آریا بانو
کمتر از 5 درصد اهالی روستای لردگان به ایدز آلودگی پیدا کرده‌اند
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 00:03:09
آریا بانو - سلامانه: چند روزی است که خبر ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنار محمودی به ویروس اچ‌آی‌وی و اعتراض ‌هایی در شهرستان لردگان نام این روستا را بر سر زبان‌ها انداخته است.
به نقل از روزنامه ایران، شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های خبری هر روز روایت‌های مختلفی را از این موضوع منتشر می‌کنند. برخی از مردم معتقدند سرنگ آلوده منجربه ایجاد آلودگی در این ابعاد شده و البته وزارت بهداشت چنین موضوعی را تکذیب می‌کند.
در هر صورت اینک ابعاد این ماجرا علاوه بر جنبه‌های پزشکی و بهداشتی ماهیت اجتماعی هم پیدا کرده است به‌طوری که بعد از گمانه زنی‌های انتقال ویروس اچ آی وی از طریق سرنگ آلوده مرکز بهداشت، عده‌ای از مردم دست به تجمع اعتراضی زدند.
تجمع‌کنندگان مسائل مختلفی را از نحوه ابتلا‌یشان به این ویروس می‌گویند اما در مقابل مسئولان وزارت بهداشت معتقدند نحوه ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در این روستا مشخص است و به‌دلیل مسأله محرمانگی اطلاعات بیماران نزدشان محفوظ است اما آنچه منجربه ایجاد چالش در این منطقه شده بیماریابی فعال در این حوزه و انگی است که در مورد این بیماری وجود دارد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز که روز یکشنبه برای بررسی این ماجرا به لردگان و روستای چنار محمودی رفته بود درباره جزئیات ماجرای لردگان اینگونه توضیح می‌دهد:
«بر اساس نمونه‌گیری با اطمینان اعلام می‌کنم کم‌تر از 5 درصد از اهالی این روستا به HIV آلودگی پیدا کرده‌اند. همه افراد شناسایی شده که مثبت بودند تحت مشاوره قرار گرفته‌اند، برای همه آنها پرونده تشکیل شده برای تعدادی از این افراد هم درمان شروع شده است. برای بقیه افراد نیز آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌شود و پس از تکمیل آزمایش‌ها درمان بقیه افراد هم شروع می‌شود.»
به گفته دکتر علیرضا رئیسی، تاکنون کم‌تر از 70 نفر مبتلا شناسایی شده‌اند و بزودی کل آمار مبتلایان در این روستا مشخص می‌شود.او علت عصبانیت مردم این منطقه را ناشی از محرمانه نگه داشتن اطلاعات بیماران و عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی می‌داند که البته جزو پروتکل‌های وزارت بهداشت تلقی می‌شود. همچنین طبق این پروتکل در مورد یک روستای کوچک اعلام آمار مبتلایان نوعی انگ زدن محسوب می‌شود.
همچنین مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای مبتلایان به اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی می‌گوید: اقداماتی که در منطقه روستای چنار محمودی شهرستان لردگان در حال انجام است در حقیقت تداوم اقدامات مشاوره‌ای، بهداشتی، تشخیصی و درمانی است که بیش از یک ماه گذشته در آن منطقه به‌طور خاص شروع شده بود.
البته برخی از اقدامات نابخردانه یا مغرضانه‌ای که انجام شد به‌نظر می‌آمد که روند بیمار‌یابی و ادامه اقدامات بهداشتی و درمانی در آن منطقه را تحت‌الشعاع قرار بدهد ولی با هوشیاری و همکاری اغلب ساکنین روستا این اقدامات ادامه پیدا کرد و تا این لحظه بیش از 1500 نفر از اهالی تحت تست‌های غربالگری قرار گرفته‌اند و این روند تا کامل شدن ادامه پیدا خواهد کرد.
دکتر کیانوش جهانپور می‌افزاید: اقدامات بهداشتی و درمانی در این روستا تفاوتی با اقدامات و خدماتی که به سایر افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور ارائه می‌شود نخواهد داشت.
منتها مثل همه جا تلاش بر این بود که بر اساس پروتکل‌های نظام سلامت این اقدامات به دور از هیاهو و جنجال و سر و صدا انجام می‌شود که متأسفانه در این مورد خاص عده‌ای معدود این فرصت و امنیت خاطر را از بیماران و ساکنین این منطقه گرفتند ولی همکاران ما با ارائه خدمات مشاوره‌ای در صدد هستند که آسیب‌های به وجود آمده از این اقدامات را حتی‌المقدرو جبران کنند.
او موضوع ابتلای این افراد را از طریق سوزن آلوده یا تزریق یا تست تشخیص قند خون صددرصد منتفی می‌داند و عنوان می‌کند: ابعاد موضوع، کانون اولیه و مسیر و راه‌های انتقال که ظرف همه 7 تا 10 سال گذشته اتفاق افتاده برای نظام سلامت و وزارت بهداشت جای ابهام عمده‌ای باقی نمی‌گذارد.
آنچه که از نظر ما مهم است حمایت روانی، اجتماعی و پرداختن به آینده، معیشت و زندگی به این افراد توأم با دریافت آخرین و پیشرفته‌ترین درمان‌های مربوطه است و این موضوع تا جایی که در حیطه مسئولیت و اختیارات وزارت بهداشت باشد با بالاترین کیفیت تداوم خواهد یافت.
به‌گفته جهانپور، هیچ شک و شبهه‌ای در کارشناسان امر و متخصصین این حوزه درباره نحوه آلودگی و انتشار آن در بین موارد شناخته شده وجود ندارد و هر چیزی و هر منبعی غیر از آنچه بر اساس شواهد و مدارک آزمایشات ما گفته می‌شود صحت نداشته و هیچ مبنای علمی فنی و تخصصی ندارد.
هر کسی هم با اندک آشنایی با حوزه ویروس شناسی یا با این بیماری مدارک و آزمایشات را مشاهده کند نتیجه‌ای جز این نخواهد گرفت.او متهم کردن بهورز روستا را منصفانه نمی‌داند و می‌گوید: قطعاً سلامتی مردم آن منطقه و همزمان حیثیت نظام ارائه خدمت و ارائه دهندگان خدمت برای ما خط قرمز خواهد بود و بر سر این موضوع مسامحه‌ای نخواهیم داشت و اگر چه ناگفته‌های بسیاری باقی خواهد ماند اما قطعاً به خاطر خوشایند افراد واقعیت را واژگونه و دیگر گونه جلوه نخواهیم داد.
امیدواریم همزمان با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مبتلایان در این روستا بتوانیم از بهورز مورد اشاره و سایر همکاران بهداشتی که در این موضوع مظلوم واقع شده‌اند و خانواده‌های عزیزشان به نحو مناسب دلجویی کنیم.
جهانپور در پاسخ به اینکه آیا وزارت بهداشت موضوع آموزش‌های همگانی را برای مردم منطقه لردگان آغاز کرده است؟
آموزش همگانی در مورد بیماری ایدز در ایران سابقه 30 ساله دارد ولی اینکه چقدر این آموزش‌ها به تغییر نگرش و باورهای غلط نسبت به این بیماران انجامیده باشد موضوع دیگری است لکن همانگونه که همه دنیا می‌دانند مسیر و راه‌های انتقال اچ آی وی کاملاً مشخص است؛ دست دادن و روبوسی، درآغوش گرفتن، مصرف میوه جات و سبزیجات و سایر خوراکی‌ها منبع انتشار این ویروس نیست و نخواهد بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/211582/کمتر-از-5-درصد-اهالی-روستای-لردگان-به-ایدز-آلودگی-پیدا-کرده‌اند
بستن   چاپ