آریا بانو
بروز اختلالات روانی در زنان بیشتر است
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 10:22:36
آریا بانو - سلامانه: افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی در ایران در سال‌های اخیر شتاب نگران‌کننده‌ای داشته است
آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در مورد اختلالات روانی نشان می‌دهد که تقریبا 30 درصد جمعیت ایران دچار اختلال روانی هستند. برخی روانشناسان نسبت به ادامه «سرکوب سازماندهی شده دولتی» به عنوان عامل ایجاد این اختلال‌های هشدار می‌دهند.
بیشترین اختلالات روانی که مردم ایران با آن درگیر هستند اختلال اضطراب با 15.6 درصد و اختلال افسردگی با 12.7 درصد است.
همچنین اعلام شده است زنان بیشتر از مردان به اختلالات روانی دچار هستند که علت اصلی آن مواجه ی زنان با فشارها و مشکلات در خانواده و همچنین اجتماع است که سبب می‌شود آنها بیشتر با این فشارها مواجه باشند و در نتیجه بیشتر به اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی دچار شوند.
لازم به ذکر است که سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرده که حدود 30 درصد جمعیت ایران یعنی بیش از 21 میلیون نفر با اختلالات روانی مختلف درگیر هستند.
دکتر جواد منطقی استاد دانشگاه خوارزمی تهران ، در این باره اظهار داشت: متاسفانه در اختلالات روان پزشکی وقتی علائم حاد می‌شوند، افراد به روان شناس مراجعه می‌کنند زیرا باور غلط این است که دارو اعتیاد آوراست. حتی بسیاری وقت‌ها، بیماران درمان تسکینی را خودشان انجام می‌دهند و مثلا وقتی بی‌خواب می‌شوند قرص خواب آور مصرف می‌کنند در حالی که بی‌خوابی از علائم افسردگی است.» و خیلی باید آن را جدی گرفت و در صورت تکرار پی در پی بی خوابی حتما باید به روانشناس مراجعه شود.
دکتر منطقی در ادامه بیان کرد؛ افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی در ایران در سال‌های اخیر شتاب نگران‌کننده‌ای داشته است. مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال‌های 1378 و 1387 نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلال‌های روانی در میان ایرانیان در فاصله‌ی 9 سال 60 درصد افزایش پیدا کرده و به اندکی بیش از 34 درصد رسیده است. و امروزه با وجود بحران اقصادی سنگین در کشور روز به روز تعداد اختلالهای روانی در بین جوانان افزایش مییابد.
وی در خصوص بحران اقتصادی در کشور خاطر نشان کرد، تغییر و تحولات سریع اجتماعی، استرس یا فشار روانی پیوسته و نداشتن امید به آینده از جمله عواملی هستند که به افزایش آمار اختلال‌های روانی در یک جامعه دامن می‌زنند. از جمله نشانه‌های نبود امید به آینده در یک جامعه نیز با توجه به معیارهای زیر تعریف می‌شود:
– عدم شادمانی، آنچه که اصطلاحاً شادی عمیق خوانده میشود، برای مدتی طولانی
– احساس ناامنی و ترس
– عدم برنامهریزی و نداشتن نقشه برای ده سال آینده
– رویکرد به خرافه‌گری
– بیان مشکلات و چالشهای موجود جامعه به طور مکرر
– حسرت گذشته و بیاعتنایی به آینده
استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: هرچه امید به زندگی در یک جامعه کمتر می‌شود، آمار اختلال‌های روانی هم در آن جامعه بیشتر می‌شود .
در ایران علاوه بر معیارهای ذکر شده، عدم آگاهی در مورد اختلال‌های روانی، هراس فرد مبتلا از قضاوت جامعه و از آن گذشته هزینه بالای درمان از جمله مسائلی هستند که به عقیده متخصصان به افزایش آمار اختلال‌های روانی دامن زده‌اند. این در صورتی است که بسیاری از اختلالهای روانی قابل درمان هستند.

http://www.banounews.ir/fa/News/211701/بروز-اختلالات-روانی-در-زنان-بیشتر-است
بستن   چاپ