آریا بانو
تعاملات زناشویی مثبت و سلامت روان
یکشنبه 21 مهر 1398 - 7:50:35 AM
آریا بانو - کارشناس ارشد مشاوره خانواده اداره مشاوره معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: درک مشترک از الگوهای ارتباطی بین زن و شوهر همان روشن‌سازی تعاملات زناشویی مثبت است که زوجین را در مسیر دریافت و رشد مهارت‌های ارتباطی یاری می‌رساند.

به گزارش ایسنا، اعظم بارانی با اشاره به مولفه های سلامت روان عنوان کرد: خانواده به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای جامعه نقش به‌سزایی در ارتقاء سلامت روان افراد دارد. مطلوبیت، سلامت، کیفیت و کارکرد بهینه خانواده از جمله عوامل بسیار تأثیرگذار در شکوفایی، رشد و پیشرفت اعضای خانواده به شمار می‌روند و تأثیر متقابل این عوامل در موفقیت و پایداری ازدواج نقش به سزایی دارد.
سلامت روان تنها به معنی نبود بیماری نیست
وی با اشاره به اهمیت پیوند جویی با هم نوع در خانواده افزود: موفقیت و پایداری در ازدواج زمینه‌ساز ایجاد کیفیت مطلوب در روابط و سلامت روح و روان اعضای خانواده می‌شود.
این کارشناس ارشد با بیان اینکه بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامت روان فقط به معنی نبود بیماری نیست بلکه بیشتر با نوعی سلامت ذهنی ارتباط دارد، عنوان کرد: افرادی که از نظر روانی سالم هستند احساس می‌کنند به ‌خوبی با زندگی، مسائل و تغییرات آن کنار می‌آیند، زندگی خود را تحت کنترل دارند، مسئولیت‌پذیر هستند، از توانایی ذهنی خود به‌خوبی استفاده می‌کنند، با دیگران ارتباط خوب و مناسبی برقرار می‌کنند و به فعالیت‌های سازنده و مفید می‌پردازند.
نقش اساسی خانواده در سلامت روان جامعه
بارانی با اشاره به تأثیر روابط سالم و مبتنی بر سازگاری و تفاهم بین اعضای خانواده به‌خصوص زن و شوهر در سلامت روان خانواده گفت: بر اساس یافته‌های پژوهشی سه الگوی ارتباطی میان زوجین وجود دارد که در سلامت روان جامعه از اهمیت بالایی برخوردار هستند و آن‌ها عبارت‌اند از: الگوی ارتباطی سازنده متقابل، الگوی ارتباطی اجتناب متقابل و الگوی ارتباطی توقع یا کناره‌گیری.
وی در تشریح سه الگوی ارتباطی زوجین عنوان کرد: در الگوی ارتباطی سازنده متقابل هر کدام از زوج‌ها سعی دارند تا در مورد مشکل ارتباطی خود بحث و گفتگو کرده، احساساتشان را نسبت به هم ابراز و برای مشکل ارتباطی پیشنهاد راه‌حل و مذاکره بدهند و هر دو احساس درک متقابل نسبت به همدیگر دارند، در الگوی ارتباطی اجتناب متقابل زوجین هر دو سعی دارند از بحث کردن درباره مشکل اجتناب نمایند و در الگوی ارتباط توقع یا کناره‌گیری یکی از زوج‌ها سعی دارد به‌ وسیله انتقاد کردن، غر زدن یا پیشنهاد تغییر دادن دیگری را وارد بحث درباره مشکل نماید درحالی‌که دیگری سعی می‌کند بحث را به اتمام برساند.
الگوهای آموزش مهارت‌های زندگی
اعظم بارانی تصریح کرد: درک مشترک از الگوهای ارتباطی بین زن و شوهر در واقع همان روشن‌سازی تعاملات زناشویی مثبت است که زوجین را در مسیر دریافت و رشد مهارت‌های ارتباطی یاری می‌رساند.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر الگوهای آموزش مهارت‌های زندگی را چنین برشمرد: ارتباط مؤثر، بهبود روابط بین فردی، توانایی مقابله با استرس و توانایی حل مسئله از روش‌هایی هستند که در یادگیری مهارت‌های زندگی افراد و درنتیجه سلامت روان جامعه تأثیرگذار هستند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح شهرها و روستاها برای خانواده‌ها زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح خانواده و در نتیجه بهبود سلامت روان جامعه می‌شود.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/213270/تعاملات-زناشویی-مثبت-و-سلامت-روان
بستن   چاپ