آریا بانو
پژوهش‌گر حوزه اجتماعی: حضور زنان در ورزشگاه همبستگی ملی را به دنبال دارد
سه شنبه 16 مهر 1398 - 10:05:55 AM
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- جامعه شناس و پژوهش‌گر مسایل اجتماعی گفت: حضور زنان در ورزشگاه برای تشویق تیم محبوب خود یکی از مطالبات زنان و دختران ایرانی بود که می‌تواند سبب افزایش همبستگی ملی شود.

«کامبیز مصطفی‌پور» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور زنان در ورزشگاه موجب بسترسازی اهداف توسعه اجتماعی خواهد بود، چون از یک سده گذشته همواره جدال برای تحقق حقوق زنان در جریان بوده است. این حضور مزایای زیادی برای جامعه دارد که نشاط اجتماعی و افزایش همبستگی ملی، تقویت نشاط روحی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله آثار مثبت حضور زنان در ورزشگاه است. این حضور همچنین پاسخ به یک مطالبه اجتماعی است و نباید با سرکوب پاسخ داده شود. حضور زنان در ورزشگاه می‌تواند از طرد اجتماعی نیز جلوگیری کند. زنان ایران نه تنها در بعد ورزشی بلکه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و سیاسی نقش پررنگی در جامعه دارند.
این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه در جوامع شهرنشینی زنان در معرض انواع بیماری‌های جسمی و روحی هستند عنوان کرد: ورزش همگانی و قهرمانی مکمل همدیگر هستند و تا این 2 در کنار هم قرار نگیرند، سلامت جسم و روان شکل نمی‌گیرد. حضور زنان همچنین می‌تواند کنش‌های اجتماعی فراجنسیتی را کنترل کنند و وندالیسم فوتبالی را در ورزشگاه‌ها به میزان زیادی کاهش دهد.
این جامعه شناس با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در این زمینه اعلام کرد: برخی منتقدان دلیل مخالفت خود را روی زمین ماندن دیگر مطالبات زنان می‌دانند. در پاسخ باید گفت که این خطای شناختی است که مطالبه دیگر حقوق زنان را در برابر ورود این قشر به ورزشگاه قرار دهیم. حضور زنان در ورزشگاه از خواسته‌هایی به شمار می‌رود که مدت‌ها به تعویق افتاده است. این خواسته را به خاطر خطای شناختی نباید در برابر سایر حقوق قرار گیرد.
مصطفی‌پور ادامه داد: هر چند که مخالفان بالاخره پذیرفتند که زنان به ورزشگاه بروند اما نباید مشکلات زیرساختی فوتبال موجب شود تا این منتقدان در آینده با برجسته کردن برخی کاستی‌ها به دنبال اثبات سخن خود باشند. حضور زنان برای تماشای فوتبال نباید قربانی برخی از کم‌توجهی‌ها شود که نتیجه ضعف مدیریتی است. اگر این کاستی‌ها برطرف نشود باید تا سال‌ها منتظر حوزه دوباره زنان در ورزشگاه باشیم. باید رسانه‌ها، گروه‌های اجتماعی و نهادهای مردم سالار کمک کنند تا این روند ادامه پیدا کند.
این کارشناسان مسائل اجتماعی در ادامه افزود: قوانین اجتماعی به طور معمول برگرفته از مطالبه شهروندان است و قانون کمک می‌کند تا خواسته‌ها به بهترین شکل انجام شود. مطالبه زنان نیز از این خواسته‌ها است که قانون باید به آن سمت و سو دهد. تمام بخش‌های جامعه و قانون‌گذران برای تسهیل این کار کمک کنند. چرا مسائل اجتماعی باید به مساله دولتی تبدیل شود. هر زمانی که مسائل اجتماعی را به دولتی بودن گره زدیم نهایت کار شکست بود. حضور زنان در ورزشگاه نباید دولتی شود. دولتی کردن این موضوع پاسخ مناسبی نیست و مشکل آن از جای دیگر سرباز می‌کند.
وی با بیان اینکه فرهنگ، خود بهترین پاسخ به مطالبات را می‌دهد عنوان کرد: ما نباید در امور زندگی مردم دستوری عمل کنیم. ما باید هویت زن را در یک فرایند تاریخی بررسی کنیم. زن در گذشته هویتش با نظام و سبک زندگی کشاورزی گره خورده است اما در شرایط کنونی نقش‌ها و ارزش‌ها تغییر کرده است. ماشین جای ابزار دستی را گرفته و تفکر اجتماعی دگرگون شده است. این دگرگونی تصورها را نیز تغییر داده است. نمی‌توانیم در برابر این تغییرها مقاومت کنیم. در سبک جدید زندگی جدید مطالبات جدیدی شکل می‌گیرد و اگر با آن مقابله شود بدون شک آسیب زا است.
او با اشاره به برخی از حاشیه‌های چند ماه گذشته حضور زنان یادآور شد: مقابله دستوری با مطالبات موجب شکل‌گیری آسیب می‌شود و این آسیب در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم. مساله‌ای حضور زنان در ورزشگاه پیچیده نبود اما پیچیده شد. امیدوارم حضور زنان در ورزشگاه مقدمه پاسخ دادن به مطالبات دیگر زنان در جامعه باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/211096/پژوهش‌گر-حوزه-اجتماعی--حضور-زنان-در-ورزشگاه-همبستگی-ملی-را-به-دنبال-دارد
بستن   چاپ