آریا بانو
رها سازی­ دو لاک­ پشت در حال انقراض در آبهای ساحلی کیش
يکشنبه 14 مهر 1398 - 18:21:31
منطقه آزاد کیش
آریا بانو - دو لاک پشت کمیاب و در حال انقراض از نوع پوزه عقابی پس از تیمار، در آبهای ساحلی کیش رها شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، کارکنان اداره محیط زیست معاونت عمرانی و زیربنایی این سازمان این دو لاک پشت را 18 ماه پیش، در حالی که بر روی آب شناور بوده و قادر به غوص در دریا نبودند به دامپزشکی پارک دلفین ها تحویل دادند و پس از بررسی مشخص شد هر دو این لاک پشت های کمیاب از بیماری عفونت باکتریایی در کیسه های هوایی و مجرای تنفسی رنج می بردند.
این دو لاک پشت پس از 18 ماه تیمارداری و سپری شدن مراحل درمان با آنتی بیوتیک و کلسیم تراپی 14 مهر سال 98 در آبهای نیلگون خلیج فارس در کیش رها شدند.
یکی از اقدامات قابل تقدیر اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش رصد لاک پشت های در حال انقراض پوزه عقابی است که در صورت مشاهده هر گونه رفتار غیر طبیعی از سوی جانور، زنده گیری و به دامپزشکی جهت مداوا ارسال می شود به طوری که از ابتدای سال تا کنون 21 لاک پشت پوزه عقابی پس از درمان به محل طبیعی زندگی خود بازگشته اند.
اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) لاک پشت پوزه عقابی را در فهرست جانوران به شدت در معرض انقراض قرار داده است.
پوزه این لاک پشت‌ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لابه لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
محمدی رئیس اداره محیط زیست معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از کیشوندان و گردشگران خواست در صورت مشاهده و یا یافتن گونه های جانوری به اداره محیط زیست اطلاع دهند تا بتوان برنامه های رها سازی آنها به طبیعت را به درستی انجام داد.
وی افزود: پنج گونه از هشت گونه لاک پشت دریایی­که در جهان وجود دارد در ­آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند و لاک پشت پوزه عقابی یکی از 2 گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل کیش تخم می‌گذارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/210315/رها-سازی­-دو-لاک­-پشت-در-حال-انقراض-در-آبهای-ساحلی-کیش
بستن   چاپ