آریا بانو
غذاهایی که بعد از 40 سالگی حتما باید بخورید
سه شنبه 16 مهر 1398 - 20:25:54
آریا بانو - غذاهایی که بعد از 40 سالگی حتما باید بخورید
٢٤٠
٠
آوای سلامت / شاید تا قبل از 40 سالگی، شما چندان نگران ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ها نباشید اما بعد از گذراندن این سن، خطر ابتلا به این بیماری های مزمن بخصوص سرطان به شدت بالا می رود.
در واقع سرطان یکی از قاتلان زنان در دهه های 4 و 5 زندگی است و بیماری قلبی در رتبه دوم قرار دارد. بیماری هایی مانند دیابت و سکته مغزی نیز از 50 سالگی به بعد در کمین هر دو جنس زن و مرد هستند.
به گفته متخصصان تغذیه کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن با افزایش سن و تغییر در تعادل هورمون ها، از علل ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن بعد از 40 سالگی است. با این حال رعایت یک رژیم غذایی سالم در این سنین، از بار ابتلا به بسیاری از شرایط پزشکی خطرناک می کاهد.
به طور کلی برای مبارزه با بیماری های مزمن، نیاز زنان و مردان با افزایش سن به مصرف سوپرفودها یا غذاهای شگفت انگیز بیشتر می شود:
تمشک: بسیاری از بیماری های گوارشی در زنان بالای 40 سال، مرتبط با کاهش سلامت روده و عدم هضم مواد غذایی است. کمبود فیبر در رژیم غذایی یکی از علل بروز این مشکلات است. متخصصان تغذیه در این میان توصیه می کنند که روزانه 20 تا 30 گرم فیبر باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شما شود. این در حالی است که مصرف یک فنجان تمشک بیش از 8 گرم فیبر به بدن می رساند.
عدس: این ماده غذایی نه تنها به هضم فیبر کمک می کند، بلکه سرشار از مواد مغذی از قبیل پروتئین و آهن است و میزان قند خون را نیز در محدوده سالم نگه می دارد.
کدو تنبل: تحقیقات موسسه ملی سرطان ایالات متحده نشان داده که کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن برای کاهش میزان بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان سینه مفید هستند. همه سبزیجات قرمز، زرد، بنفش و نارنجی و همچنین سبزیجات حاوی برگهای سبز تیره غنی از کاروتنوئیدها هستند. هویج نارنجی و کدو تنبل، در واقع ستاره های بتاکاروتن محسوب می شوند.
گوجه فرنگی: بنا به تحقیقات مجله بین المللی تحقیقات و درمان سرطان، همراه با بتاکاروتن، یک آنتی اکسیدان خوراکی به نام لیکوپن نیز در جلوگیری از سرطان نقش مهمی دارد. میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، هندوانه، پاپایا، فلفل قرمز همگی منابع خوبی از لیکوپن هستند. جالب است بدانید که پخت گوجه فرنگی به جذب بیشتر لیکوپن موجود در آن کمک می کند.
دانه چیا و تخم کتان: روغن تخم کتان برای کنترل کلسترول بسیار عالیست. اما مهمتر از اینها این دو دانه سرشار از امگا3 هستند و وجودشان در برنامه رژیم غذایی همه ضروری است. با این دانه ها می توانید بیماری قلبی، دیابت، سرطان و التهاب های بدن را کاهش دهید. از دیگر مواد مغذی موجود در این دانه ها می توان از ویتامین ب 6، فولات، منیزیم، فسفر و فیبر نام برد.
گردو: خوردن انواع مناسب اسیدهای چرب باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود. طبق تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، به طور خاص، انواع اسیدهای چرب اشباع نشده در گردو یافت می شود که ممکن است به شما در محافظت از انواع بیماری ها کمک کنند.
روغن زیتون: روغن های گیاهی یکی دیگر از منابع خوب اسیدهای چرب غیر اشباع سالم برای کاهش میزان دیابت هستند.
سالمون: یکی دیگر از منابع اسیدهای چرب امگا3 ماهی سالمون است. ماهی سالمون برای سلامت قلب اهمیت دارد که می توانید با مصرف هفته ای دو بار از فواید این ماهی بهره مند شوید. سالمون سرشار از پروتئین و آهن است. همچنین در صورت عدم تمایل به مصرف سالمون می توانید از ماهی تن استفاده نمایید.
بادام: این مغزهای کوچک مثلثی شکل می تواند گزینه بسیار خوبی برای بسیاری از افراد برای دریافت کلسیم بیشتر در برنامه رژیم غذایی آنها باشد. بادام در واقع بیش از همه آجیل ها، منبع سرشار کلسیم است. نکته دیگری که بادام را از سایر آجیل ها مجزا می کند مقدار زیاد ویتامینEدرون آن است. گذشته از اینها منبع بسیار غنی از پروتئین است و برای کسانی که گوشت نمی خورند مصرف آن توصیه می شود.
کلم بروکلی: اگر مواد مغذی موجود در بروکلی را بیان کنیم دقیقا متوجه می شوید چرا یک سوپر فود تمام عیار است. سرشار از پتاسیم، آهن، کلسیم، فیبر رژیمی و مقادیر زیادی ویتامین آ، سی و کا. بروکلی حاوی آنتی اکسیدان لوتئین است که برای محافظت از چشم بسیار عالیست. همچنین برای سلامتی استخوان ها، پیشگیری از آلزایمر و سرطان فوق العاده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/211461/غذاهایی-که-بعد-از-40-سالگی-حتما-باید-بخورید
بستن   چاپ