آریا بانو
از هر هزار تولد در ایران، یک نوزاد به شکاف کام مبتلاست
شنبه 13 مهر 1398 - 12:32:44
آریا بانو - سلامانه: دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: از هر 800 تا هزار نفر تولد در ایران یک نفر به شکاف لب و کام مبتلا می شود.
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، حمیدرضا فتحی افزود: شکاف لب و کام در نژاد سیاه کمترین میزان شیوع را داشته و از هر هزار و 500 تولد یکی مبتلا به این مشکل می‌شود ولی در شرق آسیا این آمار از هر 700 تولد یک مورد و در نژاد سفید از هر 1200 مورد یک نفر این بیماری را دارد.
وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مراکز آموزشی ویژه شکاف لب و کام در کشور اظهار داشت: این مساله در درمان موفقیت‌آمیز بیماری و کاهش بار اقتصادی بر خانواده‌ها و نظام سلامت بسیار حائز اهمیت است.
فتحی ادامه داد: بیماری شکاف لب و کام یک بیماری چند عاملی است که هرچند ژنتیک در بروز آن اثر دارد اما اثر آن مستقیم و زیاد نبوده چرا که ژن بیماری از نوع غالب و قوی نیست و اگر پدری شکاف لب و کام داشته باشد احتمال اینکه فرزندش مبتلا به آن شود، سه درصد است؛ همچنین اگر در خانواده‌ای فرزند اول مبتلا به شکاف لب و کام باشد احتمال ابتلای فرزند دوم نیز سه درصد است .
دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام اضافه کرد: مصرف برخی داروهای ضد انعقادی و داروهای اعصاب همچنین کمبود ویتامین A یا افزایش بیش از حد آن در بدن، سن بالای پدر و ازدواج‌های فامیلی می‌تواند سبب بروز شکاف لب و کام مادرزادی شود.
فتحی خاطرنشان کرد: شکاف لب و کام نیاز به درمان ها و عمل‌های متعدد داشته و تا حدود سن 18 سالگی وضعیت فرد باید پیگیری شود به طور مثال در سه ماهگی نیاز به عمل جراحی لب، در 9 ماهگی تا یک سالگی نیاز به جراحی کام، در چهار سالگی نیاز به برطرف کردن مشکلات گفتاری و در 10 سالگی نیاز به ارتودنسی یا پیوند استخوان دارد و در هر زمانی ممکن است این کودکان دچار مشکلات مربوط به گوش میانی شوند که آن‌هم باید رسیدگی شود.
وی تصریح کرد: در 17 سالگی مشکل عقب یا جلو بودن فک و یا عمل زیبایی بینی این افراد انجام می گیرد بنابراین پیگیری بیماری این افراد بسیار حائز اهمیت است.
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی مراکز آموزشی ویژه شکاف لب و کام گفت: این مراکز باید به صورتی باشد که افرادی که فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ندارند و در حوزه‌های دیگری مانند جراحی اطفال یا گوش و حلق و بینی کار می کند بتوانند دوره‌های آموزشی یک تا 18 ماهه را بگذرانند و پس از آن برای درمان و عمل جراحی شکاف لب و کام اقدام کنند.
فتحی با اشاره به اینکه در گذشته حدود 100 مرکز جراحی شکاف لب و کام در انگلیس وجود داشت، گفت: این مراکز به علت تعداد زیاد نتایج چندان موفقیت‌آمیزی نداشتند که بعد سیستم سلامت این کشور تصمیم گرفت این مراکز را به 10 برابر کاهش دهد و این موضوع علاوه بر اینکه به اقتصاد حوزه سلامت کمک کرد، رضایتمندی بیشتر بیماران و موفقیت در عمل جراحی را سبب شد.
دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام خاطرنشان کرد: اجرای این روش‌ها در ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به طوریکه ابتدا در دانشگاه‌های مادر مراکز آموزشی ویژه شکاف لب وکام به شکل استاندارد تعریف شود و دانش آموختگان گروه‌های مختلف که به نوعی در درمان شکاف لب و کام دخیل هستند بعد از دانش آموختگی به صورت دوره های تکمیلی در این مراکز آموزش داده شوند تا به تدریج درمان این بیماران شبیه کشورهای توسعه یافته نظام مند شود و همه بیماران به جای جراحی در نقاط مختلف ایران، به مراکز ویژه ارجاع داده شوند تا علاوه بر درمان بهتر آنها، پیگیری وضعیت آنها نیز انجام شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/209615/از-هر-هزار-تولد-در-ایران،-یک-نوزاد-به-شکاف-کام-مبتلاست
بستن   چاپ