آریا بانو
در روابطم تنوع طلبی زیادی دارم!
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 10:36:28
آریا بانو - در روابطم تنوع طلبی زیادی دارم!
٠
٠
خراسان / دختری 39 ساله و مجردم. نمی‌توانم فقط با یک‌نفر باشم و تنوع‌طلبی زیادی در این خصوص دارم، جوری که خودم هم خسته شده‌ام و نمی‌دانم باید چه کار کنم تا از این وضعیت نجات یابم. ظاهرا یک‌جور اعتیاد دارم، لطفا کمکم کنید.
مخاطب گرامی، موضوع مطرح شده خیلی تخصصی است و نمی‌شود به صورت کلی و کلیشه‌ای به آن پاسخ داد چون نیاز به مصاحبه و ارزیابی بالینی‌دارد و نمی‌توان یک راهکار کلی برای درمان این مشکل ارائه داد. بنابراین در ابتدا لازم است به کمک یک متخصص مشاوره و روان درمانی، علل این سبک رفتاری را بررسی و مشخص کنید. با این حال، این اختلال از منظر و دیدگاه روان شناختی قابل بررسی است که در ادامه نکاتی در این باره مطرح خواهد شد.
دلایل اجتناب از روابط تعهددار
معمولا وقتی به نیازهای اساسی و به خصوص عاطفی فرد در دوران کودکی پاسخی مناسب و به اندازه داده نشود، فرد شروع به ساختن مکانیسم‌ها و الگوهای ناسازگاری می‌کند تا بتواند به بقای خود ادامه دهد و بدین‌گونه از خودش محافظت و مراقبت کند. درباره رفتار اعتیاد گونه شما می‌توان گفت معمولا به دلیل ترس از صمیمیت و بی‌اعتمادی به آدم‌ها و دنیای پیرامون یا احساس ضعف و حقارت، فرد برای مراقبت از خود به طور ناهوشیار از روابط صمیمی و تعهددار اجتناب می‌کند و وارد روابط متعدد می‌شود.
بدترین راه ممکن را انتخاب نکنید
فرد تصور می‌کند ارتباط با چند نفر، تعهد و مسئولیتی ندارد و قبل از این‌که از سمت طرف مقابل طرد شود، می تواند هر زمانی که بخواهد رابطه را ترک و طرفش را رها ‌کند و این‌گونه آن درد و رنج و حس‌های بد گذشته، تجربه نمی‌شود چون بر اساس تجربیات گذشته، هر بار که خواسته و نیاز داشته به فردی مثلا مادر نزدیک شود، طرد شده و آسیب و بدرفتاری دیده است. در نتیجه اکنون به واسطه تجربیات کودکی‌اش از صمیمیت و نزدیکی عمیق به دیگران به شدت می‌ترسد که مبادا آن حس و تجربیات دردآور تکرار شود بنابراین باید به گونه‌ای جلوی این درد و تجربه مجدد آن را بگیرد که گاهی بدترین راه ممکن را انتخاب می‌کند.
به تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید
البته می‌توان از دیدگاه‌های دیگری چون روان‌تحلیلی و ... نیز به ریشه‌یابی این مشکل پرداخت که نیاز به ارزیابی بالینی دارد و باید بیشتر درباره کیفیت زندگی، شرایط خانوادگی و ... بدانیم. شما باید در اسرع وقت تحت روان‌درمانی فردی قرار بگیرید چون مشکل‌تان عمیق و ریشه‌ دار است و به تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید.
نویسنده : رمیسا ایزدپناه| کارشناس‌ارشد روان شناسی

http://www.banounews.ir/fa/News/211706/در-روابطم-تنوع-طلبی-زیادی-دارم!
بستن   چاپ