آریا بانو
تفاوت فیلمنامه «اشغال »بیضایی و «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی
يکشنبه 21 مهر 1398 - 08:28:27
آریا بانو - تفاوت فیلمنامه «اشغال »بیضایی و «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی
٣٦
٠
خبرآنلاین / اصغر رفیعی‌جم درباره نحوه پیوستنش به فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» و تفاوت فیلمنامه این فیلم و فیلمنامه «اشغال» بهرام بیضایی که هر دو یک برهه زمانی از تاریخ ایران را روایت می‌کنند در کافه‌خبر صحبت کرد.
اصغر رفیعی‌جم نمونه‌ای از فیلمبردار باسابقه‌ای است که به گفته خودش بیش از 50 سال در سینمای ایران پشت دوربین نشسته و تصاویر بسیار زیبایی را برای تماشاگران گرفته است؛ از «دزد و نویسنده» کاظم معصومی و «سگ کشی» بهرام بیضایی تا «سلطان» و «اعتراض کیمیایی» همگی حاصل تلاش‌های رفیعی‌جم است.
اصغر رفیعی جم، درباره نحوه حضور در آخرین فیلم خود، «یتیم خانه ایران» به خبرآنلاین گفت: «این فیلم حیف شد، من برای حضور در این فیلم با بیضایی مشورت کردم و دلیل بودن هم فضا و قصه خوب فیلم بود، چون ماجرای واقعی تاریخ ایران را روایت می‌کرد. ولی متاسفانه نتیجه آنطور که من فکر کردم نشد و به آقای طالبی هم گفتم وقتی قصه را خواندم دوست داشتم متریال کار را به نویسندگان خوبی بسپارد تا فیلمنامه زیبا و قوی نوشته شود اما این اتفاق نیفتاد و یادم هست پلان‌های طولانی زیبایی که کار کردیم در مونتاژ حذف شد و خیلی متاسف شدم.»
او همچنین درباره پایان‌بندی فیلم گفت: «پایان‌بندی فیلم که به گرفتن قایق انگلیسی‌ها منتهی می‌شود هم در سناریو بود و در ذهنم مشابه «تایتانیک» آمد اما در مجموع این فیلم می‌توانست بهتر از این باشد.»
این تهیه کننده درباره فیلمنامه و نگاه کارگردانان «اشغال» و «یتیم خانه ایران» گفت: «امکان قیاس وجود ندارد، پشت «اشغال» فکر و اندیشه دیگری بود و «یتیم خانه ایران» جنبه تبلیغاتی داشت، نمی‌خواهم فیلم آقای طالبی را رد کنم اما «اشغال» اگر ساخته می شد قطعا یک فیلم متفاوتی بود. به نظرم اگر این مسایلی که گفتم در «یتیم خانه ایران» رعایت می‌شد خیلی فیلم بهتری می‌شد.»

http://www.banounews.ir/fa/News/213283/تفاوت-فیلمنامه-«اشغال-»بیضایی-و-«یتیم-خانه-ایران»-ابوالقاسم-طالبی
بستن   چاپ