آریا بانو
باید و نبایدهای تغذیه در دوران شیردهی مادران
يکشنبه 14 مهر 1398 - 11:30:08
آریا بانو - باید و نبایدهای تغذیه در دوران شیردهی مادران
٨٥
٠
خراسان / ذخیره‌های بدن مادر باردار توسط جنین مصرف می‌شود؛ بعد از بارداری اگر مادر به رژیم غذایی خود توجه نکند، انرژی‌اش تحلیل می‌رود و در معمول‌ترین وضعیت دچار ریزش مو و پوکی استخوان می‌شود. پس برای هر مادر ضرورت دارد، بداند چه میزان انرژی و مواد مغذی در این دوران نیاز است. در این مطلب، فهرستی از خوراکی‌هایی که مادران باید در دوران شیردهی مصرف یا از آن اجتناب کنند، معرفی می‌شود. البته در کنار خوراکی‌های مغذی، مادر باید یک برنامه‌ غذایی منظم داشته باشد و از هیچ وعده‌ای چشم‌پوشی نکند.
آب بنوشید
نوشیدن چند لیوان آب به تنهایی یا به همراه طعم ‌دهنده‌ای مثل آب ‌لیموی تازه، آب میوه‌های تازه و کم‌شیرین یا شیر، می‌تواند اقدامی موثر برای حفظ سلامت و افزایش شیر مادران باشد. با این کار مانع کم‌آب شدن بدن تان می‌شوید چون با کم‌آبی بدن خیلی زود باید منتظر پیامدهای منفی آن باشید.
پروتئین‌های بدون چربی بخورید
هر وعده غذایی مادر برای تغذیه استخوان ماهیچه، پوست و خون باید حاوی مقداری پروتئین باشد. گوشت گاو، مرغ ارگانیک و ماهی قزل‌آلا منابع تولید انرژی مناسبی است. البته در مصرف زیاد ماهی‌ها و خوردن برخی از انواع آن ها محتاط باشید تا به دلیل ورود جیوه به بدن، شیر دچار مسمومیت نشود. ماهی قزل‌آلا در مقایسه با دیگر ماهی‌ها جیوه کمتری دارد. پنیر، ماست و لبنیات پرچرب غنی از کلسیم و پروتئین است. حبوبات تیره مثل لوبیا و عدس سرشار از آهن و منبع خوب پروتئین است.
از سبزیجات برگ‌دار تیره غافل نشوید
تاثیر سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی غیرقابل انکار است. این سبزیجات سرشار از ویتامین A ، C، آهن و کلسیم غیرلبنی است که به راحتی جذب بدن می‌شود و با وجود کالری کم، بسیار خوش خوراک اند. بروکلی و حتی گل‌کلم از سبزی‌های نفاخ است و باعث بی‌قراری و دل‌درد در نوزاد می‌شود پس در خوردن خام آن زیاده‌روی نکنید یا در صورت مصرف، به صورت بخارپز میل کنید.
میوه های تازه و سبزیجات میل کنید
در طول روز بشقابی از میوه و سبزیجات رنگی مصرف کنید، از کلم بنفش گرفته تا شلغم سفید، گیلاس قرمز و طالبی و... .
در کنار این خوراکی‌های مغذی، مادران باید در خوردن بعضی خوردنی‌های ممنوعه هم احتیاط کنند.
منبع: salamatnews، babycenter

http://www.banounews.ir/fa/News/210087/باید-و-نبایدهای-تغذیه-در-دوران-شیردهی-مادران
بستن   چاپ