا بانو - مدیر نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 70 درصدی ایرانی‌ها وزن نامتعادل دارند، گفت: در حال حاضر 17 درصد مردان و 30 درصد زنان ایرانی چاق هستند.

به گزارش ایسنا دکتر شهریار مستوفی در نشست خبری امروز (23 مهر) که به مناسبت هفته ملی غذا برگزار شد با اشاره به جمعیت بیش از هفت میلیاردی جهان، گفت: طبق آمار اعلامی از سوی "فائو" در حال حاضر 800 میلیون نفر در جهان گرسنه‌اند و دو میلیارد نفر از سوء تغذیه پنهان رنج می‌برند.
وی افزود: جمعیت جهان طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال 2050 به بیش از 9 میلیارد نفر می‌رسد و برای تامین غذای این تعداد باید تولید محصولات کشاورزی جهان 60 درصد افزایش پیدا کند که با توجه به بحران‌های زیست محیطی کار بسیار دشواری است.
مستوفی تصریح کرد: این لزوم افزایش تولید محصولات کشاورزی در حالی است که هم اکنون 35 درصد این محصولات به دلیل نگهداری نامناسب دچار فساد می‌شوند که در صورت نگهداری سالم آنها محصولات تولیدی فعالی جوابگوی نیازهای جهان تا سالهای متمادی است.
وی امنیت غذایی را دسترسی به غذای کافی، سالم و مغذی عنوان کرد وافزود: متاسفانه سالانه 600 میلیون نفر در جهان دچار مسمومیت غذایی می‌شوند.
محصول "تراریخته" در کشور کشت نمی‌شود/ 30 درصد زنان ایرانی چاق‌اند
وی در ادامه در تشریح چالش‌های حوزه غذا، گفت: یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها بحث الگوی مصرف است، در حال حاضر 76 درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که ارتباط مستقیمی با بحث تغذیه دارند.
وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر 70 درصد مردم کشور وزن متعادل ندارند و 17 درصد مردان و 30 درصد زنان کشور از چاقی رنج می‌برند.
وی تصریح کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته، 30 درصد سرطان‌ها مستقیما با چاقی مرتبط است و همه اینها نشان دهنده اهمیت تغذیه در سلامت افراد و لزوم اصلاح الگوی مصرف است.
مستوفی در ادامه چالش دیگر در حوزه غذا را بحث تقلب و تخلف در تولید مواد غذایی عنوان کرد و افزود: متاسفانه این چالش در بحث محصولات فله‌ای و سنتی بسیار چشمگیر است و مردم باید از خرید این محصولات بطور جد خودداری کنند.
وی قاچاق مواد غذایی، استفاده از سموم و فلزات سنگین و محصولات تراریخته را چالش‌های دیگر حوزه غذا عنوان کرد و افزود: کشت و تولید محصولات تراریخته در جهان مخالفان و موافقانی دارد.
وی با بیان اینکه در کشور ما هیچ محصول تراریخته‌ای کشت نمی‌شود، افزود: اما برخی محصولات عرضه می‌شوند که در آنها از مواد تراریخته استفاده شده است.
وی گفت: تمام خوراکی‌هایی که در تولید آنها ذرت، سویا، کلزا و پنبه دانه استفاده شده باشد مشمول برچسب‌گذاری تراریخته هستند، زیرا این چهار محصول کشاورزی عمدتا بصورت تراریخته تولید شده و وارد کشور می‌شوند.
معدوم سازی 2600 تُن مواد غذایی فاسد و قاچاق در کرمانشاه/ 9 میلیون نخ "سیگار" قاچاق دود شد
مستوفی در ادامه در تشریح عملکرد مدیریت نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی دو سال گذشته، گفت: طی این مدت حدود یک میلیون و 915 هزار و 437 کیلوگرم انواع مواد خوراکی و آشامیدنی به علت تقلب و فساد توقیف و معدوم شده است.
وی افزود: همچنین طی این مدت 6203 قلم مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی و فاسد معدوم شده است.
مستوفی از کشف و معدوم سازی 679 هزار و 780 کیلوگرم انواع مواد خوراکی و آشامیدنی قاچاق طی این مدت خبر داد و افزود: در دو سال گذشته همچنین حدود 65 هزار و 566 قلم مواد آرایشی و بهداشتی قاچاق و 9 میلیون 319 هزار و 309 نخ سیگار قاچاق هم معدوم شده است.
این مسئول از انجام طرح غنی‌سازی آرد و نظارت و ارزیابی کارخانجات آرد استان به منظور ارتقا کیفیت آرد تولیدی خبر داد و افزود: این طرح بصورت 100درصدی انجام شده و تاکنون 93 درصد نتایج آن موفقیت آمیز بوده است.
وی از اجرای طرح کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های تولیدی هم خبر داد و افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه میزان اسیدهای چرب ترانس باید در روغن‌های تولیدی به صفر برسد که تاکنون در استان طبق برنامه پیش رفته‌ایم و میزان این اسیدها در روغن های تولیدی استان حداکثر دو درصد است.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/214450/30-درصد-زنان-ایرانی-چاق‌اند
بستن   چاپ