آریا بانو
ملکه تپانچه در سرزمین سامورایی
يکشنبه 14 مهر 1398 - 12:53:43
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- دارنده 2 مدال طلای پارالمپیک 2016 ریو یکی از زنان موفق ورزش ایران است که کمیته جهانی تیراندازی به او لقب «ملکه تپانچه» داده است.

کمیته جهانی تیراندازی پیش از آغاز رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو، نام 10 ورزشکار برتر حاضر در این رویداد را از کشورهای امارات، استرالیا، اوکراین، کره جنوبی، هندوستان، اسلواکی، چین، نیوزلند و ایران معرفی کرده است. در این گزارش از «ساره جوانمردی» ملی‌پوش کشورمان با لقب «ملکه تپانچه» یاد شده است.
موفق‌ترین زن ورزشکار ایران در حالی از سوی کمیته جهانی تیراندازی مورد تمجید قرار گرفته است که 2 مدال طلای المپیک 2016 ریو و برنز المپیک 2012 لندن را در کارنامه ورزشی خود دارد. وی همچنین در سال 2018 مدال طلا قهرمانی جهان را در مسابقات جهانی آلمان کسب کرد.
جوانمردی با کسب 2 مدال طلا بازی‌های 2014 اینچئون برترین ورزشکار زن قاره کهن لقب گرفت.
«ساره جوانمردی» سهمیه حضور خود را در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو قطعی کرده و یکی از شانس‌های مدال طلا در این آوردگاه به شمار می‌رود. وی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از کسب افتخار و مدال جهانی هیچگاه خسته نمی‌شوم و انگیزه‌ام پس از هر مسابقه بیش از پیش می‌شود و این شیوه از برخورد با موفقیت موجب شده تا برنامه‌ریزی برای پارالمپیک 2024 یکی از چشم‌اندازهای مهم زندگیم باشد. البته این چشم اندازها گام به گام است.

جوانمردی سابقه پرچمداری کاروان ایران را نیز دارد. وی در این زمینه عنوان کرد: در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا پرچمدار کاروان اعزامی ایران به اندونزی بودم و این یک افتخار بزرگ به شمار می‌رود اما با توجه به آنکه ورزشکاران پرافتخارتر از من در کاروان اعزامی با پارالمپیک 2020 توکیو وجود دارد، آنان برای این عنوان شایسته‌تر هستند.
جوانمردی که قرار است با لقب «ملکه تپانچه» در سرزمین سامورایی‌ها هنرنمایی کند در تیرماه سال 1393 و در روز نخست مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان در آلمان، با کسب امتیاز 195، 6امتیاز به عنوان قهرمانی جهان دست یافت.
دارنده مدال برنز پارالمپیک 2012 لندن به غیر از ورزش در عرصه‌های علمی و شغلی نیز یک زن فعال به شمار می‌رود. وی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه شیراز دارد و هم اکنون نیز در اداره ورزش و جوانان استان فارس مشغول به خدمت است.
البته فعالیت‌های او در کنش‌های اجتماعی نیز چشمگیر است. دارنده مدال طلای پارالمپیک 2016 ریو آبان‌ماه سال 1397 برای کمک به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مدال‌های خود را به حراج گذاشت.
جوانمردی در اینچئون و جاکارتا مدال طلا را هدف گرفت
جوانمردی که در سال 2014 به این انتخاب به عنوان برترین زن ورزشکار قاره کهن انتخاب شد در این زمینه می‌گوید: پس از وقوع این حادثه و زمانی که دیدم جامعه ورزش کشور برای کمک به مردم زلزله زده دست به کار شدند و هر یک به نوع خود کاری را انجام می‌دهند من هم تصمیم گرفتم ارزشمندترین مدالم یعنی یعنی مدال طلای بازی‌های المپیک ریو را به نفع مردم آسیب دیده در این حادثه تلخ به فروش بگذارم.
کمتر از یکسال دیگر جوانمردی به ژاپن سفر می‌کند تا برای سومین بار در پارالمپیک‌ها با برترین‌های این رشته در جهان مبارزه کند. وی همچنین تا چند روز دیگر به سیدنی استرالیا می‌رود تا در مسابقات قهرمانی جهان این رشته در استرالیا شرکت کند. مسابقاتی که حکم انتخابی پارالمپیک برای تیراندازان معلول دارد. جوانمردی پیش از این سهمیه حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/210151/ملکه-تپانچه-در-سرزمین-سامورایی
بستن   چاپ