آریا بانو
تفاوت مردان و زنان در گفتگو کردن
یکشنبه 21 مهر 1398 - 2:09:12 PM
آریا بانو - سلامانه: یک روانپزشک با بیان این مطلب که از نظر مردان، تمام گفتگوها دارای یک هدف مشخص هستند و علت برقراری ارتباط پرداختن به یک مساله و پیدا کردن راه‌حل آن است، گفت: مردان در گفتگوی خود به شیوه هدفمند عمل می‌کنند.
دکتر نینا سلامت‌بخش، زوج‌درمانگر در گفت‌وگو با پایگاه خبری سلامانه اظهار داشت: مردان در گفتگوی خود به شیوه هدفمند عمل می‌کنند و تا جایی که امکان دارد شاخ و برگ‌های اضافی را حذف کرده و مستقیم به سراغ اصل مطلب می‌روند تا هر چه زودتر به نتیجه برسند. در حالی زنان حین صحبت به جزئیات اهمیت بیشتری می‌دهند، از این رو ممکن است هنگام صحبت کردن توصیفات بیشتری ارائه بدهند و به این ترتیب زمان گفتگو افزایش پیدا کند.
وی با بیان این نکته که از دید زنان گفتگو یک فعالیت مشترک برای افزایش صمیمیت زوجین است، گفت: زنان از طریق گفتگو به بیان عواطف خود پرداخته و برای استحکام پیوندهای عاطفی با همسر خود تلاش می‌کنند. آنها گفتگو و صحبت کردن را ابزاری برای بیان احساسات خود می‌دانند.
دکتر سلامت‌بخش افزود: از دیدگاه زنان، هدف از گفتگو کردن بیان احساس است و بیشتر نیاز دارند تا شنیده شوند، خواه در انتهای صحبت به راه‌حلی برای مشکل خود برسند یا نه! درحالی که مردان در انتهای یک گفتگو انتظار دارند که به یک راه‌حل برسند، اما از دید زنان شنیده شدن و تخلیه هیجانات منفی که باعث کاهش اضطراب آنان می‌شود، کفایت می‌کند.
این روان‌پزشک و زوج‌درمانگر در ادامه به اشاره به اینکه همین نکته سبب تفاوت مردان و زنان در هنگام رویارویی با مشکل و موقعیت استرس‌زا نیز می‌شود، گفت: در چنین شرایطی، زنان تمایل دارند در رابطه با مشکل خود صحبت کنند تا بدین وسیله سطح اضطراب خود را کاهش دهند، اما مردان در این مواقع به «غار تنهایی» خود که می‌تواند فعالیت‌هایی مثل تلویزیون دیدن، روزنامه خواندن یا سرگرم شدن با بازی‌های ویدئویی باشد، پناه می‌برند تا زمانی را به دور از مشکلات و فکر کردن به آنها سپری کنند. آنها تنهایی را ترجیح می‌دهند و اصرار هر چه بیشتر برای گفتگو موجب می‌شود که هر چه بیشتر فاصله بگیرند و در تنهایی خود فرو بروند.
دکتر سلامت‌بخش در نهایت تاکید کرد: با توجه به اینکه احساس شایستگی برای مردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اگر احساس کنند صلاحیتشان از سوی همسر خود زیر سوال رفته است، وارد فاز مقاومت می‌شوند و در این حالت دیگر گفتگو کردن به هیچ عنوان تاثیری نخواهد داشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/213486/تفاوت-مردان-و-زنان-در-گفتگو-کردن
بستن   چاپ