آریا بانو
4گوشه دنیا/ کشف اسکلت 5700 ساله یک کودک در ترکیه
دوشنبه 15 مهر 1398 - 13:29:16
آریا بانو - 4گوشه دنیا/ کشف اسکلت 5700 ساله یک کودک در ترکیه
٧٥
١
باشگاه خبرنگاران / باستان شناسان دانشگاه «ساپینزا رُم» ایتالیا حین کاوش در سایت باستانی ارسلان تپه واقع در شرق استان مالاتیا موفق به کشف اسکلت یک کودک شدند که گفته می‌شد قدمت آن به 5700 سال قبل باز می‌گردد.
مارسیل فرنگیپان، رئیس تیم حفاری با اشاره به اینکه این اسکلت متعلق به عصر مس است گفت: مهره‌هایی روی بازو و گردن کودک پیدا کرده ایم که قبلا طی اکتشافات خود ندیده بودیم. این مهره‌ها نشان می‌دهد کودک از یک خانواده ثروتمند است.
وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این کودک که به نظر می‌رسد حدود 6 یا 7 سال داشته بین سال‌های 3600 تا 3700 زندگی می‌کرده است. احتمال دارد این کودک به علت ابتلا به بیماری فوت شده باشد. مطالعات بیشتر روی این اسکلت می‌تواند سرنخ‌هایی از زندگی انسان‌ها در عصر مس را ارائه دهد.
این کارشناس در ادامه گفت: جنسیت، ساختار ژنتیکی، سن دقیق، علت مرگ و همچنین رژیم غذایی آن دوران پس از آزمایش‌های پیشرفته اعلام می‌شود.
ارسلان تپه در سال 2014 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این تپه 4 هکتار مساحت دارد و در ارتفاع 30 متری قرار گرفته است و حدود 5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. بر اساس اعلام یونسکو، حفاری‌های ارسلان تپه از سال 1961 با اجازه رسمی از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و فعالیت اکتشافی باستان شناسان دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا آغاز شده است.
ارسلان تپه - جایی که یافته‌های مربوط به عصر مس و عصر آهن در اواخر سال 5000 قبل از میلاد مسیح کشف شد - مهد بسیاری از تمدن‌ها، مانند هیتی‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/210715/4گوشه-دنیا--کشف-اسکلت-5700-ساله-یک-کودک-در-ترکیه
بستن   چاپ