آریا بانو
بهترین خاصیت‌های توت سفید از نظر طب سنتی
سه شنبه 23 مهر 1398 - 09:01:54
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص داروهای گیاهی گفت: مصرف توت برای مادران شیرده و افراد دیابتی مفید است.
دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه گفت: توت سفید فیبر فراوانی دارد و جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.
وی افزود: توت دارای آهن، ویتامین A، B1، B2، B3 و ویتامین c است و صد گرم آن تقریبا که معادل یک فنجان است، 61 کالری انرژی دارد. هر فنجان توت نیز حاوی 9‌/‌0 گرم پروتئین، 1/1 گرم چربی و 16 میلی‌گرم کلسیم است. همچنین این میوه مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم دارد.
وی با اشاره به اینکه هر صد گرم توت خشک، 360 کالری انرژی تولید می‌کند، گفت: قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.
دکتر سورمقی همچنین تاکید کرد: این میوه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در توت فواید بسیاری برای سلامت دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی است.
وی به نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها که پیشگیری از سرطان است، اشاره کرد و گفت: به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان نیز توصیه می‌شود.
دکتر سورمقی با بیان این مطلب که توت سفید و سیاه همانند انجیر، شوید، کنجد، نارگیل و نخود آبگوشتی شیر مادر را زیاد می‏کنند، گفت: مصرف این گیاهان در حد عادی باعث افزایش شیر مادر می‌‏شود و این مساله از نظر علمی ثابت شده است.
وی در نهایت با اشاره به بهترین زمان خوردن توت گفت: بهتر است توت زمانی که شکم از غذا خالی است، خورده شود چون اگر این میوه بعد از صرف غذاهای سنگین، مخصوصا گوشتی مصرف شود، هضم غذا را مشکل می‌کند و منجر به نفخ در شکم و روده‌ها می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/214286/بهترین-خاصیت‌های-توت-سفید-از-نظر-طب-سنتی
بستن   چاپ